Nou, weer 300km erbij en nu enkel snelweg. Wat mij opviel is dat de motor pas reageert op het gas wanneer het pedaal ver in het vooronder wordt doorgetrapt, wat behoorlijk zwaar gaat. Eigenlijk op de snelweg doet ekel het laatste stukje van ‘het gas’ wat. Gevoelsmatig zo’n 2cm versnellingspotentieel. Niet prettig want de minste verandering van de voetstand levert een langzaam vertragende auto op. Kun je dit afstellen? Als ik aan de hevel voel onder de kap dan gaat dat lekker soepel. WD40 in het kabel huis spuiten?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, ik vrees dat dit het karakter van de motor is eigenlijk.
Hij heeft altijd zo gereden, maar als je er aan gewend bent dan is het allemaal prima doseerbaar!
rij nog maar een kilometertje of 2 á 300 (heb trouwens nog audiokabels liggen!) en dan is het prettig karren! ik reed er ook verschrikkelijk houterig mee in het begin
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: Gaskabel
david.tb schreef:Nou, weer 300km erbij en nu enkel snelweg. Wat mij opviel is dat de motor pas reageert op het gas wanneer het pedaal ver in het vooronder wordt doorgetrapt, wat behoorlijk zwaar gaat. Eigenlijk op de snelweg doet enkel het laatste stukje van ‘het gas’ wat. Gevoelsmatig zo’n 2cm versnellingspotentieel. Niet prettig want de minste verandering van de voetstand levert een langzaam vertragende auto op. Kun je dit afstellen? Als ik aan de hevel voel onder de kap dan gaat dat lekker soepel. WD40 in het kabel huis spuiten?
Tsja….dat hoort dus niet zo.
Kijk eens naar de gaskabel op de brandstofpomp….daar zit een zwart plastic stuk buis op waar de kabel doorheen gaat en waar een soort splitpen zit, die kun je in de groeven een stukje opschuiven waardoor hij minder speling krijgt (strakker) en DUS sneller reageert.
Maar pas op dat je hem niet TE strak afstelt….dat heeft al eens lekkages boven op het ashuisje opgeleverd !
De gashevel op de pomp MOET dus *in ruste zijn* en dus niet onder spanning staan
(P.S. het kan zijn dat bij jouw ZX diesel er een andere constructie zit, maar dan nog kun je dat proberen te stellen.)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik weet het niet hoor, zo lang als dat ik en mijn pa in dit autootje hebben gereden is het niet echt als iets dat niet hoort ondervonden.
Het gaspedaal voelt redelijk stug, maar duw hem maar eens terwijl de motor uitstaat met de hand in, dan zul je voelen dat dat wel meevalt, ik denk echt dat je even moet wennen aan het motorkarakter tov benzine.
Je moet het gaspedaal redelijk diep intrappen, dat wel… ik kan me voorstellen dat de gaskabel wat gestelt kan worden, maar eenmaal op snelheid hoef je echt nauwelijks nog gas bij te geven, maar goed, dit is de enige diesel die ik gehad heb. mijn vader heeft wel nog een alhambra tdi automaat gehad, en een picasso hdi, en ik heb een aantal maanden in een golfje tdi rond gereden van mijn werk, daar had ik geen keuze in maar het reed toch wel erg leuk, maar dat heeft een heel erg ander gevoel natuurlijk. Hoe vond jij de bx 19d rijden bram? moest jij niet ook een heel stuk meer gas geven dan bij een benzine auto?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
‘t kan ook zijn dat de gaskabel zelf gaar is en aanloopt. Dan kun je proberen er een smeermiddel (WD40 ofzo) in de spuiten maar uiteindelijk moet ‘ie wellicht toch vervangen worden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mechuccio schreef:Hoe vond jij de bx 19d rijden bram? moest jij niet ook een heel stuk meer gas geven dan bij een benzine auto?
Nee hoor, het is bij een diesel juist andersom.
Omdat een diesel al bij weinig toeren over veel power beschikt hoef je het pedaal juist maar een klein stukje in te trappen om weg te kunnen rijden…i.t.t. een benzine, waar je meer toeren moet maken om weg te kunnen trekken.
Dat zal David ook wel kunnen merken als hij in een file staat en steeds een klein stukje moet optrekken….met de BX diesels (zowel met als zonder turbo) kun je zelfs als de motor in orde is, (de boel dus goed staat afgesteld en hij zo’n 850 a 900 toeren stationair draait) ZONDER gasgeven optrekken, mits je de koppeling niet TE snel loslaat.
Probeer dat maar eens bij een benzinemotor….en dan heb ik het natuurlijk over een 1.4 t/m 1.9
V.w.b. het zwaar intrappen van het gaspedaal…...die bij een diesel gaat meestal wel iets zwaarder dan bij een benzine…..maar het moet niet TE zwaar gaan natuurlijk en dan zou de tip van DigiDaan hierboven misschien kunnen helpen.
Zou ook best kunnen kloppen als die motor al meer dan 4 ton gedraaid heeft, dat de gaskabel wat aan het rafelen is en daardoor aanloopt in de buitenkabel.
Ik herinner me van eerdere ritten in zx dsl’s dat het wel zwaarder en een kortere afstand was maar niet zoals dit. Niet dat het heel hinderlijk is maar ik vroeg het me gewoon af. Het pedaal zit bij 110 al bijna op de vloer en aangezien ik graag 120/130 wil rijden en de auto langzaam aan daaraan wil laten wennen trap ik dus het pedaal helemaal door en moet dan -gevoelsmatig- een halve cm liften om op de 120 te blijven. Wanneer je dan ff gaat verzitten of ff van het gas moet ben je die stand weer kwijt. Da’s wel wat raar vond ik. Eerdere diesels hadden dit niet zo sterk. Maar ik heb van 2 leden tips over de afstelling v/d kabel gekregen en daar ga ik ff mee aan de gang vanmiddag wanneer het water niet meer uit de lucht stort.
Maar het blijft echt fantastisch. Ik luister gewoon met plezier naar het blok. Echt raampje open bij starten en even laten draaien… echt genieten. En dan de diesel lucht… Heerlijk.
(mijn behandelaar laat me voorlopig even mijn gang gaan…)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
david.tb schreef:
Maar het blijft echt fantastisch. Ik luister gewoon met plezier naar het blok. Echt raampje open bij starten en even laten draaien… echt genieten. En dan de diesel lucht… Heerlijk.
(mijn behandelaar laat me voorlopig even mijn gang gaan…)
spint als een tevreden poes he en tsja, ik ben er altijd vanuit gegaan dat het gewoon een ontzettend gezapig beestje is geweest, misschien hoort ie wel een stuk sneller, ik weet het niet maar ontspannend is het wel en nooit of te nimmer boetes he
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dat zal David ook wel kunnen merken als hij in een file staat en steeds een klein stukje moet optrekken….met de BX diesels (zowel met als zonder turbo) kun je zelfs als de motor in orde is, (de boel dus goed staat afgesteld en hij zo’n 850 a 900 toeren stationair draait) ZONDER gasgeven optrekken, mits je de koppeling niet TE snel loslaat.
De eerste 75% van de slag moet je verder intrappen om versnelling te krijgen, eigenlijk altijd vol intrappen om trekkracht te hebben want op 50% stopt het bij zo’n 1800rpm, laatste stuk neemt de toerenvermeerdering dus onevenredig meer toe. 50% intrappen is ongeveer 30% toeren vermeerdering, de volgende 40% ook en dan is het laatste gedeelte voor de rest. Een halve omgekeerde parabool zeg maar…
Om weg te komen moet ik het gas pedaal iets intrappen zodat er een beetje teoren worden gemaakt, vervolgens wanneer de koppeling grijpt meteen volgas om weg te komen (zie bovenste verdeling) en bij ontkoppelen het gas heel weinig los omdat het toerental anders veel te ver valt (zie bovenstaande verdeling) Ik ken dat wel een beetje van eerdere zx dsl’s maar… niet in deze mate. Gewenning zal zeker meespelen, blok is ingereden op z’n vorige eigenaar. Maar kan geen kwaad een beetje aan de afstelling te zitten van de kabel.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Bram schreef:Mechuccio schreef:Hoe vond jij de bx 19d rijden bram? moest jij niet ook een heel stuk meer gas geven dan bij een benzine auto?
Nee hoor, het is bij een diesel juist andersom.
Omdat een diesel al bij weinig toeren over veel power beschikt hoef je het pedaal juist maar een klein stukje in te trappen om weg te kunnen rijden…i.t.t. een benzine, waar je meer toeren moet maken om weg te kunnen trekken.
Dat zal David ook wel kunnen merken als hij in een file staat en steeds een klein stukje moet optrekken….met de BX diesels (zowel met als zonder turbo) kun je zelfs als de motor in orde is, (de boel dus goed staat afgesteld en hij zo’n 850 a 900 toeren stationair draait) ZONDER gasgeven optrekken, mits je de koppeling niet TE snel loslaat.
Probeer dat maar eens bij een benzinemotor….en dan heb ik het natuurlijk over een 1.4 t/m 1.9
Moet toch even corrigerend optreden wat betreft benzinemotoren
Met m’n vroegere BX 19 TZi’s kon je prima op de koppeling wegrijden en hoefde je maar naar het gaspedaal te wijzen om vooruit te schieten. Met de BX GTi was dat wat minder en moest je door andere versnellingsbakverhoudingen idd meer gas geven/toeren maken, maar ook die kon je rustig op de koppeling van z’n plek krijgen en laten rollen. Erg prettig in file’s.
Ach, bij zo’n ZX (zeker met Bosch pomp) gebeurt het pas op het laatste stukje van het gaspedaal. Dat heb ik nu bij verschillende ZX-en ervaren. Je rijdt dus idd bijna altijd met de voet nagenoeg op de plank.
Dat waren wel allemaal ZX-en met een Bosch pomp. Het zelfde goldt trouwens voor ongeblazen BX-en diesel met een Bosch pomp. Bij de BX-en met lucas pomp reageerden ze iets meer lineair op het gaspedaall: ofwel je hoefde minder met het gas op de plank.
Natuurlijk is het wel zo dat als je plankgas geeft, dat de hevel dan volledig moet worden aangetrokken, maar je moet ook zorgen dat ie dan niet geforceerd wordt want dat vind t lager van die hevel niet fijn. D7s kijk wel uit met deze afstelling. Ook moet er wat speling in de kabel zitten als het gaspedaal niet wordt aangetrokken. Ik neem zelf meestal 1 of 2 clipjes speling.
Het is niet zo dat een gaspedaal van een diesel overdreven zwaar hoor te gaan. Meja, als je een auto met benzine injectie gewend bent dan kan het gaspedaal van een diesel wel wat zwaarder aanvoelen.
@Bram: het is wel zo dat je door het koppel idd weinig of geen gas hoeft te geven bij het wegrijden, maar wil je vervolgens acceleren zal er wel degelijk flink op het gas getrapt moeten worden. Tenminste, bij de ZX diesels die ik heb gereden wel.
Mijn ‘probleem’ is dat wanneer ik op de snelweg zit, ik enkel op het allerlaatste sukje van de slag zit. De eerste cm’s leveren nauwelijks versnelling op, enkel het laatste stuk. Bijna plankgas en dan 110, ietsie indrukken en hij kruipt richting 130, ietsie terug en zakt weer naar 105…
Dat ken ik niet van zx dsl’s
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dan is het idd milimeterwerk ja. Moet toch iets met de afstelling van gaspedaal/kabel te doen zijn?
mpostma schreef:@Bram: het is wel zo dat je door het koppel idd weinig of geen gas hoeft te geven bij het wegrijden, maar wil je vervolgens acceleren zal er wel degelijk flink op het gas getrapt moeten worden. Tenminste, bij de ZX diesels die ik heb gereden wel.
Ik had het duidelijk over het *sukkelen* in een file….wat ik de afgelopen 15 jaar vaak genoeg heb meegemaakt met vooral BX TZD’s (en Turbo’s), 2 Xantia 1.9 D’s (plus 2 TD’s) en 1 ZX 1.9 D reflex.
Uiteraard moet je, om te acceleren, het gaspedaal dieper intrappen.
Maar ik heb ook 1 BX 1.4 ... 1.6 (Chic) en een 1.9 TZI gehad zoals jullie weten…en merkte duidelijk het verschil bij stationair draaien, als ik dan de koppeling in een file rustig losliet.
Meestal trokken die benzinemotoren dat niet, vooral als je ook nog op een lichte helling stond….PLUS het feit dat die benzinemotoren wat onregelmatiger liepen t.o.v. een 1.9 D.
