Beste mensen,
Ik heb een Citroen Saxo 1.1i met een TU1M+ motor. Ik ben op zoek naar de stappenmotor die het stationair toerental zou moeten regelen. Ik heb twee fotos gemaakt van mijn gasklep-ding (links en rechts). Wat is de stappenmotor? Aan de achterkant zit nog iets blauws, maar daar kon ik geen foto van maken.
Weet iemand trouwens ergens een handleiding te downloaden / kopen waarin al dit soort dingen staan vermeldt? Ik heb zelf de Vraagbaak, maar die mist een overzichtsfoto van alle onderdelen. Aangezien dit pas de tweede keer is dat ik onder de motorkap kijk ops: , zou zo iets erg handig zijn…
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
IK kan het op de foto niet herkennen (waarschijlijk omdat ik de saxo niet ken)
maar de stappenmotor is eigenlijk een extra gas klep over de normale gasklep heen (een bypass over de normale gas klep)
Dus je moet eens zoeken naar een slang die vanuit de verbinding tussen het gas klephuis en de luchtmeter naar de verbinding tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk loopt (achter de gasklep), deze slang zou dan onderbroken moeten worden door de door de stappenmotor
maar misschien is de bypass ook wel in het gasklephuis in gebouwd
Misshien dat je dit wat helpt
Ps de foto zijn waarschiijnlijk ook te gedtaileerd, met meer overzicht kan ik het heel misschien wel herkennen
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
fengels schreef:IK kan het op de foto niet herkennen (waarschijlijk omdat ik de saxo niet ken)
maar de stappenmotor is eigenlijk een extra gas klep over de normale gasklep heen (een bypass over de normale gas klep)
Dat is bij een XU motor, bij een TU is de constructie iets anders.
Het rechthoekige ding op de 2e foto onder dat slangetje met de nummers “91/116” en “0 132 008 603” is de stappenmotor. Op de 2e foto zie je een soort busje/pen uit dit onderdeel steken, dit duwt tegen het mechanisme van de gasklep aan en regelt zo het stationair toerental.
Deze foto’s zijn overigens perfect, waarschijnlijk had je al een vermoeden dat dit de stappenmotor was
Wat handleidingen betreft, kan ik je de Haynes voor de Saxo aanraden, dit boek is in het engels en hier staat bijna alles in. Voor gedetailleerde originele 3D tekeningen kun je het beste op zoek gaan naar de Franstalige Revue Technique.
OK, bedankt, de stappenmotor heb ik er net afgehaald (om schoon te maken). Het is een BOSCH en helemaal geplastificeerd (met zeven klemmen). Waarschijnlijk zodat ik hem niet zonder te slopen open kan maken. Klopt dit? Het lijkt me onmogelijk dat de stappenmotor binnenin vies is.
Mocht het toch mogelijk zijn om hem open te maken, laat het mij dan even weten, dan gebruik ik gewoon wat meer geweld
Maar nu het enigste wat ik zou kunnen doen is de zes contactpunten schoonmaken…
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Je kunt dat ding beter zo laten, dit type is niet “schoon te maken” en openmaken zonder slopen is nog lastiger. Ik neem aan dat je stationair toerental hapert en daar wil je wat aan doen?
Om te beginnen kun je alle stekkers rond het injectiehuis loshalen, olie en vuil uitspuiten met remmenreiniger en dan inspuiten met contactspray. De stappenmotor word overigens via een temp.sensor onder het bobineblok aangestuurd, uiteraard zit hier wel de ECU tussen. Vergeet deze stekkers dus niet.
Mocht dit niet helpen, dan kun je nog het injectiehuis demonteren en schoonmaken.
Klopt, het stationair toerental is niet wat het moet zijn. Vandaar Operatie Stappenmotor. Ik heb gisteren alle contactpunten schoongemaakt (leken vrij goor/geoxideerd) en ingespoten met contactspray. Stappenmotor teruggemonteerd en… hij draait als een zonnetje
Als ik nu de airco aanzet (als de motor koud is en hij draait stationair) dan gaat het toerental zelfs automatisch omhoog (nou weet ik niet zeker of dat normaal is, maar er gebeurt in ieder geval iets en hij slaat niet af). Nu maar hopen dat het schokken tijdens het rijden ook niet meer optreedt…
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Mooi zo
Om het helemaal goed te doen, zou ik nog effe naar de vloeistoffen en filters kijken en zonodig vervangen. Verder zou ik ook effe de bougies bekijken of gewoon preventief vervangen, zo duur zijn die dingen niet.
Ondertussen weer een maandje rondgereden en de problemen zijn gewoon terug (onregelmatig stationair toerental / inhouden tijdens het rijden)
Dus ik heb alle stekkers schoongemaakt en gisteren het gasklephuis open gemaakt om schoon te maken. Het was echter erg schoon (een beetje messing-achtige kleur, maar er zat geen troep aangekoekt.
Daarnet heb ik ook even de gaskleppotentiometer open geschroeft, ik had gelukkig van die veiligheid-torx-sleutels, maar dat zag er allemaal netjes uit.
In andere woorden: ik weet het niet meer!
Een maat van mij heeft gezegd dat de stappenmotor van de saxo een zwak punt is. Die zou ik dus nog kunnen vervangen. Echter, zo’n ding kost geld (+/- 150 euro?). Dat wil ik wel investeren maar dan wil ik wel vrij zeker zijn dat die stappenmotor het probleem is.
Persoonlijk vind ik het raar dat de auto kan inhouden tijdens het rijden (b.v. van constant 70km/h loopt hij terug naar 60 en dan geef ik gas bij en gaat hij weer naar 70 toe). Hier heeft de stappenmotor toch niks mee te maken omdat hij tijdens het (70km/h) rijden geen contact maakt met de gashendel?!
Om de werking van de stappenmotor te verifieren heb ik twee dagen rondgereden met een losgekoppelde bekabeling van de stappenmotor (geen error-lampje op het dashboard)... totdat ik bijna met mijn hoofd door de voorruit werd geslingerd tijdens het optrekken voor een stoplicht leek het wel of de motor doodviel, snel de koppeling in (motor draait gewoon netjes 1000 stationair) en weer op laten komen en weer [bam] dus ik de auto aan de kant, stappenmotor weer aangesloten en weer weggereden zonder problemen… gisteren had ik dit doodvallen in een iets mindere mate tijdens het optrekken (motor was al warm) en maar 1 keer
Mijn vragen:
1) is het waarschijnlijk dat de stappenmotor dit (schokken-met-bijna-hoofd-door-de-voorruit & de klassieke problemen: onstabiel stationair, inhouden) kan veroorzaken?
2) waar kan ik (het liefst zo goedkoop mogelijk) in Nederland een NIEUWE stappenmotor van BOSCH kopen? Kan dit alleen bij de dealer?
3) de gaskleppotentiometer kan ook de verdachte zijn, die leek heel schoon, of moet ik de contactjes binnenin (die plastic sprietjes) eens schoonmaken? En hoe en met wat kan ik dat het beste doen, het ziet er namelijk behoorlijk fragiel uit.
4) Nog andere suggesties? De garage kan namelijk niks vinden, uitlezen van de ECU levert ook geen foutmeldingen op. De problemen vonden niet plaats toen de monteur in de auto reed.
Marco
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Wat ook vaak gebeurt is dat er speling zit in je gasklephuis, dwz tussen de pen die de ronde gasklep vasthoud in het gaskephuis. Hierdoor kunnen andere sensoren in de war raken, zoals de gaskleppotentiometer.
Geef maar eens volgas, en kijk of er extreme speling is en of je de gasklep heen en weer kan bewegen.
Groeten Jonne
Hoi Jonne,
Bedankt voor de suggestie. Ik heb gekeken, maar er is geen speling waar te nemen. Wat dat betreft ziet het gasklephuis er nog als nieuw uit van binnen: alle schroefjes glimmen nog. Als ik zelf aan de gashendel trek gaat alles ook soepel open en de potentiometer draait mooi mee…
Gr,
Marco
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Eergisteren heb ik een nieuwe stappenmotor gekocht en gemonteerd… en nu loopt ie al 75km zonder een enkel probleem! Geen schokken meer, niet meer inhouden tijdens het rijden, met lichten & airco & aanjager aan: netjes stationair…
:17 :17 :17 :17 :17
Dus die stappenmotor van mij was gewoon gaar. Dat die oude zich af en toe goed gedroeg was gewoon toeval. Waarschijnlijk was de sensor, die de ECU een signaal geeft dat hij stationair moet draaien, kapot.
Kosten: bij de dealer kost de stappenmotor 314 euro en bij de automaterialen zaak 166… [smilie=342.gif]
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
marcovdb schreef:Kosten: bij de dealer kost de stappenmotor 314 euro en bij de automaterialen zaak 166… [smilie=342.gif]
Mooi zo dat het opgelost is
Welk merk stappenmotor heb je bij de automat.zaak gekocht, een Bosch??
Het was inderdaad een Bosch, want het gehele injectiesysteem is van Bosch. Besteld bij Technische Centrale in Eindhoven: vrijdag gebeld, maandag kon ik hem halen. :bananna
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Netje hoor van die zaak
Vraag me toch af hoe het kan dat de dealer zo veel duurder is met dit onderdeel
Over het algemeen heb ik de ervaring dat de prijzen bij de automaterialenzaken en de dealer niet zo gek veel verschillen, soms zelfs goedkoper.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Re: Waar-o-waar zit de stappenmotor?
marcovdb schreef:Beste mensen,
Ik heb een Citroen Saxo 1.1i met een TU1M+ motor. Ik ben op zoek naar de stappenmotor die het stationair toerental zou moeten regelen. Ik heb twee fotos gemaakt van mijn gasklep-ding (links en rechts). Wat is de stappenmotor? Aan de achterkant zit nog iets blauws, maar daar kon ik geen foto van maken.
Weet iemand trouwens ergens een handleiding te downloaden / kopen waarin al dit soort dingen staan vermeldt? Ik heb zelf de Vraagbaak, maar die mist een overzichtsfoto van alle onderdelen. Aangezien dit pas de tweede keer is dat ik onder de motorkap kijk ops: , zou zo iets erg handig zijn…
Hai allen
Zou dit verhaal ook op kunnen voor een zx met een 14i motor,
met de zelfde problematiek? ops:tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “