Dit weekend wil ik voor mijn 2.0i de distributieriem en spanrol vervangen. In de Haynes gekeken wat de werkwijze is en heb enige ervaring met een BX 1.6 TRi, maar heeft er iemand nog goede tips en tricks? Wel een hoop werk, maar moet echt gedaan worden!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Stelt eigenlijk niet zo veel voor, essentieel is een slagsleutel (op lucht of elektrisch) anders krijg je die poeliemoer niet los (en niet vast). Het vliegwiel is nl moeilijk te blokkeren. Om de bekleding van de riem te verwijderen wel die motorsteun even wegnemen! In een uurtje heb ik het meestal gefixt (zonder Wapo).
Die Duitsers hebben er ook een verhaaltje over:
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
is inderdaad een heel fijn klusje bij de XM 2.0i je komt overal heel goed bij. Een tip misschien, wat ik altijd doe is dat ik met een tapijtsnijder (zo’n krom stnleymes) de D-riem in de lengte in 2e snij terwijl hij nog gemonteerd is, dan de spanrol ietsje los en de eerste helft van de riem eraf pakken, en de nieuwe riem eropzetten zodat je dus 2 riemen om het blok hebt liggen, ff merkjes zetten, de spanrol vervolgens verwijderen en de nieuwe monteren, maar nog niet op spanning zetten vervolgens het motorblok een paar keer ronddraaien (aan de krukas, NOOIT de nokkenas) en ff kijken of alle merkjes nog kloppen, vervolgens snij je de andere helft gewoon door, pak je die weg, dan nog even de spanrol op spanning zetten (als je geen metertje hebt, je moet het lange vrije stuk riem ongeveer een kwartslag kunnen torsen)
En hopla, jij bent weer de man voor 80dkm!
Succes!
oow enne, als je al ervaring hebt met het vervangen van de Driem bij de 16TRI, dan is de XM Driemwalhalla! geloof me, je kunt naast de motor staan en dan heb je nog ruimte zat! het is bij de XM echt stuuuuuuken minder gepiel en gekut!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zo! Dat klinkt behoorlijk goed! Ik heb net gehoord dat ik niet terecht kan op mn vaste klusplek en nu ook even geen assteunen of oprijblokken heb…Maar als het vergeleken met de bx zo makkelijk is, durf ik de klus wel aan op straat hier….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
nou, dat viel toch wel een beetje tegen zeg! Het is me dus niet gelukt gisteren, ik kreeg de pullie met geen mogelijkheid los. Precies volgens de Haynes gewerkt en in de 4e versnelling gezet, handrem erop en proberen de pullie los te draaien, maar de krukas draait dan gewoon mee tegen de klok in.
Bovendien heb ik op de pullie zelf geen gaatje zitten om de pullie te blokkeren, iets dat volgens de haynes wel aanwezig moet zijn (en bij de bx bijvoorbeeld ook aanwezig was).
Was al blij dat ie daarna nog startte!
Ik moet dus nu een manier vinden waarop ik de bout van de pullie loskrijg door bijvoorbeeld de krukas te blokkeren. Mijn enige mogelijkheid is de elektrische slagschroevendraaier (zo eentje waar je de wielbouten mee losmaakt), maar ik vermoed dat dan toch ook de as geblokkerd moet zijn?
Iemand nog tips??
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Kijk even op de link die ik hierboen neergezet heb, Ik kan je dan een pdf sturen met globale instructies voor de demontage van de distributieriem.
In elk geval kun je daar terugvinden hoe je de krikaspoelie moet blokkeren.
Ik ken de motor van je auto niet maat bij sommige PSA blokken heb ik gezien dat je het vliegwiel moet blokkeren via een gat aan de kant van de bak.
En die bout zit meestal geborgd met locktite (net als bij mijn ZX) dan kmot de rook eraf als je hem losdraait.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
In mijn herinnering zit er een gat in van 8 mm, ik heb er destijds een boortje ingestoken.
Met een electrische slagmoersleutel kreeg ik die poeliemoer ook niet eens los, heb toen de bout heetgestookt en vervolgens met een dop wel losgekregen.
Pas wel op dat je de krukas niet verdraait tov de nokkenas!
Dit heeft bij mij ook tot gevolg gehad dat 1 klep begon te tikken, waarschijnlijk omdattie krom was….
nou, ik heb precies de haynes gevolgd, daarin staat inderdaad dat je de as niet mag blokkeren om de boel los te draaien maar gewoon alleen in de versnelling meot zetten en hard moet remmen. Bij mij draait de boel dan gewoon tegen de klok in hoor! Nog afgezien van het feit dat ik het boortje er helemaal niet doorheen kreeg, ik stuitte steeds op de plastic kap.
Ik hoop dat het wel gaat lukken met een elektrische slagschroevedraaier en anders gaat de vlam erop. Misschien dat ik nog met een flinke koevoet de as op zn plaats kan houden om draaien te voorkomen, maar het is allemaal zo’n beunhazerij!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
vandaag nog maar een poging ondernomen, de bout van de pully losgekregen met een slagmoerschroevendraaier, elektrisch, perfekt zeg! Daarna was het een eitje, de spanrol was even morrelen, heb ik juist een momentsleutel gekregen, kan ik m niet gebruiken…..Ook direct alle snaren meegenomen, dus deze kan er weer een ton tegenaan!
Ohja, de spanrol liep overigens wel behoorlijk stroef , die was wel aan vervanging toe!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Geweldig! Daar doen we het voor!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goedzo lekker karren weer!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ohja, een goeie tip!
Vergeet NIET de spanner van de dynamo weer terug te zetten, anders dondert die er af als je op de snelweg een bobbe pakt…
Overigens later maar vast gezet met een zware bout, maar is natuurlijk niet zoals het hoort! ops: ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!