1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Hoe regelt een vuile GTi het stationair toerental met airco?
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 30 september 2006 01:20 AM

Het hele aircoproject begint aardig mooi te worden, alle bedrading en andere ellende is uitgevogeld en de componenten lijken te werken.

Er is echter nog wel iets dat even een vraagteken blijft.

Zo gauw de aircopomp ingeschakeld wordt, vraagt dat best wat vermogen van de motor. Het is niet de bedoeling dat het ding zoveel weerstand geeft dat de motor dan afslaat, dus zal de airco op de een of andere manier de motor harder moeten laten draaien.

Nu is de vraag: hoe doet ie dat? Het gaat om een vuile GTi, dus met de “computer” in de luchtfilterbak. Bij de latere GTi’s kan er misschien met de computer wel wat geregeld worden, maar ik vraag me af hoe het bij dit type motor gaat.

Iemand enig idee hoe dat moet?

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1349

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 30 september 2006 01:30 AM
  [ # 1 ]

Je kan het stationaire toerental iets verhogen door een schroef iets te verdraaien. Er zitten er 2 bij het gasklephuis, ik dacht dat het de schroef die het meest naar het spruitstuk zit, weet niet zeker. Je merkt het vanzelf…

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 september 2006 01:31 AM
  [ # 2 ]

ja oke, maar ik vind ‘t overdreven om het stationair toerentel constant te verhogen

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 30 september 2006 01:36 AM
  [ # 3 ]

Dat is zo, maar veel bijregelen doen de eerste niet.
Maar afstellen op 900, valt hij tenminste niet zo ver terug en het is een acceptabel toerental

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 30 september 2006 01:38 AM
  [ # 4 ]

Zou 900 toeren genoeg zijn om de boel draaiend te houden?

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 30 september 2006 01:43 AM
  [ # 5 ]

Denk dat het moet kunnen
Alstie 150 toeren zakt, draaitie er nog 750

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 30 september 2006 01:45 AM
  [ # 6 ]

da’s ook weer waar, misschien moeten we dat eerst eens proberen…. nou heeft ie altijd al wel dat ie stationair niet helemaal lekker loopt, ik hoop dat dat geen roet in het eten gooit

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 30 september 2006 01:49 AM
  [ # 7 ]

De eerste types hadden daar vaker last van dat ze wat rommelig draaiden.
Lukt t niet, kun je altijd nog terug draaien.

Succes

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 30 september 2006 01:04 PM
  [ # 8 ]

toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.

ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 30 september 2006 05:08 PM
  [ # 9 ]

Wat dacht je van het signaal van de koelvloeistoftemperatuursensor manipuleren zodra de airco inslaat? Als je de ECU doet geloven dat de motor koud is, gooit ie ook z’n stationair toerental omhoog. Helaas gaat ie ook gelijk rijker lopen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 30 september 2006 05:09 PM
  [ # 10 ]
vortex schreef:

toen ik nog mijn oude 8V had, draaide hij constant 1000 toeren stationair. onder de 900/850 toeren draaien deze motoren gewoon niet lekker.

ik zou hem op 950/1000 toeren stationair zetten, en dat kan voor deze motoren echt geen kwaad hoor Wink

Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

verkuilm
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2063

Gepost: 30 september 2006 11:14 PM
  [ # 11 ]

Bij de cx is er gewoon een extra kanaal voor de inlaat. Als de airco aanspringt wordt dat kanaal geopend.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 30 september 2006 11:25 PM
  [ # 12 ]
verkuilm schreef:

Bij de cx is er gewoon een extra kanaal voor de inlaat. Als de airco aanspringt wordt dat kanaal geopend.

Zoiets heeft een carburateumotor ook.

Als het goed is had de donor 16 TRS ook iets met vacucumslangetjes en een elektrisch bekrachtigde schakelaar die ervoor moet zorgen dat er iets lucht wordt gebypassed langs de gasklep zodat je stationair toerental iets stijgt als de airco wordt ingeschakeld.

Edit:
dit heb je dus voor die vuile GTI ook nodig, want die heeft gewoon geen voorziening in de ECU om het stationaire toerental op commando te verhogen.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 oktober 2006 03:08 AM
  [ # 13 ]
Alcyone schreef:
vortex schreef:

Raar dat zo’n ECU dat niet lekker kan regelen terwijl mijn 8V met carb 650 hoort te lopen en het nog netjes doet ook.

Mwah, raar; “ECU” is dan eigenlijk ook een te zware aanduiding voor deze ver door-geëvolueerde vorm van elektronische ontsteking. Simpel gezegd: het ding regelt helemaal niks, zorgt er alleen maar voor dat er brandstof wordt ingespoten en er op tijd een vonk bij komt. “Injectie” wil niet per sé zeggen “nauwkeurig regelbaar”; dat geldt alleen voor de latere geavanceerde computergestuurde injectiesystemen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 01 oktober 2006 10:12 PM
  [ # 14 ]
karel schreef:
Alcyone schreef:
vortex schreef:

Mwah, raar; “ECU” is dan eigenlijk ook een te zware aanduiding voor deze ver door-geëvolueerde vorm van elektronische ontsteking. Simpel gezegd: het ding regelt helemaal niks, zorgt er alleen maar voor dat er brandstof wordt ingespoten en er op tijd een vonk bij komt. “Injectie” wil niet per sé zeggen “nauwkeurig regelbaar”; dat geldt alleen voor de latere geavanceerde computergestuurde injectiesystemen.

idd, het geen echte computer. gewoon een mengselregeling en het voorzien van een signaal voor de ontsteking. hij kan verder niet uit zichzelf vanalles aanpassen zoals bij de 16V.

en doordat de motor meer afgestemd is op de hogere toeren, loopt hij gewoon niet lekker stationair, en bij bv file rijden. dan kan het echt een “bitch” zijn Wink

ik had altijd het stationair op 1000 toeren, en uit mijn bevindingen reed dat het best en het soepelst. ik moet wel vermelden dat ik mijn kop bewerkt had, en de nodige aanpassingen aan de motor had verricht !!!

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 01 oktober 2006 10:12 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:
Alcyone schreef:
vortex schreef:

idd, het geen echte computer. gewoon een mengselregeling en het voorzien van een signaal voor de ontsteking. hij kan verder niet uit zichzelf vanalles aanpassen zoals bij de 16V.

en doordat de motor meer afgestemd is op de hogere toeren, loopt hij gewoon niet lekker stationair, en bij bv file rijden. dan kan het echt een “bitch” zijn Wink

ik had altijd het stationair op 1000 toeren, en uit mijn bevindingen reed dat het best en het soepelst. ik moet wel vermelden dat ik mijn kop bewerkt had, en de nodige aanpassingen aan de motor had verricht !!!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook