Ik weet niet hoe het kwam, maar ik heb het in mijn hoofd gehaald een compleet motorblok van een AX GT te reviseren. Ik denk dat het wel leuk is om jullie hiervan ook op de hoogte te houden.
Zo begon het:
Na enige stripwerk bleef dit blok incl. grote toebehoren over:
Na kop, voerringen en zuigers te hebben getrokken bleef dit over:
Na vanavond alles schoongemaakt en ontvet te hebben:
Because weight is just a waste of Fun
Ziet er netjes uit
Wat ga je allemaal vervangen? in iedergeval de zuigerveren enzo, maar ook de cylinderbussen??
Wat is een TU blokje toch een mooi motorblok, lekker klein en simpel
Re: Complete revisie van een AX GT motorblok
master-arnie schreef:Ik denk dat het wel leuk is om jullie hiervan ook op de hoogte te houden.
zeker als je zulke foto’s bijvoegd, ik lees en kijk mee
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:Ziet er netjes uit
Wat ga je allemaal vervangen? in iedergeval de zuigerveren enzo, maar ook de cylinderbussen??
Wat is een TU blokje toch een mooi motorblok, lekker klein en simpel
Tu blokjes zijn zeker mooi. Taai en supersimpel opgebouwd.
Euhmm, cilinderbussen laat ik zitten. Deze worden gehoond om de stootranden eruit te halen, voor de rest zijn ze nog heel netjes. Verder gaat eigenlijk alles er nieuw in, krukasschalen, drijfstangschalen, zuigerveren, koppakking, drukgroep+druklager en nog wel meer.
Because weight is just a waste of Fun
mooie reportage!
hou ons idd op de hoogte.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
kakanox schreef:ziet er netjes uit Arné!
cilinderbussen honen >> ga je niet voor een setje B-zuigertjes dan?
Euhm, blijkbaar zitten die standaard in een Aluminium GT-blokje. het zijn alle 4 al B-zuigers.
Kijk een paar foto’s terug om te zien hoe de voerringen eruit zagen.
Zo zien alle oppervlakken er op dit moment uit, dus nog even wat kleine dingen bestellen en alles gaat weer inelkaar.
Hier nog een foto waarop je duidelijk het effect kan zien van het niet gebruiken van koelvloeistof, maar bijvoorbeeld water:
Because weight is just a waste of Fun
Ik ben maar een amateur…. Wat moet ik zien dan op die laatste foto?
Wat zijn B-zuigers?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ik ben maar een amateur…. Wat moet ik zien dan op die laatste foto?
Wat zijn B-zuigers?
Op de laatste foto kun je, als je goed kijkt, kerfwerking zien in het aluminium. Er zitten allemaal kleine kratertjes van het koelwater. Als je netjes koelvloeistof in je auto gooit heb je hier geen last van.
Ik heb ook geen idee wat Kevin bedoeld met B-zuigers, maar ik denk iets grotere voor gehoonde cilinders. Dus dat het blok meer inhoud krijgt als de originele 1400cc. Gek genoeg heeft een TU3 standaard al B-zuigers dus ik snap de opmerking ook niet erg.
Because weight is just a waste of Fun
Dat is dan zeker hetzelfde als “overmaatse"zuigers. Die stop je erin als je een blok reviseert toch?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dat is dan zeker hetzelfde als “overmaatse"zuigers. Die stop je erin als je een blok reviseert toch?
Die monteer je inderdaad als je iets aan het reviseren bent. Echter zijn mijn voerringen nog zo netjes dat ze niet gehoond hoeven te worden, dit gebeurd pas als er krassen in het oppervlak zouden zitten.
Because weight is just a waste of Fun
ZX-Enschede schreef:Dat is dan zeker hetzelfde als “overmaatse"zuigers. Die stop je erin als je een blok reviseert toch?
Is volgens mij niet van toepassing bij een motor met losse voeringen, dan heb je meer te maken met overmaatse zuigerveren en dan met name de compressie veer/veren. Bij dit soort kleine motoren is het dan nog de vraag of nieuwe voeringen goedkoper zijn dan de oude laten ophonen en overmaatse veren erin, die duurder zijn.
met nieuwe zuigerveren dacht ik dat er wel gehoond moest worden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:met nieuwe zuigerveren dacht ik dat er wel gehoond moest worden
Klopt, dit ivm de stootrandjes die de zuiger veroorzaakt heeft. Ik ga ze ook wel “schoon honen”. Maar dan heb je geen andere zuigers nodig.
Because weight is just a waste of Fun
Dus als je de “bussen” “hoont” dat is dus zoiets als opboren. Dan heb je dus overmaatse zuigerveren nodig om de weggeboorde materialen op te vangen en de toleranties weer op de normale waardes te brengen.
Heb ik dat zo goed gesnapt?
En wat zijn dan B-zuigers en waarom zouden die in sommige 1.4 types wel zitten en in andere types niet?
Een motorrevisie een keer doen samen met mijn zoon staat op mijn lijstje. Ik volg dit topic om daar wat meer over te weten te komen. Als TS dat hinderlijk vind en liever met de Pros hier overlegt dan moet ie dat maar laten weten. Dan trek ik me wel terug.
Jos van der Voort
master-arnie schreef:paso schreef:met nieuwe zuigerveren dacht ik dat er wel gehoond moest worden
Klopt, dit ivm de stootrandjes die de zuiger veroorzaakt heeft. Ik ga ze ook wel “schoon honen”. Maar dan heb je geen andere zuigers nodig.
dat bedoel ik ja
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kakanox schreef:bussen honen zonder overmaatse zuigers kan, maar ze gaan wel meer kantelen.
zo slijt je motor dus weer sneller. overmaatje zuigers zijn ook te krijgen voor losse bussen en ik prefereer het dus om 0.25mm groter te gaan en van A naar B of in Arné‘s geval van B naar C te verhuizen…
Tja, hoe leg ik het precies uit. Ik ga niet echt honen, heb het wel zo genoemd, maar eigenlijk schuur ik de bussen alleen ff schoon met een hoon-steentje. Dus er gaat echt veel te weinig uit om overmaatse zuigers te gaan monteren….
Ik begin zo benieuwd te worden hoe het gaat lopen En als het loopt is het volgende project een 1.6 motor waarvan alles, maar dan ook alles gepolijst en gebalanceerd wordt
Because weight is just a waste of Fun