Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik sluit me hier ook bij aan!
ik zou toch eerst ff vergelijken voordat je dingengaat aanpassen (don’t change the winning teams) er is echt heel goed doseerbaar meete rijden, en ook 130~140 maar hij rijd zowieso het lekkerst op 120 100~110 resoneert ie wat, en krijg je een diepe brom (maar dat heb ik bij meer citroëns ervaren)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
edit: de kabel staat nu iets strakker, met net 3mm speling. Staat dus niet op spanning. Wanneer het pedaal iets wordt ingetrap trekt de kabel iets mee. Merk nu dat de helft intrappen meer toeren oplevert, reageert beter op het intrappen. De hoes waatin de kabel het schutbord mee ingaat heeft speling, net genoeg om op volgas net dat laatste beetje open te trekken, dat hoorde ik binnen ook en dat deed het ‘m. Na iets aanspannen gebeurt dat ook niet meer. En wat olie in de hoes zodat het wat makkelijker glijdt. Dat was het kabelverhaal
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
mpostma schreef:Bram schreef:NEE…ik ook niet en de ZX 1.9 D is exact dezelfde motor als die van de laatste serie BX TZD of de Xantia 1.9 D…..allen 70-71 PK.
Alleen de oudere 1905 diesels hadden minder PK’s (65) alhoewel het
Gaan we weer.Offtopic.
De ZX heeft het oudere 65 pk blok dat de BX vroeger had (itt vroegere BX D9A blok nu met EGR). Herkenbaar aan de enkele buis over het kleppendeksel naar de inlaat.
Xantia en BX hebben het 71 pk blok met brede inlaatcollector en 4 losse inlaatbuizen naar het spruitstuk. Meestal zonder EGR.
Het ZX blok is dus niet exact gelijk aan het Xantia/ late BX blok
.......enz…
ZX 1.9 D
introductie juli 1994 einde oktober 1996
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,5:1
max. vermogen 52 kW (71 pk)
4600tpm
max. koppel 120 Nm
2000tpm
Alsjeblieft….voortaan eerst je huiswerk doen, voordat je anderen gaat betichten van het geven van verkeerde info
Verder commentaar lijkt me overbodig.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
david.tb schreef:edit: de kabel staat nu iets strakker, met net 3mm speling. Staat dus niet op spanning. Wanneer het pedaal iets wordt ingetrap trekt de kabel iets mee. Merk nu dat de helft intrappen meer toeren oplevert, reageert beter op het intrappen. De hoes waatin de kabel het schutbord mee ingaat heeft speling, net genoeg om op volgas net dat laatste beetje open te trekken, dat hoorde ik binnen ook en dat deed het ‘m. Na iets aanspannen gebeurt dat ook niet meer. En wat olie in de hoes zodat het wat makkelijker glijdt. Dat was het kabelverhaal
mooi dus toch iets niet helemaal goed, merkte je veel verschil tov die andere zx? enne…. nu niet gaan jagen met hem he beestje is veel rust gewend
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Het verschil met de andere zx was de afstand dat de kabel in de hoogte kon bewegen, die was bij die zx 3mm (ongeveer) en dat was bij mijn zx 3 Cm… Het heeft wel geholpen en zal wss door de leeftijd komen en de gewenning van voorgaande bestuurder
Zeler ga ik er niet in scheuren, is ze me al veel te dierbaar voor geworden. Leef met d’r mee en het doet me pijn als ik d’r boven de 3.500 rpm laat komen als ik even vlot de straat op wil na een 10 minuten gew8 te hebben op de oprit van de Lidl in Arnhem om einelijk die FU###NG Utrechtseweg op te komen!!!!!!! :25 :25 :25 :25
En dan is ze toch nog redelijk vlot.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Bram schreef:mpostma schreef:Bram schreef:NEE…ik ook niet en de ZX 1.9 D is exact dezelfde motor als die van de laatste serie BX TZD of de Xantia 1.9 D…..allen 70-71 PK.
Alleen de oudere 1905 diesels hadden minder PK’s (65) alhoewel het
Gaan we weer.Offtopic.
De ZX heeft het oudere 65 pk blok dat de BX vroeger had (itt vroegere BX D9A blok nu met EGR). Herkenbaar aan de enkele buis over het kleppendeksel naar de inlaat.
Xantia en BX hebben het 71 pk blok met brede inlaatcollector en 4 losse inlaatbuizen naar het spruitstuk. Meestal zonder EGR.
Het ZX blok is dus niet exact gelijk aan het Xantia/ late BX blok
.......enz…ZX 1.9 D
introductie juli 1994 einde oktober 1996cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,5:1
max. vermogen 52 kW (71 pk)
4600tpm
max. koppel 120 Nm
2000tpm
Alsjeblieft….voortaan eerst je huiswerk doen, voordat je anderen gaat betichten van het geven van verkeerde info
Verder commentaar lijkt me overbodig.
Kunnen we dat niet gewoon Citroen vragen? In mijn geheugen was het diesel blok wat in de eerste serie BX’en lag en een tijdje in serie 2 het oude blok. Ze klonken tenminste anders dan later. Maar wat zullen dan de verschillen zijn… marginaal denk ik en daar PSA binnen 1 serie best verschillende afwerkingen heeft lijkt het mij ook ondoenbaar om van exact hetzelfde blok te spreken. Uiteindelijk stamt het blok van 1980 meen ik? Kijk naar de 1580cc van psa, was die ook niet al leverbaar in de serie 1 BX? Ik heb dezelfde maar blijkbaar qua buizen/slangen net anders want ik heb dus ook GEEN stappenmotor in de witte 1.6 maar een soort membraam wat nauwelijiks af te stellen is. Een jaar later weer een stappenmotor.. Etc etc..
Mannen, Mea culpa?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Marten en ik hadden beiden gelijk ....ik zie nu pas dat jouw ZX uit januari 1994 is…en de types TOT Juli 94 hadden een 65 PK, daarna is het 71 pk geworden :
introductie oktober 1992
einde juli 1994
MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 23,5:1
max. vermogen 48 kW (65 pk)
Maar Marten en ik verschillen al een tijdje van mening over die EGR….ik vind het ondingen en ze hadden die er nooit in moeten zetten.
(en Karel zit dacht ik ook op de lijn van Marten)
Ach ja….dat kun je zo hebben nietwaar ?
Bram schreef:Maar Marten en ik verschillen al een tijdje van mening over die EGR….ik vind het ondingen en ze hadden die er nooit in moeten zetten.
Gelukkig ben ik niet de enige die het ondingen vind, gelukkig zit zo een on-ding niet op mijn diesel
Bram schreef:
Maar Marten en ik verschillen al een tijdje van mening over die EGR….ik vind het ondingen en ze hadden die er nooit in moeten zetten.
(en Karel zit dacht ik ook op de lijn van Marten)Ach ja….dat kun je zo hebben nietwaar ?
Nog lees je niet wat ik schrijf.
Een slecht werkende EGR kost je vermogen (heb je nog minder dan die 65 pk) maar een goed werkende EGR uitschakelen levert je geen vermogenswinst op. Een slecht werkende EGR uitschakelen met een reinigingsbeurt kan je wel vermogen opleveren.
Sja, ze hebben EGR geintroduceerd om wagens schoner te krijgen. Net als katalysatoren. In principe is het behoorlijk egoistisch t.o.v. je medebewoners om de EGR bewust uit te schakelen. NOx (hetgeen EGR reduceert) leidt bij mensen tot astmaklachten. Nu is het niet zo dat een individuele uitschakeling van een EGR gelijk de zaak verstiert, maar dat geldt wel voor meer dingen. Als ik de belasting oplicht voor 100 EUR dan merk je dat ook niet terug, maar als iedereen het doet dan wordt het wel merkbaar.
EGR heeft dus een duidelijk nut, maar het werkt niet ideaal zeker niet als de zaak door korte ritjes lekker gaat dichtzitten.
Je sprak je zelf trouwens hopeloos tegen met die 71 pk uit een ZX blok. Je beweerde eerder regelmatig dat door die rot EGR dat blok slechts 65 pk heeft. HEt idee is echter dat door een vervuilde EGR het blok wellicht nog maar 55 pk heeft en als je hem uitschakelt en de zaak schoonmaakt, dan heb je je 65 pk weer terug, hetgeen wel degelijk merkbaar zal zijn.
Goed, ik heb geen zin hier verder over door te gaan of tegenaan lopen schoppen, maar denk er wel het mijne van.
@davidtb: heb je iemand laten checken dat de gashevel idd voluit wordt bediend als je volgas geeft?
mpostma schreef:Je sprak je zelf trouwens hopeloos tegen met die 71 pk uit een ZX blok. Je beweerde eerder regelmatig dat door die rot EGR dat blok slechts 65 pk heeft. HET idee is echter dat door een vervuilde EGR het blok wellicht nog maar 55 pk heeft en als je hem uitschakelt en de zaak schoonmaakt, dan heb je je 65 pk weer terug, hetgeen wel degelijk merkbaar zal zijn.
Dan zal ik het je NOG een keer uitleggen : AL die 1905 blokken, of ze nu van 1990, 1993 of 1995 zijn (en in de BX, Xantia en ZX zitten) zijn hetzelfde, MAAR omdat Citroen het nodig vond om die onzinnige EGR in sommige types te plaatsen verloren ze een 5 a 6 PK.
De meeste BX’en die ik heb gehad hadden GEEN EGR en waren dus 70-71 PK….uitgezonderd uiteraard die van de oudere bouwjaren (midden 80) toen er nog geen EGR bestond.
En ik sprak mij niet tegen….want de ZX’en van NA juli 1994 hebben wel 71 PK…zie bewijs hierboven.
En v.w.b. het door mij vetgedrukte : ik ben van mening dat als je die EGR eruit sloopt en van dat blok alles hetzelfde afstelt als bij die zonder EGR….dat blok dus weer 70-71 PK levert i.p.v. 65.
Of er NA 1994 bij de 1905 blokken (MET EGR) 71 PK is gehaald, is mij niet duidelijk…..ik zeg dat ook eerlijk als ik iets niet zeker weet…..jij begint meteen irritant (op de persoon) te worden met je opmerkingen…en dat valt niet alleen mij op kan ik je zeggen.
Ik heb bij mijn weten nog nooit in de 2,5 jaar dat ik Moderator ben op dit forum…in teksten van leden zitten te schrappen, maar jij vraagt er af en toe wel om….denk daar in het vervolg even over na, voordat je iets schrijft.
Bram schreef:AL die 1905 blokken, of ze nu van 1990, 1993 of 1995 zijn (en in de BX, Xantia en ZX zitten) zijn hetzelfde, MAAR omdat Citroen het nodig vond om die onzinnige EGR in sommige types te plaatsen verloren ze een 5 a 6 PK.
De meeste BX’en die ik heb gehad hadden GEEN EGR en waren dus 70-71 PK….
Wat ik niet begrijp is dat er in de ene auto wel een EGR zit en de andere weer niet, doen ze af en toe kop/munt spelletje in de fabriek
Originele blok in mijn Xantia had geen EGR, het 98er Berlingo blok wat er nu in zit ook niet
Het verwordt tot een titanenstrijd
Ik ben reeds klaar en geholpen. Dit Topic mag dus op slot.
@beide titanen: Los het AUB eens mondeling op en niet op deze manier. De Pen is machtiger dan het zwaard. In dit geval destructiever. Helaas zien we dit soort dingen op veel fora terug.Ook Email en messenger-achtige applicaties brengen dit soort dingen teweeg. Woorden zijn slechts 30% van je uitleg.
Doe maar op slot dit topic, Ik ben geholpen en ik hoop dat anderen die met een zoekopdracht hier uitkomen er ook door geholpen zijn.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Oké,op slot.