De auto heeft 170.000 op de teller en verbruikt geen druppel olie. Ik controleer het oliepeil regelmatig en nog nooit stond dat lager dan de keer ervoor. De auto start goed, rijdt goed, trekt een pak beter dan onze berlingo 1.9D van 2004 en ik denk dat hij nog wel even meekan. Ik ben van plan de pakking zelf te vervangen met de hulp van een kennis. Maar aangezien hij niet veel water verbruikt, denk ik eerst nog een paar maanden zo rond te rijden. Kan dat kwaad voor de motor, zo’n beetje water dat er mee door gaat?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
C15 is inderdaad stuk sneller dan Berlingo, (ik vergelijk 2 keer een 1.4 benzine)
water oproken, kwaad kan dat niet echt (omdat het minimaal is) zorg wel dat het antivries gehalte genoeg is als het begint te vriezen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik hoorde pas iets over ‘silver seal’ of zoiets, dat zou een product zijn om kleine lekken in de dichting te herstellen zonder het blok open te maken. Heeft hier iemand enige ervaring mee? Kan zoiets een goede oplossing zijn of zijn het tijdelijke lapmiddelen? Het is echt wel erg weinig water dat hij verbruikt dus het moet ook een klein gaatje zijn dan…
Owja, wat weegt een berlingo eigenlijk? Mijn C15 was 980kg bij de keuring maar ik dacht altijd dat moderne wagens lichter waren…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
je hebt produkten om bij het water te doen, om lekken te dichten
zo heb ik zelf 2 jaar lang zonder de minste lek gereden in een Volvo434 maar dat was een lek in de radiator dat ik ermee dichte
volgens mij komt er teveel druk aan de koppakking waardoor het niet zal werken, vandaar dat ik niet echt aan het denken ben om het te gebruiken
gewicht zal ik morgen eens kijken maar hij heeft in elk geval grotere banden in doormeter en in breedte
maar alle euro normen maken hem ook trager (Berlingo)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik ga dinsdag met een kennis de koppakking en de kleppendeksel-pakking vernieuwen. Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? De man heeft hier wel ervaring mee, maar het is geen professionele garagist dus ik ben een beetje voorzichtig en het liefst van alles wat op de hoogte zodat het goed gaat. Ik heb ooit wel een volledige revisie gedaan van een Honda Amigo (4T) blokje, maar zo’n 50cc luchtgekoelde benzine en een 1.8D blok zijn dan ook niet echt hetzelfde. Owja, de koppakking die er nu inzit heeft drie inkepingen, dat zou iets van overmaat betekenen, weet iemand precies tot hoeveel cc hij dan geboord is?
Zo, hopelijk gaat alles goed en laat de winter dan maar komen…
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Hij rijdt terug en hij rijdt iets beter dan tervoren, maar het is niet zonder problemen gegaan. De man die het voor me ging opknappen (met mijn hulp) bleek nog niet veel citroën-ervaring te hebben en hij kreeg de distributieriem niet meer op z’n plek. gelukkig niet gestart want de zuigers tikten tegen de kleppen aan. Dus uiteindelijk nog naar de garage gereden, tien minuten werk om de riem op z’n punten te leggen en starten maar. Heeft me in totaal €110 gekost. €60 voor de dichtingen en €50 voor de garage (inclusief koelvloeistof). Nu was er aan de jointe culasse weinig te zien, dus ik hoop maar dat dat het probleem was. Ik hou het water voorlopig in het oog. De motor was in goede staat, geen enkele slijtrand voelbaar in de cilinders (gereviseerd door de vorige eigenaar). De culasse zag er ook goed uit, geen barsten, alleen wat koolafzetting.
De auto trekt (nog) iets beter, start iets beter en het stationair toerental is hoger zodat ik nu wel op stationair kan vertrekken. Op ppo rijdt hij ook beter als tervoren… Zo, hopelijk is dat in orde nu…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Hij rijdt terug en hij rijdt iets beter dan tervoren, maar het is niet zonder problemen gegaan. De man die het voor me ging opknappen (met mijn hulp) bleek nog niet veel citroën-ervaring te hebben en hij kreeg de distributieriem niet meer op z’n plek. gelukkig niet gestart want de zuigers tikten tegen de kleppen aan. Dus uiteindelijk nog naar de garage gereden, tien minuten werk om de riem op z’n punten te leggen en starten maar. Heeft me in totaal €110 gekost. €60 voor de dichtingen en €50 voor de garage (inclusief koelvloeistof). Nu was er aan de jointe culasse weinig te zien, dus ik hoop maar dat dat het probleem was. Ik hou het water voorlopig in het oog. De motor was in goede staat, geen enkele slijtrand voelbaar in de cilinders (gereviseerd door de vorige eigenaar). De culasse zag er ook goed uit, geen barsten, alleen wat koolafzetting.
De auto trekt (nog) iets beter, start iets beter en het stationair toerental is hoger zodat ik nu wel op stationair kan vertrekken. Op ppo rijdt hij ook beter als tervoren… Zo, hopelijk is dat in orde nu maar ik denk toch maar dat ik eens een touring-abonnement ga nemen
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu