L.S.
Nog een probleempje.
Bij ieder deurslot zit een vierkante knop om dat slot van binnen uit te vergrendelen. Bij een achterdeur is dat knopje een zelfstandig leven gaan leiden. Wil de ene keer niet naar beneden, een andere keer niet naar boven. Het slot doet aan die onzin mee. Is alleen dat knopje de schuldige en te vervangen of moet er meer gebeuren?
Wie weet wat?
Joep Wanders (ZX 1.8 Aura)
Heb ik ook bij de deur aan de passagierskant. Ga dit draadje dus maar even volgen.
Jos van der Voort
Omdat er verder geen actie op dit topic is wat verduidelijking mijnerzijds. (heet dat topic “stelen”?).
Bij mij ligt het knopje er helemaal af nadat het al een tijdje de verschijnselen had die TS hierboven beschrijft. Eigenlijk wil ik toch eens een keer goed kijken en de boel fixen omdat de andere knopjes ook gammel aanvoelen. Overigens had mijn vroegere diesel hier ook last van.
Vanwege de duidelijk voelbare gammele constructie lijkt het mij dat het eerder in slijtage en/of afstelling gezocht moet worden versus vervuiling/smeren. Ook al omdat de berijdersdeur er geen last van heeft en die doe je meestal met de sleutel op slot.
Hier moeten toch meer ZX rijders last van hebben en heeft de BX niet hetzelfde systeem?
Jos van der Voort
Even het hele mechanisme controleren.
Kan zijn dat de stangetjes verbogen zijn bij het onzorgvuldig verwijderen van de bekleding. Kan inderdaad ook zijn dat het knopje niet goed terug gemonteerd is (Iets te laagof te hoog, het knopje moet bij open netjes in lijn zijn met het houdertje er van). Ook kan het zijn dat de bekleding van de deur niet goed teruggemonteerd is, die moet netjes aansluiten en niet net wat schuin omhoog zitten o.i.d.. In sommige gevallen is het ook het motortje van de centrale vergredeling dat de geest heeft gegeven, dat is duidelijk hoorbaar. Kortom, tijd voor een inspectie om de oorzaak te kunnen vinden, er zijn meerdere mogelijkheden.
Groeten Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Allereerst heb ik geen centrale vergrendeling. Dat zal ongetwijfeld een verschil maken.
Voor mijn gevoel is er echt sprake van het langzaam steeds gammeler worden van het knopmechanisme.
De bekleding zit er netjes op. Daar is niks op aan te merken. Voordat we de boel helemaal gaan slopen wil ik graag weten waar ik het moet zoeken. Het moet haast wel dat er meer ZX rijders hier last van hebben. Mijn vorige ZX had precies hetzelfde.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Er zitten volgens mij een aantal kunststof geleiders in de deur misschien dat daar een van versleten is, en kijk goed of het laatste stangetje net onder de knop goed zit , dit was bij mij namelijk het geval
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Dat stangetje: om dat goed te maken. Hoe ga ik daarbij aan het werk?
Wat heb je precies gedaan?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
dit is alweer een poosje geleden maar zal van de week even kijken of ik de procedure precies uit kan leggen
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Grandioos: zoals ik al zei, hier worstelen meer ZX eigenaars mee!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik zou nog even kijken naar mijn deurslot wat heeft gehapert, ik dacht dat het een kwestie was van stangetje goed doen, maar ik kwam er achter dat mijn vergrendelings knopje niet goed zat en boven de bekleding bleef hangen ops:
sorry dus geen gerichte oplossing
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt