Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Kan inderdaad niets meer vinden over een 92PK TD…..
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Kan inderdaad niets meer vinden over een 92PK TD…..
Nee…...het was altijd al 90 PK….althans bij de turbo-D in de Xantia en ZX….en de 1769 CC turbo van de BX.
Maar ik zet de gegevens van de 1905-D motor hier even neer, om te vergelijken….de eerste is het type wat zowel in de BX als Xantia zit (en Berlingo’s en Peugeot)
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,0:1
max. vermogen 52 kW (71 pk)
4600tpm
max. koppel 121 Nm
2000tpm
En nu exact dezelfde motor die in mijn ZX-D ligt :
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,5:1
max. vermogen 48 kW (65 pk)
4600tpm
max. koppel 118 Nm
2000tpm
Schiet mij maar lek…..de motor in mijn ZX heeft zelfs nog een 0.5 bar compressie MEER dan die motor met 71 pk ....overigens scheelt het koppel maar 3 NM.
Dan vraag je je wel af….of die EGR echt (alleen!) die 6 PK minder zou veroorzaken…..of zouden er nog andere verschillen zijn qua techniek i.v.m. deze kwestie…..Wie oh wie kan mij er nog meer over vertellen ?
Nog doller wordt het….als je de (gegevens van) 1.9 TD motor en die van de BX (1769 cc) naast elkaar zet….heb ik ook al eens op dat andere forum aan de orde gesteld…..waarom ze er maar 90 PK uit wisten te persen, terwijl de al zeker 3 jaar oudere BX turbodiesel-motor met dus 136 cc minder inhoud…Toch aan dezelfde hoeveelheid PK’s kwam…..90 dus.
I.i.g. hebben ze bij PSA in die jaren (87 t/m 92) flink zitten te *klojen* met de diesels.
Ik zat me vandaag te verbazen over hetzelfde fenomeen bij BX diesels (zonder turbo), zelfde motor natuurlijk als in de zx…
Volgens de auto.telegraaf.nl heeft mijn 1.9d van eind 1992 68 pk en 120 Nm, volgens autoweek 71pk en ook 120 Nm en volgens BX-do-it-yourself (http://www.tramontana.co.hu/citroen) heeft deze 65 pk en 118 Nm koppel???
Heeft iemand enig idee welk cijfer klopt?
Volgens de BX folder van 1993 uitgegeven eind ‘92 heeft de BX Deauville D en de TZD allebei 71 pK 120 Nm
In de BX folder vanmodellejaar 1986 is er nog sprake van een 65 pK diesel met 118 Nm dit is nog BX Type I Ook model 1987 (BX Type II)heeft nog 65 PK. pas eind 1987 is de motor opgeschroefd naar 71 PK
De ZX is tot 1995 met EGR geleverd, vanaf modeljaar 1995 zonder EGR maar met 6 PK meer.
De Xantia TD is idd tussen 1993 en 1996 met 92 pk en 196 Nm bij 2250
geleverd vanaf modeljaar 1997 90 PK zelfde koppel, boring-slag en compressieverhouding alleen 3 km/h minder snel 0-100 1,6 sec minder snel.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Wat een verschrikkelijk rommeltje eigenlijk. Maar gelukkig past het wel allemaal op elkaar…
Test