Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik zoek een betrouwbare, compacte diesel voor mijn vriendin. Ze heeft nu een Lupo SDI; rijdt op zich prima, maar niet erg betrouwbaar (veel electronica-storingen) en is net te klein.
Dus…....... zoeken ! Ik ben fan van Citroën (250.000 probleemloze km’s in een ZX diesel) en we zijn gecharmeerd van de C3, dus dat is een serieuze optie. Eventueel een 206 diesel; ook prima.
Maar ik zit me af te vragen als je een betrouwbare, zuinige compacte diesel zoekt of je ook niet naar Toyota moet kijken. Die D4D-motoren zijn volgens mij ook prima en Toyota heeft natuurlijk een naam op het gebied van betrouwbaarheid; meer dan Citroën. Ik ben toch een beetje bang voor de betrouwbaarheid/storingsgevoeligheid van een auto als de C3 hdi. In vergelijking met een ZX diesel is dit toch een heel wat gecompliceerdere auto, met veel meer toeters en bellen.
Aanschafprijs (we zoeken er één van een jaar of 2,3, met max. een ton op de teller) van een C3 of een Yaris maakt niet veel uit.
Dus….. wat raden jullie mij aan: een C3 hdi of een Yaris D4D
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-08-2006
- Xsara 1.6i coupe chrono
de c3, rijd veel lekkerder!! lol
Wel grappig dat de Toyota Aygo/Citroen C1/Peugoet 107 de benzinemotor van Toyota hebben gekregen en de dieselmotor van PSA.
mpostma schreef:Wel grappig dat de Toyota Aygo/Citroen C1/Peugoet 107 de benzinemotor van Toyota hebben gekregen en de dieselmotor van PSA.
Die driecilinder van de C1 is toch een daihatsu-motor? (51% eigendom van toyota)
BTW de Yaris is Franser dan de C1. Hij is daar ontworpen en wordt er gebouwd, Valenciennes IIRC.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Altijd C3 nemen: is groter dan Yaris, vooral bagaeruimte en achterbank. Rijdt inderdaad veel lekkerder. Mijn vrouw heeft een C3 en we hebben vorig jaar op Kreta 2 weken een Yaris gehad: hele vervelende stoelen met een nare “bobbel” die eruit ziet als spleet, maar ongelofelijk in je rug drukt. Na 2 km al rugpijn!
Dashboard van Yaris is wel (even) leuk, maar ook onhandig. Kijk ook goed naar opties als airco / climate control! De Yaris die wij hadden was misschien een jaar oud en had nog geen 10.00 km gereden en rammelde aan alle kanten, alsof-ie 10 jaar oud was…
Last but not least: C3 is veel mooier en houdt denk ik ook iets beter z’n waarde, omdat het model meer mensen aanspreekt.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Mja, denk dat de fransen best dieselmotoren kunnen bouwen, de HDI motoren staan ook niet bekend als zijn slechte motoren.
En Toyota’s zijn kwalitatief niet zo degelijk als ze weleens zeggen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik heb als lesauto een C3 HDi en heb er al vele kilometers meegemaakt, een rustige en voldoende krachtige motor. Mijn rijschool heeft er ook enkele lopen die over de 150000 hebben gelopen, geen tot weinig problemen daarmee
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bedenk je wel dat de Yaris nu ook in Frankrijk wordt gebouwd (Valenciennes). En al diverse aanmerkingen in tests heeft gehad op het niet-toyota-waardige gebrek aan kwaliteitsgevoel in bv. het interieur.
Tip: ga NIET naar de nieuwe Punto kijken en maak vooral GEEN proefrit maken. Daarna ben je veel euri kwijt en moet je weeeeken wachten (jaaa 23/9 mag ik de mijne halen )
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
bedenk ook dat stukken aan een Toyota een fortuin kosten
nee ik zou nooit voor die lelijke bak gaan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Rogier Verhoef schreef:..
Tip: ga NIET naar de nieuwe Punto kijken en maak vooral GEEN proefrit maken. Daarna ben je veel euri kwijt en moet je weeeeken wachten (jaaa 23/9 mag ik de mijne halen )
Goede tip
Zou idd. mijn keuze zijn indien van toepassing. Eentje met 120PK 1.9 JTD.
Ik rijd wel eens in de C3 van mijn lief, dus ik weet wel hoe die rijdt.
Volgende week rijd ik de hele week in een Yaris door IJsland.
Dus achteraf moet ik wel een beetje een indruk hebben van de verschillen van beide auto’s.
Wat anders: ik sprak vandaag een collega en die denkt erover om zijn C3 exclusive 2004 met slechts 15k op den klok in te ruilen voor wat groters (ik probeer ‘m ‘n C4 aan te praten in plaats van een Ford)
hij wil ‘m ook wel particulier verkopen, dus….....
edit: oh! ik zie net dat hier om diesels gaat, bovenstaande gaat over benzine ops:
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Los van de degelijkheid, vind ik een Yaris een wagen welke weinig karakter bezit. Over, laten we zeggen, 15 jaar zijn we hem al weer vergeten.
De C3 daarentegen heeft bijzonder stijlvolle lijnen welke zelfs enigzins refereren aan zijn voorgangers . Het is een redelijk tijdloos model welke lang zo snel niet zal vervelen.
Ik ben er al uit, jij succes met je keuze!
robb schreef:
Volgende week rijd ik de hele week in een Yaris door IJsland.
daar wil ik zelfs voor in een brommobiel rondrijden
http://www.ijslandspecialist.nl/pages/ijs_filmgalerij.asp zucht
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Inmiddels ben ik terug uit IJsland; ik heb daar zo’n 1500 kilometer in een Yaris gezeten.
Ik heb een mening. Of eigenlijk niet.
Mijn eerste reactie op die huurjap was: wat stuurt ie vervelend! Onvast, onnauwkeurig. Toen wist ik nog niet dat ik met een halfzachte achterband reed, dus dat kan daar best mee te maken hebben. Het confort is maar zozo, het interieur is verschrikkelijk! Het dashboard is bedekt met een duffe zwarte laag plastic. Onhandige opbergvakjes (hoe moet je ooit zien wat erin zit??). Het meest storende aan de dash vond ik het feit dat alles matzwart is, behalve het middenconsole, die was van alu-look plastic. Als de zon schuin de auto inschijnt word je verblind door de reflectie. Dan zitten er een aantal knoppen op het middenconsole (verwarming enzo) die niet zouden misstaan op een wasmachine uit de jaren tachtig. Ze waren niet verlicht, da’s wat onhandig in het donker. In het begin van onze reis besloegen de ramen steeds. Uiteindelijk bleek een van voornoemde knoppen de recirculatie te regelen. Het is een weet, maar niet erg duidelijk aangegeven op de knoppen. De boordcomputer wordt bediend door een knopje dat door het “glas” van het klokkenspel steekt. Je moet uit je stoel komen om het te bedienen.
Ik weet niet wat voor’n motortje in het vooronder zat, maar het kan nooit veel geweest zijn. Weinig trekkracht. Het was een benzinemotor overigens.
Alles redelijk negatief, dus. Waarom dan geen mening, robb??
Wel, de verhuurfirma, Hertz, heeft een hele vloot van die dingen. Bijna elke tourist reed erin. Dat doe je niet als die auto’s niet betrouwbaar zouden zijn. Je hebt in IJsland namelijk geen praatpalen. En meestal geen GSMbereik. En weinig asfalt. Weinig verkeer. Dus je wilt als reiziger niet met pech stranden, want dan ben je daar behoorlijk de klos. Je wilt als verhuurbedrijf een auto die je klanten niet in de steek laat. Ik ben over wegen gereden, dat wil je niet weten: wasbordwegen, met enorme gaten en stenen. Er is niets van de Yaris afgevallen, op zich wel opmerkelijk. Ik zou hetzelfde stuk natuurlijk op dezelfde manier met de C3 moeten doen, voor een betrouwbaar vergelijkend warenonderzoek, maar dat is vooralsnog wat onpractisch
Dus die Yaris ziet er niet uit, haalt het niet qua confort en vormgeving tov de C3, maar doet het gewoon altijd. IMHO.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
robb schreef:.....Dan zitten er een aantal knoppen op het middenconsole (verwarming enzo) die niet zouden misstaan op een wasmachine uit de jaren tachtig…...
Klinkt goed man!