Dag mensen,
Hier is de opvolger van m’n witte Avantage; een 90% groene Avantage maar dan Diesel. En wat voor een! De ‘ex-vader van Mechuccio’-ZX! Dan weet het gros dus meteen dat ik de 425d km zx diesel nu bezit!. Na een heleboele omzwervingen en adviezen en gedachtes maar wezen kijken op vrijdag 29 september. Achter M’s 16v aan met een std 1.6 is niet altijd even makkelijk, Jay met z’n BX Progress moest er bijna een Brommobiel voor plat rijden Mech rijdt zo snel als hij praat
Aangekomen bij vaders huis (waar zich ook nog een C35, 2CV en BX bevonden) gleden de blikken richting stofnest HHRR95… Dat was d’r dan. Maar snel ingestapt en gestart en gereden (nee, bij mij sloeg de motor NIET meteen af). Trekt iets naar rechts, linkerachterraam gaat niet meer open, rechter spiegelhuis wat los en verder de gebruikelijke gebruikerssporen. Aan de techniek niets aan te merken. Dan merk je dat zuinig met je kar omgaan echt zijn vruchten afwerpt. Blokje tokkelt als ongebruikt, stuurbekrachtiging was weer even wennen maar ook die hoor je niet. Remmen als een anker en koppeling, wel wat ‘vlot’ maar na gewenning goed doseerbaar. D-riem moet binnenkort gedaan worden en wellicht even wat olie en filters voor de winter maar ik meen dat zelfs die net gedaan zijn (Mech?).
Op de terugweg een duidelijke trilling bij 110 voelbaar, ff laten balanceren dus. Dan neem ik aan dat het ritmisch gerammel ergens in het vooronder (zo klinkt het) ook voorbij is. Stuur ff rechtzetten als ik weer thuis kom mijn pa heeft dus geen enkele dop die erop past!!!) en… een wasbeurt!!! Eerste keer in ik geloof 1,5 jaar dat ik weer een auto heb gewassen van buiten. Was ook nodig en van binnen… nou ja, Mech.senior hield niet zo van opruimen en schoonmaken volgens hem zelf en dat was te bemerken… Enfin, hieronder een opsomming van de puntjes na de eerste 300km en: 1 liter voor 20,1 km!!! Wel 90% snelweg… En ja, hij is helemaal ingereden door iemand die alles behalve haast had :44 Maar daar wennen we ook wel weer aan, goed voor ‘t hart
-Trilling >100km/h
-Stuur scheef
-Raammechanisme LA
-Spiegelhuis+bediening rechts/links nalopen
Geen bijzondere dingen dus.
Foto’s, Mech.haal je pa d’r eens bij! (of hep die een kater :44 )
90% groen
Ik houd u op de hoogte mocht er wat gebeuren!
Jammer, net even geprobeerd het linker achterlichtkapje te vervangen, er was keurig een vervangingsexemplaar meegeleverd maar die past dus niet. PSA zal wel ergens tegen ‘95 over zijn gegaan op een andere leverancier want de verschillen zijn echt minimaal! Onderste uitsparingen corresponderen niet, schroefopeningen dito en de hoek rechts boven is te scherp… Vreemd. Iemand een eerste serie lamp kap links-achter?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Heej, daar istie weer
maar zo hard rij ik nou toch ook weer niet hoor moet mezelf aardig in de gaten houden en een brommobiel hoort ook thuis in de garage…. of bij de dealer, of hoogstens op het fietspad :p
enne, dat vlot pakken van de koppeling, dat deed de “gare” koppeling die erin zat toen ik hem kocht ook, das gewoon wennen… je kunt echt heel soepeltjes met hem rijden. (mooi wel dat ondanks dat ik zei dat ie bij bijna iedereen afslaat die er voor het eerst in rijd, hij ook daadwerkelijk weer bij bijna iedereen afsloeg )
De olie en de oliefilters zijn een krappe maand en 2000 km geleden vervangen voordat mijn broertje hem meenam naar de ardennen, dus dat zit wel goed! het brandstoffiltertje zou je wel nog kunnen vervangen, die zit er toch al een tijdje op!
en als je voor het eerst in 1,5 jaar een auto poetst….. ik denk dat het voor de zx nog langer geleden is maar goed, eerlijk is eerlijk… mijn vader is niet zo van het esthetische, maar technisch moet het wel kloppen!
enne 1 : 20,1 das toch wel netjes he op een tankje van 40 euro kom je bijna 1000 km ver! geen wonder dat ie er al 425 achter de kiezen heeft
en jammer van dat kapje zeg is het ook niet op de een of andere manier aan te passen ofzo? ach en aan de andere kant, op de sloop staan tegenwoordig (helaas) net zoveel zxjes als bxjes pak hem beet 6 á 7 jaar geleden allemaal heel zonde natuurlijk, maar ze worden dus massaal de sloop op geduwd vanwege allerlei kleine dingetjes (koppelingetje, koppakkingkje pfffff )
magoe, daar haal je dus zo een nieuw klepje vandaan… en electrische ruiten, en electrische spiegels, en centrale vergrendeling
Maar in ieder geval tof dat je er blij mee bent (had ook niets anders verwacht) en ik hoop dat ik hem nog een hele tijd mag volgen op het forum (en meetings!)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow enne hij blinkt weer lekker :thumbsup
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
en blinken dat doettie!!! Dat kappie komt wel goed, gewoon pech dat PSA wss op een andere leverancier is overgestapt tegen eind ‘94, begin modeljaar ‘95.
Ik moet wel zeggen dat ik met moeite m’n vriendin er in laat rijden… ze heeft weinig gevoel voor techniek zoals de meeste vrouwen en dus doet het me ‘pijn’ wanneer ze met schokken en stoten wegrijdt… Da’s niet normaal en da’s liefde voor een auto, ik maak me dus zorgen om m’n ZX!!! Enfin, ik zal haar (de zx) vnl rijden en dus zal ik haar vader zijn.
Is een zx een ‘ZIJ’?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
enne, dat vlot pakken van de koppeling, dat deed de “gare” koppeling die erin zat toen ik hem kocht ook, das gewoon wennen… je kunt echt heel soepeltjes met hem rijden. (mooi wel dat ondanks dat ik zei dat ie bij bijna iedereen afslaat die er voor het eerst in rijd, hij ook daadwerkelijk weer bij bijna iedereen afsloeg )
We hielden ‘m allemaal aan de praat…
Gehad:
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
david.tb schreef:enne, dat vlot pakken van de koppeling, dat deed de “gare” koppeling die erin zat toen ik hem kocht ook, das gewoon wennen… je kunt echt heel soepeltjes met hem rijden. (mooi wel dat ondanks dat ik zei dat ie bij bijna iedereen afslaat die er voor het eerst in rijd, hij ook daadwerkelijk weer bij bijna iedereen afsloeg )
We hielden ‘m allemaal aan de praat…
Das dan een verbastering in mijn geheugen… maar je weet het he een kwartiertje en dan weet ik het niet meer
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
david.tb schreef:en blinken dat doettie!!! Dat kappie komt wel goed, gewoon pech dat PSA wss op een andere leverancier is overgestapt tegen eind ‘94, begin modeljaar ‘95.
Ik moet wel zeggen dat ik met moeite m’n vriendin er in laat rijden… ze heeft weinig gevoel voor techniek zoals de meeste vrouwen en dus doet het me ‘pijn’ wanneer ze met schokken en stoten wegrijdt… Da’s niet normaal en da’s liefde voor een auto, ik maak me dus zorgen om m’n ZX!!! Enfin, ik zal haar (de zx) vnl rijden en dus zal ik haar vader zijn.
Is een zx een ‘ZIJ’?
Goeie koop hoor. Die ZX diesels zijn vrijwel onverwoestbaar. van roest hebben ze ook niet gehoord. Die 1 op 20 blijf je bij normaal gebruik gewoon rijden. BTW, mijn vrouw ging wel keurig met de technike om hoor, schakelde netjes op tijd op etc. Het kan dus wel!
Kwestie van opvoeden!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Staat hier nog een ‘91 met achterlichtjes…..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Staat hier nog een ‘91 met achterlichtjes…..
schade??????????.....................
Jos van der Voort
Staat hier nog een ‘91 met achterlichtjes…..
Interessant. Waar woont je huis?
Gehad:
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Mijn Huis Woont in NW F… Iets met windrichtingen en iets met een provincie
Moet trouwens wel even goed kijken of ze (erg) netjes zijn.. nooit op gelet eigenlijk
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Zoals ik al tegen je zei, David…..een 5-deurs ZX met stuurbekrachtiging kom je niet veel tegen van die bouwjaren, het zijn meestal 3-deurs ZX’en.
Veel succes met je diesel.
(en ik vind de kleur ook erg mooi)
Bram schreef:Zoals ik al tegen je zei, David…..een 5-deurs ZX met stuurbekrachtiging kom je niet veel tegen van die bouwjaren, het zijn meestal 3-deurs ZX’en.
Veel succes met je diesel.
(en ik vind de kleur ook erg mooi)
En heel veel Reflexen
De kleur is heel apart, zie je nauwelijks. Maar die antraciet achterklep is nog veel mooier! Keer de rest ook spuiten….
Bram, weet jij iets te melden over wat ik in Topic ‘Gaskabel’ heb gezet?
Gehad:
Ik zal het eens lezen.
Het gasbakel topic is inmiddels weer gesloten, heeft in ieder geval wel geholpen! Reageert beter op het gas.
De motor begint geloof ik ook iets los te komen, icm de nieuwe gasstand is het op de snelweg nu makkelijker te accelereren tussen 110-140 indien nodig.
Heb gister een 30 minuten file gereden waarbij mij het opviel dat de auto wiegde. De vibratie/trilling >110 meteen verklarend want: Rechter achterband was lichtjes ovaal! Reserverwiel (net aan qua profiel…) er onder gelegd en het was weer 95% beter.
Kom ik meteen tot het volgende. Er zit geen originele wielmoersleutel annex omlaagdraaier voor de bout van het reservewielophangingsframe (zelf verzonnen!!!) bij! Met een flinke steeksleutel het wiel vrij van de bodem gekregen en dat was wel rond.
Mech, had je de wielen pneumatisch vastgedraaid??? De tering… Die zaten vast! Moest 2 man aan te pas komen en flink wat kruipolie.
Morgen eens tanken, laatste dagen flink wat provinciaal en stadswerk gedaan EN de file…. Mij benieuwen wat dat voor het verbruik betekend.
Wat me opvalt aan het blok is dat hij de hogere toeren niet schuwt, zelfs flink begint te trekken >3500… Nu doe ik dat niet graag vaak maar in de 3 is het wel ff makkelijk, zelfs de R19 1.4E (80pk) van m’n kameraad reed me niet los! Geen gewoonte van maken maar goed te weten dat het af-en-toe kan.
Goed, zal het verbruik morgen even noteren.
Ik ga m’n diesel als ringtone gebruiken
BTW: Heeft iemand nog een compacte eenvoudige baspijp/kast voor in de auto?
Gehad:
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow, das dan toch mooi!
Nooit geweten weet je dat altijd heb ik hem gewoon enorm traag gevonden, maar dat kwam wel uit, de xm die ik 10 maanden reed voor de zx trok mede mogelijk gemaakt door mijn rechtervoet 1138 euro aan boetes binnen, na de zx nooit meer ene gehad maar het kán dus wel
Wielbouten doen we eigenlijk alleen met de kruissleutel, en dan zo vast als het kan he, vaag dat die band een breukje had die waren toch echt nieuw!
en voor wat het gebruik zet ik in op 1 op 18