PrutsyLJ schreef:ZX1.4i schreef:Bekend in de scheepsdiesels wereld??
Ik zit in het 3e jaar van de middelbare zeevaartschool. Heb dit jaar 4 en een halve maand stage gelopen @ 3000 tonner kuster met een 1800KW MaK 6M25. Wat nog maar een babydiesel is trouwens als je naar de grotere jongens gaat kijken
Vorige week heb ik grote diesels gezien, Wartsila 12V46 motoren in productie
ZX1.4i schreef:Vorige week heb ik grote diesels gezien, Wartsila 12V46 motoren in productie
Naar Scandinavie geweest? Ben wel met school hier in Zwolle geweest maar daar worden geen motoren meer gemaakt. Enkel gereviseerd geloof ik. Zwolle is vooral een onderdelenloods.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Naar Scandinavie geweest? Ben wel met school hier in Zwolle geweest maar daar worden geen motoren meer gemaakt. Enkel gereviseerd geloof ik. Zwolle is vooral een onderdelenloods.
Ben vorige week op cursus geweest daar, heb toen een rondleiding door de fabriek gehad. In Zwolle worden inderdaad geen motoren meer gebouwd, er werden Stork motoren daar gebouwd en de W38A motor, nu is het W38B en deze word in Italie geproduceerd. Zelf werk ik hier in Schiedam, het is hier voornamelijk werkplaats koppen revisie, diesel werkplaats (pompen), onderdelen, etc.
Maar goed, we gaan een beetje off-topic ops:
On topic maar weer:
Hij zit erin. Eigenlijkzonder verdere problemen. Wat een ruimte invergelijking met een BX! Even wat moeite met starten maar liep vrijwel meteen mooi rond. Echter hij bouwt nog steeds druk op. Komt niet uit de verdamper en ook de kop is recht en niet lek. Wel zit er een lek in de radiateur waardoor deze lucht aantrekt. Het bijzondere is dat hij zelfs druk opbouwt nadat ik hem ontlucht heb zonder draaiende motor. Zonder de motor daarna (tien minuten later) te starten is de slang naar de radiateur weer knalhard. Let wel motor heeft niet meer gelopen en is drukloos weggezet! Ik denk dat het probleem komt door het lek in de bovenzijde van de radiateur. Lijkt als een membraam te werken: wel lucht erin maar bijna niets eruit.
JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Wat zijn je totale kosten geweest voor dit klusje, ben namelijk wel benieuwd :
ZX1.4i schreef:Wat zijn je totale kosten geweest voor dit klusje, ben namelijk wel benieuwd :
Ik geloof dat de nieuwe koppakking, distributieriem, en nieuwe kopbouten op 95 euro zaten. Komt dus alleen nog wel een sloopradiateur bij.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
JanS schreef:Lijkt als een membraam te werken: wel lucht erin maar bijna niets eruit.
JanS
Een hele bijzondere (in mijn ogen nogal gezochte) theorie. Heb je de kop af laten persen op scheurtjes?
De verdamper is waarschijnlijk toch lek. Het gaat hier om een fijne AG verdamper. Laatst is de LPG injector ook al vervangen fijne dure grapjes zijn dat. Ik geloof alleen dat mijn pa goede hoop had om dat ding zelf weer lekdicht te maken. Hijs nu aan het werk dus voor de details moeten we maar even op zijn reactie wachten
Edit: hijs dus nu niet aan de Xantia aan het werken maar zijn ECHTE werk
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:De verdamper is waarschijnlijk toch lek.
Oeps!! Fijn als je het probleem vind, maar ik denk dat je het liever eerder had geconstateerd.
mpostma schreef:Oeps!! Fijn als je het probleem vind, maar ik denk dat je het liever eerder had geconstateerd.
Mjah dan is de koppakking iig preventief vervangen. Het is maar net hoe je het bekijkt
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Okay, even een update.
Ondanks dat ik de verdamper had gecontroleerd bleek deze na inspectie toch lek te zijn. Het rubber tussen het LPG- en het watergedeelte was verhard en er zat een scheurtje in.
Van rubber een nieuwe pakking gemaakt en deze geplaatst. Starten en ..... geen druk meer op het systeem.
Moraal van het verhaal: een koppakking voor jan punt vervangen….. Toch niet helemaal want de distributieriem bleek wel aan vervanging toe. Tevens heb ik nu een beeld van de staat waarin de motor zich na 345.000 km bevindt. Prima dus, de hoongroeven zijn nog zichtbaar in de cilinders en er is geen stootrand waarneembaar.
JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Mijn vrouw heft een proefrit van zo’n 400 km achter de rug: geen lekkage en geen druk !!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Mooi toch?
Jos van der Voort
JanS schreef:Mijn vrouw heft een proefrit van zo’n 400 km achter de rug: geen lekkage en geen druk !!
En jij zat thuis met de telefoons UIT
90 euro valt ook wel mee voor de onderdelen!
Let even op de datum van de proefrit!?
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)