AX: Remmenprobleem
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 207

Gepost: 23 september 2006 02:16 PM

Hallo,

Ik heb de volgende problemen met mijn Citroen AX (type 2, 1.0i, voorzien van rembekrachtiger en een diagonaal gescheiden systeem)

hier de symptomen:

Arrow als m’n auto stil staat… dus met motor uit (en de vacuum uit de bekrachtiger); remtie goed; ik kan er niet doorheen trappen, en heb weerstand genoeg.

Arrow Maar als de motor draait kan ik gewoon door m’n remmen heen trappen (ik moet dan wel door een bepaald weerstandspunt trappen); als ik langzaam rem; dus geleidelijk het pedaal indruk gaat alles goed, en remtie goed. Maar als ik dus het pedaal hard indruk in een keer. Of als ik bij het geleidelijk remmen door het weerstandspunt heen trap; eindigd het pedaal op de bodem en is er dus geen remkracht….

Arrow Als ik start met ingedrukte rem, zakt het pedaal ook naar bodem; en pas na loslaten treedt de bekrachtiger in werking.

Arrow Als ik, als de motor stationair loopt, ga pompen met de rem (en daarbij door het weerstandspunt heen trap), gaat de motor onregelmatig lopen.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 23 september 2006 04:55 PM
  [ # 1 ]

Vacuum-slang van het inlaatspruitstuk naar de rem-bekrachtiger gaar of los, in het ergste geval is de paddestoel (grote ronde ding op de rembekrachtiging) lek

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 24 september 2006 05:18 PM
  [ # 2 ]

Tja, je membraam van de bekrachtiger kan lek zijn, of de slang van je spruitstuk naar je bekrachtiger toe. kijk dat eerst even na ,et carburateur reiniger of iets anders dat vlambaar is. als je het ergens op spuit en je motor gaat sneller lopen weet je waar het lek zit. in het ergste geval is je hoofdrem cilinder lek en zal je deze moeten vervangen, maar dat lijkt me wel sterk.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 24 september 2006 07:29 PM
  [ # 3 ]

Ik had al gedacht ja, dat er iets mis zou zijn met de bekrachtiger.

Maar ik vroeg me af: is het niet zo, dat als de bekrachtiger lek is, of stuk is, dattie wel gewoon remt, alleen dan zonder bekrachtiging (en dus zwaarder?)

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 24 september 2006 11:19 PM
  [ # 4 ]

dat klopt ja.

kijk ook eens je remcilinders achter na…zit ik me net te bedenken, die gaan ook altijd een keer lek.

check gewoon eerst je bekrachtiger, dan de slang van de bekrachtiger en je remcilinders achter.
is dat allemaal goed, dan zou ik eerst eens bij je hoofdremcilinder gaan zoeken. daar kunnen de cupjes namelijk ook van kapot gaan.

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 oktober 2006 10:03 PM
  [ # 5 ]

Re: AX: Remmenprobleem

Nah we gaan verder…

Lobber schreef:

hier de symptomen:

Arrow als m’n auto stil staat… dus met motor uit (en de vacuum uit de bekrachtiger); kan ik, als ik kracht genoeg zet, het pedaal tot de bodem trappen (dit gaat niet makkelijk natuurlijk..)

Arrow Maar als de motor draait kan ik gewoon door m’n remmen heen trappen (ik moet dan wel door het weerstandspunt trappen); als ik langzaam rem; dus geleidelijk het pedaal indruk gaat alles goed, en remtie goed. Maar als ik dus het pedaal hard indruk in een keer. Of als ik bij het geleidelijk remmen door het weerstandspunt heen trap; eindigd het pedaal op de bodem en is er dus geen remkracht….

Arrow Als ik start met ingedrukte rem, zakt het pedaal ook naar bodem; en pas na loslaten treedt de bekrachtiger in werking.

Arrow Als ik, als de motor stationair loopt, ga pompen met de rem (en daarbij door het weerstandspunt heen trap), gaat de motor onregelmatig lopen.

Er is een aardige “vrije slag” aanwezig in het rempedaal; hij grijpt niet meteen aan.

Ik heb aardig wat gepompt met het pedaal (door het weerstandspunt heen), maar het remvloeistofniveau is niet echt significant gedaalt.

Ik weet niet hoe snel je remvloeistof kwijt bent na pompen?

En er is vanaf de buitenkant niets te zien wat op lekkage duidt!

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 oktober 2006 10:31 PM
  [ # 6 ]

Hoe lang zou zo’n HRC mee moeten gaan?

Met andere woorden; zou een HRC uit ‘n sloopauto moeten voldoen, of raadt je toch een nieuwe aan?

En moet ik dat meteen vervangen met de bekrachtiger, of kan je de HRC ook los vervangen?

Profiel  

vortex
> 1000 berichten

- BX 16V
Gepost: 01 oktober 2006 10:34 PM
  [ # 7 ]

je kan ook gewoon een revisie setje kopen. is waarschijnlijk stukken goedkoper, en is ie ook weer “nieuw”  Wink

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 08 december 2006 07:35 PM
  [ # 8 ]

Ben niet bekend met de AX maar als een van de twee circuits het aan het begeven is kan je nog steeds nooit het pedaal helemaal op de vloer krijgen. Het andere systeem zou dan nog voor weerstand moeten zorgen door zijn eigen drukopbouw. is de auto voorzien van een remdrukbegrenzer ? Deze kan als een van de weinige beide systemen beinvloeden.
O ja het rot lopen als je gaat pompen klinkt vrij normaal. volgens mij heeft een AX geen vacuumpomp op de benzine modellen en van een aparte vacuumvooraad op die auto heb ik ook nog niet gehoord (correct me if I am wrong). Als je pompend gaat remmen trek je dus gewoon wat vacuum uit het inlaatspruitstuk waardoor het brandstofsyteem even de weg kwijt is.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook