Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bij m’n vader’s turbo diesel (1.9) hoort een soort van schokdempertje te zitten op de hevel waar je aan trekt als je gas geeft. Alleen zorgde dit dempertje ervoor dat je met 2 voeten gas moest geven, wij hebben ‘m er dus tussenuit gehaald en dit hielp. Ik kan me voorstellen dat ie ertussen zit om, als je plots gas loslaat, de “gasklep” rustig aan terug te laten gaan (om te turbo te sparen : ). Maar toen ik ‘m in de hand had voelde ik alleen weerstand de verkeerde kant op. Mijn vraag is nu kan het kwaad om ‘m er tussenuit te laten?
Heeft misschien iemand nog zo’n dingetje over?? En wil die verkopen?
(In eerste instantie wil ik informatie vandaar dat ik ‘m hier post en niet bij “gevraagd”)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
hai CitRoel
Kan je demper om draaijen?
hij hoort wel op zijn plaats te zitten,anders hadden ze hem niet af fabriek
geplaatst!?
er zijn meer diesels zo uitgerust,mercedes,vw ,etcra.
misschien is ie lek? ff langs de specialist.
succes.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Mijn TurboD heeft er inderdaad ook een! Ik neem aan dat je dat zwarte dempertje links vooraan op de foto bedoeld!
In mijn wagen heb ik er geen problemen mee, gas geven geeft geen problemen! Ik zou je advieseren om gewoon een nieuwe er op te zetten, en uiteraard op de juiste wijze, want iets weg laten omdat je niet weet waar het voor dient lijkt me niet een slimme zet. Maar misschien ben ik in dat onzicht te voorzichtig! Voor een nieuw dempertje kun je dus naar de dealer of automaterialen zaak of op de sloop op zoek gaan naar een TurboD van xantia, zx of xsara (zijn naar mijn weten de zelfde motoren). Succes ermee!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mag je er rustig aflaten , rij al jaren met alle diesels zonder .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Met een citroen volg je toch niet elke hobbel in de weg ; daar zweef je gewoon over
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Tsja….de BX turbo-diesels hadden er ook geen eentje op zitten…..maar misschien dat die een soort *vertraging* in de pomp zelf hadden..v.w.b. het snel gas loslaten ?
Ik kan het heel slecht zien bij mijn huidige Punto TD, maar volgens mij zit ie daar ook niet op.
geloof ook dat die dempertjes er best vaak mee ophouden, bij mij zit ie trouwens nog wel werkend op zijn plaats…
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb geïnformeerd en zo’n dempertje kost zo rond de €100,- Dus blijft ie er mooi af. Als het toch geen kwaad kan dan maar niet.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Dat dempertje heeft wel degelijk nut, iets met emissie waarden en gelijdelijk afbouwen van de turbo druk of zoiets, precies weet ik het ook niet. Weet je wel zeker dat het probleem in het dempertje ligt? Bij mijn xantia TD liep de gaskabel stroef en bleef hangen, nieuwe kabel erop en klaar, weer soepel gasgeven. Gaskabels bij citroen zijn alleen als complete set te koop inclusief buitenmanetel, peug levert universele setjes waarbij je alleen de kabel zelf maar hoeft te vervangen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
De gaskabel hebben we wat vloeiender gelegd en ingespoten met teflon. Zonder dat ie aan de pomp zit gaat ie lekker soepel. Het pedaal én het scharnierpunt op de pomp zijn ook met teflon bespoten en voelen soepel aan. Het geheel gaat redelijk soepel zonder dempertje maar met moet er met 2 voeten gas gegeven worden.
Als ik ooit nog een goed dempertje tegen kom zal ik ‘m er weer op zetten, tot die tijd….. niet.
Bedankt voor de reacties!!
eric1964 schreef:
Het dempertje zorgt er voor dat het gaspendaal rustig blijft, daar bedoel ik mee dat de hevel van de pomp niet met elke hobel in het wegdek via je voet daarop snel reageert.
Dus een rustiger gedrag van de motor en natuurlijk de turbo beschermen door ploseling gas terug nemen maar dat is denk ik bijzaak.
de turbo kan alleen stuk gaan als je hem niet uitlaatdaaien voor dat je de motor uitzet…
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…