(dat is ook de reden dat ik niet gelukkig ben met d ekomst van die electr. inspuiting….geef mij maar de ouderwetse carburateur, waar je vooral het stat. toerental zo mooi van kon afregelen. )
Ik heb me de afgelopen jaren met de PSA diesels aangeleerd om bij wegtrekken van stilstand eerst met weinig toeren te beginnen en zodra de koppeling los was meteen gas te geven…..de reden is dat ik denk dat dit je koppelingsplaten spaart i.p.v. dat je met veel power gaat wegtrekken.
david.tb schreef:Mijn ‘probleem’ is dat wanneer ik op de snelweg zit, ik enkel op het allerlaatste sukje van de slag zit. De eerste cm’s leveren nauwelijks versnelling op, enkel het laatste stuk. Bijna plankgas en dan 110, ietsie indrukken en hij kruipt richting 130, ietsie terug en zakt weer naar 105…
Dat ken ik niet van zx dsl’s
NEE…ik ook niet en de ZX 1.9 D is exact dezelfde motor als die van de laatste serie BX TZD of de Xantia 1.9 D…..allen 70-71 PK.
Alleen de oudere 1905 diesels hadden minder PK’s (65) alhoewel het mogelijk is dat jij er een EGR op hebt zitten waardoor die ook geen 71 pk heeft…...maar dan nog mag dit niet zo erg zijn als jij omschrijft…..ik zou er weleens een stuk mee willen rijden om dat eens uit te proberen.
Ik heb toch de indruk dat er iets niet helemaal goed zit bij die ZX….als ik het zo lees van David.
vrij veel speling. Ga ik zo even wat strakke rtrekken.
Als ik de kabel strak trek hoor ik ‘pok’ uit de voetenruimte, gaspedaal wat naar boven komt?
Heb ff niemand in de buurt die kan kijken naar ‘t pedaal, is dat nodig of kan ik de bout gewoon ff iets verder opdraaien tot de kabel strakker hangt. Tot de ‘pok’?
ik zou er weleens een stuk mee willen rijden om dat eens uit te proberen
Haarlem>Wolfheze>Haarlem om ff te proberen… Jij bent gek
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Bram schreef:NEE…ik ook niet en de ZX 1.9 D is exact dezelfde motor als die van de laatste serie BX TZD of de Xantia 1.9 D…..allen 70-71 PK.
Alleen de oudere 1905 diesels hadden minder PK’s (65) alhoewel het
Gaan we weer.
Offtopic.
De ZX heeft het oudere 65 pk blok dat de BX vroeger had (itt vroegere BX D9A blok nu met EGR). Herkenbaar aan de enkele buis over het kleppendeksel naar de inlaat.
Xantia en BX hebben het 71 pk blok met brede inlaatcollector en 4 losse inlaatbuizen naar het spruitstuk. Meestal zonder EGR.
Het ZX blok is dus niet exact gelijk aan het Xantia/ late BX blok
Het vermogensverschil zit ook niet in de EGR maar in het inlaatspruitstuk.
Een slecht werkende EGR kost je vermogen (heb je nog minder dan die 65 pk) maar een goed werkende EGR uitschakelen levert je geen vermogenswinst op. Een slecht werkende EGR uitschakelen met een reinigingsbeurt kan je wel vermogen opleveren. Een ZX blok krijg je dus ook niet op 71 pk als je de EGR uitschakelt.
Het wordt tijd dat dit soort fabeltjes eens voor goed en voor altijd de wereld uitgeholpen worden.
Bovenstaande heeft trouwens weinig te maken met de wegrijkarakteristiek. Dat beetje vermogensverschil merk je eigenlijk alleen maar hoger in de toeren (zeg maar, boven de 3000 toeren).
Nogmaals: mijn punt is dat je met acceleren zeker bij een Bosch pomp het gas diep moet intrappen voor er wat gebeurt. Je kan idd rustig de koppeling op laten komen met stationair draaiende motoren. Daar speelt het gasgeven nog niet of nauwelijks.
Een benzinemotor reageert wat dat betreft een stuk zenuwachtiger. Beetje gasgeven en hij begint gelijk flink toeren te maken. En dat heb je ook nodig bij het wegrijden (zeker bij een iets lichtere motor).
Maar goed: back ontopic.
Je gaskabel moet idd niet zwaar gaan en als je het gas intrapt moet je wel horen dat ie met mimaal intrappen iets versneld stationair gaat draaien. Met je voet moet je duidelijk de weerstand van de gashandle kunnen voelen.
Dit kun je wellicht even controleren met een assistent. Bekijk de respons op de gashandle als je het gas intrapt. Check of de gashandle volledig wordt aangetrokken bij plankgas. Check ook of je de gashandle op de brandstofpomp met de hand makkelijk kan verdraaien. Dat moet niet al teveel kracht kosten.
En anders kun je wellicht ff bij WYD (eelco) in Veenendaal langsrijden. Die heeft ook een ZX diesel en dan kun je mooi vergelijken of het normaal is of niet.