Hallo techneuten,
Ik wil bij mijn BX 1.9 TZI olie bijvullen, maar ik kom er niet uit waar ik dat moet doen ops:
Ik heb natuurlijk het instructieboekje erbij gepakt, maar daar staat bij de 19 injectiemotor een heel andere afbeelding dan de mijne. De afbeelding die bij de 19 motor staat komt wel grotendeels overeen (heb ik dan geen injectiemotor in mij TZI?). Op deze afdbeelding staat een ‘dopje’ waar ik de olie moet bijvullen, maar die kan ik in mijn auto niet vinden.
Ik voel me in één keer heel erg dom, maar hopelijk is er hier iemand die mij op weg kan helpen.
Jaco
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: BX olie bijvullen, ik kom er even niet meer uit
jaco schreef:Hallo techneuten,
Ik wil bij mijn BX 1.9 TZI olie bijvullen, maar ik kom er niet uit waar ik dat moet doen ops:
Ik heb natuurlijk het instructieboekje erbij gepakt, maar daar staat bij de 19 injectiemotor een heel andere afbeelding dan de mijne. De afbeelding die bij de 19 motor staat komt wel grotendeels overeen (heb ik dan geen injectiemotor in mij TZI?). Op deze afdbeelding staat een ‘dopje’ waar ik de olie moet bijvullen, maar die kan ik in mijn auto niet vinden.
Ik voel me in één keer heel erg dom, maar hopelijk is er hier iemand die mij op weg kan helpen.
Jaco
ergens in het midden zit een dikke zwarte buis met een zwarte dop er op, tis af en toe een rotwerk om hem er uit te trekken, maar daar moet je zijn.
zo ziet ie er uit:
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ah, die had ik al gevonden, maar ik kwam er niet uit hoe die open moest. Ik ga het nog een keer proberen.
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Maar wat ik me nu nog steeds afvraag, heb ik nou de verkeerde motor of staat in het instructieboekje de verkeerde afbeelding?
Edit: mijn motor ziet eruit als die van Goofblikscha, maar volgens mijn boekje zou hij eruit moeten zien al die van Mechoccio
jaco schreef:Ah, die had ik al gevonden, maar ik kwam er niet uit hoe die open moest. Ik ga het nog een keer proberen.
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Maar wat ik me nu nog steeds afvraag, heb ik nou de verkeerde motor of staat in het instructieboekje de verkeerde afbeelding?
Edit: mijn motor ziet eruit als die van Goofblikscha, maar volgens mijn boekje zou hij eruit moeten zien al die van Mechoccio
je hebt geen van beiden, maar jouw motor lijkt het meest op die van goofblikscha
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Geen van beiden, maar wat heb ik dan wel?
Olie bijvullen is inmiddels gelukt. Mijn dank is groot voor jullie goede en snelle tips.
Nu ben ik dus alleen nog benieuwd hoe het zit met die onderlinge verschillen tussen de motoren.
Edit: ik begrijp natuurlijk dat Goof een 1.6 heeft en ik een 1.9, maar ik begrijp niet waarom de motor in mijn boekje niet overeenkomt met de motor in mij auto.
als het goed is heb je het blok van mijn plaatje.
Het plaatje is van McDean’s ex BX19TZI..
Dat andere blok is een 16v blok.. Citroën gooit deze plaatjes wel eens door elkaar in de instructieboekjes.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
jaco schreef:Geen van beiden, maar wat heb ik dan wel?
Olie bijvullen is inmiddels gelukt. Mijn dank is groot voor jullie goede en snelle tips.
Nu ben ik dus alleen nog benieuwd hoe het zit met die onderlinge verschillen tussen de motoren.
die van mecchuccio is een 1900 GTI 16V. bij de laatste en de gewone GTI zit de dop tussen het inlaatspruitstuk jouw TZI motor ziet er meer uit als een dikke 1400 motor
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Heb je toevallig een lichtgrijs instructieboekje waar met blauwe letters BX19 op staat?
Die klopt inderdaad niet. Het blok was omschreven is als BX 19 injectie motor is het 1900 GTI multipoint blok.. En het blok omschreven als BX 19 motor is een afbeelding van een TRS blok, met carb.
Hier staat jouw blok dus niet in.
edit: Hel1: het is een tzi blok, en een dikke 1400 is het zeker niet, 1.4 is TU en 1,9XU.. ziet er heeel anders uit..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik was gewoon lui dat plaatje had ik al, en goof was me al voor
goed dat het gelukt is
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mijn blok lijkt inderdaad sprekend op dat van jouw plaatje en als dat een 19 TZI blok is, dan neem ik inderdaad aan dat ik hetzelfde heb.
Ik had ook al het vermoeden dat Citroën de plaatjes had verwisseld, maar wilde het toch even zeker weten.
Edit: sorry, een paar reacties nog niet gelezen. Maar ik begrijp nu dat mijn boekje gewoon niet klopt. Haha, mooie is dat. Nou ja, ik weet nu hoe het zit en ik kan al helemaal zelfstandig de olie verversen, goed hé?
hulde!! wil je nu niet meteen een GTI blok inbouwen? ik heb er nog wel één
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Haha, grapjas
Laat ik eerst maar eens proberen een wiel te verwisselen, vervolgens wat andere kleine en eenvoudige dingetjes en dan zien we daarna wel weer…
Offtopic: ik zoek ook nog een manier om te zorgen dat lamme zonneklap niet de hele tijd omlaag komt, klittenband helpt niet echt.
ander klepje op de sloop zoeken of even een gevraagd-itempje maken hier…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Dat het zo makkelijk kan zijn… Ik zit weer veel te moeilijk te denken.