Het hele aircoproject begint aardig mooi te worden, alle bedrading en andere ellende is uitgevogeld en de componenten lijken te werken.
Er is echter nog wel iets dat even een vraagteken blijft.
Zo gauw de aircopomp ingeschakeld wordt, vraagt dat best wat vermogen van de motor. Het is niet de bedoeling dat het ding zoveel weerstand geeft dat de motor dan afslaat, dus zal de airco op de een of andere manier de motor harder moeten laten draaien.
Nu is de vraag: hoe doet ie dat? Het gaat om een vuile GTi, dus met de “computer” in de luchtfilterbak. Bij de latere GTi’s kan er misschien met de computer wel wat geregeld worden, maar ik vraag me af hoe het bij dit type motor gaat.
Iemand enig idee hoe dat moet?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Je kan het stationaire toerental iets verhogen door een schroef iets te verdraaien. Er zitten er 2 bij het gasklephuis, ik dacht dat het de schroef die het meest naar het spruitstuk zit, weet niet zeker. Je merkt het vanzelf…
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
ja oke, maar ik vind ‘t overdreven om het stationair toerentel constant te verhogen
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Dat is zo, maar veel bijregelen doen de eerste niet.
Maar afstellen op 900, valt hij tenminste niet zo ver terug en het is een acceptabel toerental
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Zou 900 toeren genoeg zijn om de boel draaiend te houden?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Denk dat het moet kunnen
Alstie 150 toeren zakt, draaitie er nog 750
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
da’s ook weer waar, misschien moeten we dat eerst eens proberen…. nou heeft ie altijd al wel dat ie stationair niet helemaal lekker loopt, ik hoop dat dat geen roet in het eten gooit
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De eerste types hadden daar vaker last van dat ze wat rommelig draaiden.
Lukt t niet, kun je altijd nog terug draaien.
Succes
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.
ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat dacht je van het signaal van de koelvloeistoftemperatuursensor manipuleren zodra de airco inslaat? Als je de ECU doet geloven dat de motor koud is, gooit ie ook z’n stationair toerental omhoog. Helaas gaat ie ook gelijk rijker lopen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
vortex schreef:toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.
ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor
Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Bij de cx is er gewoon een extra kanaal voor de inlaat. Als de airco aanspringt wordt dat kanaal geopend.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:Bij de cx is er gewoon een extra kanaal voor de inlaat. Als de airco aanspringt wordt dat kanaal geopend.
Zoiets heeft een carburateumotor ook.
Als het goed is had de donor 16 TRS ook iets met vacucumslangetjes en een elektrisch bekrachtigde schakelaar die ervoor moet zorgen dat er iets lucht wordt gebypassed langs de gasklep zodat je stationair toerental iets stijgt als de airco wordt ingeschakeld.
Edit:
dit heb je dus voor die vuile GTI ook nodig, want die heeft gewoon geen voorziening in de ECU om het stationaire toerental op commando te verhogen.
Alcyone schreef:vortex schreef:toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.
ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor
Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.
Mwah, raar; “ECU” is dan eigenlijk ook een te zware aanduiding voor deze ver door-geëvolueerde vorm van elektronische ontsteking. Simpel gezegd: het ding regelt helemaal niks, zorgt er alleen maar voor dat er brandstof wordt ingespoten en er op tijd een vonk bij komt. “Injectie” wil niet per sé zeggen “nauwkeurig regelbaar”; dat geldt alleen voor de latere geavanceerde computergestuurde injectiesystemen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Alcyone schreef:vortex schreef:toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.
ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor
Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.
Mwah, raar; “ECU” is dan eigenlijk ook een te zware aanduiding voor deze ver door-geëvolueerde vorm van elektronische ontsteking. Simpel gezegd: het ding regelt helemaal niks, zorgt er alleen maar voor dat er brandstof wordt ingespoten en er op tijd een vonk bij komt. “Injectie” wil niet per sé zeggen “nauwkeurig regelbaar”; dat geldt alleen voor de latere geavanceerde computergestuurde injectiesystemen.
idd, het geen echte computer. gewoon een mengselregeling en het voorzien van een signaal voor de ontsteking. hij kan verder niet uit zichzelf vanalles aanpassen zoals bij de 16V.
en doordat de motor meer afgestemd is op de hogere toeren, loopt hij gewoon niet lekker stationair, en bij bv file rijden. dan kan het echt een “bitch” zijn
ik had altijd het stationair op 1000 toeren, en uit mijn bevindingen reed dat het best en het soepelst. ik moet wel vermelden dat ik mijn kop bewerkt had, en de nodige aanpassingen aan de motor had verricht !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
karel schreef:Alcyone schreef:vortex schreef:toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.
ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor
Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.
Mwah, raar; “ECU” is dan eigenlijk ook een te zware aanduiding voor deze ver door-geëvolueerde vorm van elektronische ontsteking. Simpel gezegd: het ding regelt helemaal niks, zorgt er alleen maar voor dat er brandstof wordt ingespoten en er op tijd een vonk bij komt. “Injectie” wil niet per sé zeggen “nauwkeurig regelbaar”; dat geldt alleen voor de latere geavanceerde computergestuurde injectiesystemen.
idd, het geen echte computer. gewoon een mengselregeling en het voorzien van een signaal voor de ontsteking. hij kan verder niet uit zichzelf vanalles aanpassen zoals bij de 16V.
en doordat de motor meer afgestemd is op de hogere toeren, loopt hij gewoon niet lekker stationair, en bij bv file rijden. dan kan het echt een “bitch” zijn
ik had altijd het stationair op 1000 toeren, en uit mijn bevindingen reed dat het best en het soepelst. ik moet wel vermelden dat ik mijn kop bewerkt had, en de nodige aanpassingen aan de motor had verricht !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap