Na mijn versnellingsbak avontuur waarbij de bak helemaal droog stond heb ik in principe geen problemen met de bak meer.
Alleen er lekken telkens een paar druppels versnellingsbakolie uit de bak via de keerringen van de aandrijfassen. In principe een beheersbaar probleem maar het geeft best wel zooi op de straat.
Is er iemand met een luchtsleutel én dop 36 die mij een keertje zou willen assisteren met het vervangen van de keeringen voor/in ruil voor bijvoorbeeld een kratje Grolsch en een lekkere warme hap van moeder de vrouw?
Jos van der Voort
Re: Oliekeerringen aandrijfassen
ZX-Enschede schreef:Na mijn versnellingsbak avontuur waarbij de bak helemaal droog stond heb ik in principe geen problemen met de bak meer.
Alleen er lekken telkens een paar druppels versnellingsbakolie uit de bak via de keerringen van de aandrijfassen. In principe een beheersbaar probleem maar het geeft best wel zooi op de straat.
Is er iemand met een luchtsleutel én dop 36 die mij een keertje zou willen assisteren met het vervangen van de keeringen voor/in ruil voor bijvoorbeeld een kratje Grolsch en een lekkere warme hap van moeder de vrouw?
Sja, Enschede is voor mij helaas wat te ver weg, praktisch gezien. Ik ben langer onderweg dan dat het mij zou kosten die keerringen te vervangen.
Ik ben elke week op dinsdag in Echteld. Misschien dat ik naar Den Bosch kan komen?. Na het werk?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ik ben elke week op dinsdag in Echteld. Misschien dat ik naar Den Bosch kan komen?. Na het werk?
Echteld? Als je op een dinsdagavond om een uur of 6 in Oisterwijk (daar is de garagebox waar ik sleutel) kan zijn, dan kunnen we het wel aanpakken. Het moet in een uurtje of 2 (dan wordt het wel donker) wel met gemak te doen zijn. Ik heb geen luchtgereedschap, maar gebruik altijd de dop 35 met een uitlaatpijp als verlengstuk. Daar heb ik em bij de BX altijd nog mee losgekregen. Trouwens, wellicht als je de fusees losmaakt en de veerpoten opzij trekt, heb je dan niet al voldoende ruimte om de keerringen eruit te halen?
Je hebt een PB
Jos van der Voort
65 KM. Ik wil wel komen. Ga kijken of ik de luchtsleutel van morgen tot dinsdag mag houden.
Jos van der Voort
Zo, die zitten er weer onder
Het duurt natuurlijk toch weer wat langer dan je verwacht. Voor mij trouwens de eerste keer dat ik aan een ZX gewerkt heb.
Het was in elk geval hard nodig, want de olie druppelde in een flink tempo eruit. De rechteraandrijfas was heel hoognodig aan vervanging toe. De linker natuurlijk ook maar gelijk gedaan.
Het enige wat afwijkt bij een ZX (tov BX of XM) is de manier waarop de fuseekogel vastzit aan de draagarm. Eigenlijk zit het bij een ZX makkelijker om dat je geen fuseekogeltrekker nodig hebt. Maar bij de BX ben je met fuseekogeltrekker denk ik wel wat sneller klaar.
Verder viel op dat de olie die eruit kwam wel sterk vervuild was, maar niet echt zwart. Ik denk dat het bakje het nog wel even uithoudt (zeker omdat ie met olie nog wel redelijk schakelt en niet al teveel hoorbare herrie maakt.
Last but not least bleken de L vormige vastzetbouten van het tussenlager voor de rechter aandrijfas in hun geheel te ontbreken. Toevallig had ik die boutjes nog liggen. Echter, maar 1 geschikte moer (de hele koffer met rommel die ik ooit had overgehouden aan sleutelpartijen heb ik al ondersteboven gehad) erbij kunnen vinden. Heeft Jos toch nog wat huiswerk met het erop zetten van een moertje dat wel past. Voor de gelegenheid maar even een moer die net iets te ruim was een paar tikken gegeven zodat ie klemvast zat. Zit ie in elk geval met 1 bout/moer vast.
Verder geen noemenswaardige tegenslag, behalve dat het zo onderhand toch wel weer vroeg donker is
Vraagje ZX 1.4i uit 1995, 150.000km:
Ik vond oliedruppels op de parkeerplaats. Motoroliepeil gecheckt, te laag. In twee maanden tijd (ca 3000 kilometer) ca 0,6 l weg. Daarvoor nooit motorolie verbruikt. Ik onder de auto kijken waar dat vandaan kon komen. Is het rondom de aansluiting van de linkeraandrijfas op de versnellingsbak nat van olie. Heldere lichtbruin/gelige olie, net schone motorolie. De aandrijfas links is twee jaar geleden (30.000km geleden) vervangen, maar op de rekening staat geen keerring. Nou denk ik dat de olie die ik op straat vind wel eens versnellingsbakolie zou kunnen zijn door een lekke keerring op de aandrijfas linksvoor en dat het verlies van motorolie hier wel eens los van zou kunnen staan. Of is het mogelijk bij een 1.4i TU motorolie te verliezen die dan via de aandrijfas naar beneden loopt? Kun je versnellingsbakolie ergens aan herkennen (kleur/geur)?
kilian schreef:Vraagje ZX 1.4i uit 1995, 150.000km:
Ik vond oliedruppels op de parkeerplaats. Motoroliepeil gecheckt, te laag. In twee maanden tijd (ca 3000 kilometer) ca 0,6 l weg. Daarvoor nooit motorolie verbruikt. Ik onder de auto kijken waar dat vandaan kon komen. Is het rondom de aansluiting van de linkeraandrijfas op de versnellingsbak nat van olie. Heldere lichtbruin/gelige olie, net schone motorolie. De aandrijfas links is twee jaar geleden (30.000km geleden) vervangen, maar op de rekening staat geen keerring. Nou denk ik dat de olie die ik op straat vind wel eens versnellingsbakolie zou kunnen zijn door een lekke keerring op de aandrijfas linksvoor en dat het verlies van motorolie hier wel eens los van zou kunnen staan. Of is het mogelijk bij een 1.4i TU motorolie te verliezen die dan via de aandrijfas naar beneden loopt? Kun je versnellingsbakolie ergens aan herkennen (kleur/geur)?
Versnellingsbakolie ruikt zwavelachtig en is idd helder van kleur. Motorolie ruikt vaal wel een beetje naar uitlaatgas en benzine. Dat moet je wel kunnen ruiken.
Voor de rechteraandrijfas (voor de kijkers links), zeg maar die lange met het tussenlager staat in de werkplaats 1.5 uur om die te vervangen
plus dan nog 2 liter bakolie, een keerring van pakweg 15 EUR en wat kleinmateriaal.
Het is de aandrijfas links als je achter het stuur zit en de rechter als je voor de auto staat met je snuffel naar de motorkap toe. Ik dacht zelf ook al dat het een niks met het ander te maken had, maar wilde graag jullie mening horen.
Nou ik ben net weer thuis van mijn bezoek aan Marten. De boel heeft zich prima gehouden en als ik morgen geen olie op mijn parkeerplek vind dan zit het bij mij wel goed.
En uh.. Keezx: zo’n held ben ik nog niet. Kijk ik nu wel gezien hoe Marten te werk is gegaan en daar leer ik een hoop van. Neem dan mijn zoon. Die heeft de distributie van de ZX er zo vaak af gehad en weer erop gesleuteld dat-ie dat met één hand op zijn rug en een blinddoek voor één oog kan doen.
Maar ... Marten hulde! Onwijs bedankt en we zien elkaar nog wel weer eens op een treffen of zo. Als je een keer in Enschede bent/komt dan PB je maar!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Nou ik ben net weer thuis van mijn bezoek aan Marten. De boel heeft zich prima gehouden en als ik morgen geen olie op mijn parkeerplek vind dan zit het bij mij wel goed.
En uh.. Keezx: zo’n held ben ik nog niet. Kijk ik nu wel gezien hoe Marten te werk is gegaan en daar leer ik een hoop van. Neem dan mijn zoon. Die heeft de distributie van de ZX er zo vaak af gehad en weer erop gesleuteld dat-ie dat met één hand op zijn rug en een blinddoek voor één oog kan doen.
Maar ... Marten hulde! Onwijs bedankt en we zien elkaar nog wel weer eens op een treffen of zo. Als je een keer in Enschede bent/komt dan PB je maar!
Aha, weer mooi thuis. Altijd fijn
Nog ff de goeie moer voor dat tussenlagerboutje vinden en ik ben er weer helemaal gerust op.
Jij ook bedankt. Heb ik in elk geval weer Pils! (en eens aan en ZX gesleuteld, dat was ook nog nooit gebeurd: al is het bijna hetzelfde als een BX)
Even een update.
Vandaag even op en neer geweest naar Apeldoorn. De auto bij ons kantoor daar op een maagdelijke parkeerplek neergezet en vanmiddag bij het terugkeren naar Enschede geen smetje onder de auto te zien.
Zo te zien heb ik dus nu geen lekkage meer. Das een zorg minder!
Jos van der Voort
Van de week kennis gemaakt via het forum met een ZX rijdende Enschedeër.
Heeft een garage met smeerput. Die heeft vandaag het boutje vervangen waarmee de rechteraandrijfas aan het tussenlager zit bij de motorsteun.
Ook heeft hij de carterplug iets vaster gezet waardoor de druppel die af en toe uit het carter lekte nu ook verleden tijd is.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Van de week kennis gemaakt via het forum met een ZX rijdende Enschedeër.
Heeft een garage met smeerput. Die heeft vandaag het boutje vervangen waarmee de rechteraandrijfas aan het tussenlager zit bij de motorsteun.
Ook heeft hij de carterplug iets vaster gezet waardoor de druppel die af en toe uit het carter lekte nu ook verleden tijd is.
De hele bout of alleen het moertje? Toch fijn dat ie weer droog is van onderen.
Moertje natuurlijk! Foutje wat ik vaker maak.
Alles is droog van onder. Alleen dat verdomde lampje van de rem wat steeds oplicht….......
Jos van der Voort