Ervaringen met XM automaat 1991??
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 03 oktober 2006 12:39 AM

Een niet-technische vriend van me heeft me gevraagd om mee te gaan kijken bij een XM automaat uit 1991. Waarschijnlijk een 2 liter, schijnt een heel nette auto te zijn, 2 ton op de teller.
Ik heb verstand van DS en CX, maar niet echt van XM.
Zijn die automaten goed?
Waar moet ik specifiek op letten?
groetjes,
Maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 03 oktober 2006 12:44 AM
  [ # 1 ]

Re: Ervaringen met XM automaat 1991??

maartenbokslag schreef:

Een niet-technische vriend van me heeft me gevraagd om mee te gaan kijken bij een XM automaat uit 1991. Waarschijnlijk een 2 liter, schijnt een heel nette auto te zijn, 2 ton op de teller.
Ik heb verstand van DS en CX, maar niet echt van XM.
Zijn die automaten goed?
Waar moet ik specifiek op letten?
groetjes,
Maarten

Heb er niet al te beste verhalen over gehoord. Bij die bakken is het verstandig om regelmatig de ATF te vervangen (versnellingsbak olie).De olie moet mooi rood zijn.
Als je merkt dat hij niet lekker schakelt gewoon laten staan dus.
Het zijn vrij kwetsbare bakken namelijk, twee ton is toch een kritische stand.
Bakrevisie is een duur geintje, 3500 Eurootjes ongeveer.
Als je echt een XM met automaat wilt hebben, zou ik eerder kijken naar de latere types, dus vanaf ‘96.

Groets Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 03 oktober 2006 12:53 AM
  [ # 2 ]

Hé Ruben, bedankt,
is er net als bij mijn CX uit 83 een speciaal oliepeilstokje voor de versnellingsbak, zodat ik de staat van olie snel even kan controleren?
Enne, meer mensen met ervaringen??

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 03 oktober 2006 01:20 AM
  [ # 3 ]
maartenbokslag schreef:

Hé Ruben, bedankt,
is er net als bij mijn CX uit 83 een speciaal oliepeilstokje voor de versnellingsbak, zodat ik de staat van olie snel even kan controleren?
Enne, meer mensen met ervaringen??

Volgens mij zit er wel een peilstokje in, rechtsonder, ergens onder de accubak. Zeker weten doe ik niet, sorry.
Bij die automaten is het aan te raden elke 10000 km. de olie te verversen.
Aangezien dat zelden gebeurd zijn die bakken vrij onbetrouwbaar.
Wat je kan doen is even vragen op

http://autos.groups.yahoo.com/group/xmnl/

Daar zitten een hoop knutselaars en automaatrijders. Zij kunnen je vast en zeker verder helpen! Je moet je wel even aanmelden, is gratis.

Suc6!!!

Groets Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 03 oktober 2006 01:54 AM
  [ # 4 ]

Er zit idd een peilstok in de bak, ongeveer waar hij bij de CX ook zit. De twee-liter automaat is geen snelle auto, en ook geen zuinigheidswonder, maar rijdt wel erg fijn. Als de bakolie regelmatig ververst is hoef je daar iet zo veel zorgen om te maken, hij heeft minder te lijden dan die van een V6. Bedenk alleen wel dat er om de automaatbak ook nog een auto zit. Een goede automaat met een slechte XM eromheen heb je nog niet veel aan…

Gr Martijn

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 oktober 2006 10:50 AM
  [ # 5 ]

de 2 liter automaat gaan niet zo snel kapot door de krachten die de motor er op uitoefent. Zolang de ATF maar wordt ververst, want door de ouderdom en vervuiling kan de bak alsnog kapot gaan.

Bij een 91-er moet je opletten dat de elektronica een beetje op orde is, want die kan met deze weersomstandigheden nogal wat roet in het eten gooien

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 05 oktober 2006 01:16 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de auto gisteren gezien en gereden, was echt een heel nette auto, al had de laatste eigenaar die automaatolie nooit ververst, werkte nog perfect. Wel viel de aanjager af en toe uit ...
Waarom moet die olie elke 10000 km vernieuwd, is nog vaker dan de motorolie?!
Groet.

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 05 oktober 2006 09:46 PM
  [ # 7 ]
maartenbokslag schreef:

Ik heb de auto gisteren gezien en gereden, was echt een heel nette auto, al had de laatste eigenaar die automaatolie nooit ververst, werkte nog perfect. Wel viel de aanjager af en toe uit ...
Waarom moet die olie elke 10000 km vernieuwd, is nog vaker dan de motorolie?!
Groet.

Is meer preventief onderhoud, wat ik begreep van de meeste automaat-rijders. Maar idd, als je 2 liter rijdt, belast je de automaat ook niet al teveel. Dus ook wat minder slijtage van de bak, resulteert in minder metaalsplintertjes etc. Dus misschien hoeft het niet bij een 2 liter.
Al zijn het de kosten niet, neem ik aan.
Als-ie nog lekker soepel schakelt is er niets mee aan de hand, zou ik zeggen.
Maar ik ben geen automaatkenner….hopelijk kan iemand aanvullen. Cool

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 05 oktober 2006 11:09 PM
  [ # 8 ]

Heerlijk zo’n automaat

Ik rijd sinds enige tijd een XM 3.0V6 automaat met ruim 240.000 op de teller, deze heeft inderdaad het nodige onderhoud gehad en dat heb ik ook voortgezet, als dit het geval is dan kan je prima met een automaat gaan rijden dit zijn heerlijke bakken en hebben weinig problemen. Mijn auto krijgt veel meer op z’n donder omdat het een 3liter is en mijn rijstijl is best wel stevig toch geen problemen dus ik zou zeggen bij een 2liter gewoon doen.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 oktober 2006 11:29 AM
  [ # 9 ]

De vriend heeft de auto gekocht en is er meteen mee op n kleine vakantie gegaan (Friesland) Beviel hem uitstekend!
Dank voor de tips!

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 22 oktober 2006 03:13 PM
  [ # 10 ]

Vriend van mij had een 2 liter automaat op LPG. Auto heeft tot 360.000 prima gereden. Daarna is ie verkocht. Kreeg elke grote beurt nieuwe ATF.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook