XM 2.0i Turbo CT 1998
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 30 september 2006 11:24 PM

Vandaag ben ik bij een XM 2.0i Turbo C.T. wezen kijken. De wagen staat bij de Saab Dealer in Nijmegen, eerst ff de feiten.

XM 2.0i Turbo C.T.
157.000km
Complete onderhouds historie bekend
2e eigenaar. Vanaf 120.000km alle facturen ter inzage
Leren interieur
Comfort pakket - (ramen achterin electrisch, indexeerbare rechter buitenspiegel, 13e ruit)
4x nieuwe michelin banden (half jaar oud)
CD Speler met 4? boxen
APK tot juli 2007

Vraagprijs: EUR 3950,- zo meenemen

Goed:

Interieur netjes
Veel onderhoud, nieuwe banden, nieuwe uitlaat.
Distributieriem vervangen bij 122.000km - dat was in 2002.
Alle electrische opties werken naar behoren

Minder:

Informatie display links niet helemaal top.
De lak van de auto is redelijk, hier en daar bijgeplekt wat niet zo mooi is. Wellicht kon met tinner die plekjes weer schoongemaakt worden en
op nieuw gedaan worden.

Problemen:

- Barst in voorruit, klein putje - niet direct ernstig, maar toch niet goed. Kosten: ?
- Hydraulic pomp tikt iedere seconde, dus lege veerbol(len). De auto veert overigens wel prima. Ongeveer EUR 300 voor alle veerbollen nieuw incl. montage?
- Veel wind geruis boven de 100km/h door iets, waarschijnlijk de rechter zij ruit in het voorportier. Erg irritant.
- De bumpers bladderen verf op het zwarte, plastic gedeelte. Die is erg lelijk, tevens heeft de voorbumper een keer een paaltje geramd
  waardoor de mist / knipperlicht unit niet goed op zijn plek zit. wellicht simpel te verhelpen.
  Heeft iemand een idee wat het kost om de bumpers te laten herstellen? Kosten: ?
- Volgens mijn vader en broer ging de koppeling erg zwaar. Iemand enig idee of dit correct is? Ik had er zelf geen “last” van. Wel greep die wat laat aan, maar
  van slippen was geen sprake. Ik heb getest met de parkeerrem er op en de koppeling op laten komen, maar vond het niet verontrustend.
  Zou gezien de kilometerstand dit aan de beurt zijn?, en wat kost het dan?

De vraag is, wat doen? Is het een goede prijs, of nog verder zoeken - bij mijn eigen dealer kan ik voor EUR 7750 een XM 2.0i kopen met 139.000 km in top staat.
Optisch is die perfect.

XM in Nijmegen:  http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=37613876&p_type_lijst=RL&o_id=3667630&p_hitcount=N
XM bij mijn dealer:  http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=32582605&p_type_lijst=RL&o_id=3034698

Graag wat advies. Het is mijn eerste XM, ik heb geen andere auto nodig en deze komt naast de BX is de bedoeling.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 01 oktober 2006 12:20 AM
  [ # 1 ]

Welke keuze je moet maken is natuurlijk altijd subjectief.

Die tct is volgens mij zo gek nog niet als ik zo je voors en tegens lees, helemaal al niet gezien de prijs die er voor wordt gevraagd.
Die opties zijn standaard voor een tct, als ik me niet vergis.

Distributieriem dient na 120000 km of 5 jaar vervangen te worden, dus daar kun je nog wel even mee verder.
Alles werkt, zeg je, dat weet je zeker? Ook de airco?

De mindere dingen die je noemt zijn wel dingen die de xm kenmerkt zodra hij deze leeftijd krijgt.
Info display gaat meestal slecht werken na verloop van tijd, kleine lakschades zijn ook niet zo gek, je spreekt wel over een auto van 9 jaar oud!

Putje in de voorruit: kosten zijn afhankelijk van hoe je bent verzekerd, WA+ misschien, dan is het gratis.
Veelvuldig tikkende pomp duidt wel op een lege voorraadbol.
Auto veert prima, zeg je. Hoe weet je dat?
Vergelijk je dit met je bx of heb je wel eens in een goed verende xm gereden?
Dit is namelijk niet met elkaar te vergelijken!!
Wind geruis kan ik zo niet verklaren…

Koppeling is ook moeilijk te zeggen, erg licht gaan ze nooit, en het ligt er aan hoe er mee is gereden, veel laten slippen is snel slijten maar dat spreekt voor zichzelf.

Daarnaast, als laatste opmerking, ik vind die xm uit Deventje wel heeel erg duur.
Er staat overigens 9950 euri in de ad.

Wellicht kunnen anderen mij aanvullen…

groet en succes!

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 01 oktober 2006 02:33 AM
  [ # 2 ]

Alle electriek heb ik geprobeerd, dat werkte naar behoren. De airco kreeg het snel koud in de auto. Daarna verwarming op 30 graden, stookte heel snel op en vervolgens weer terug naar 15 graden. Dat ging vlot.

Lege voorraad bol lijkt me niet zo’n issue. Ik vond persoonlijk dat de auto goed veerde. Beter als de BX, en die is helemaal in orde (Chyparse beurt vorig jaar).

Ik denk wel dat regelmatig een caravan achter de auto heeft gehangen.

Heeft iemand toevallig een idee wat je met die bumpers moet doen? Check dit plaatje: http://citroensite.eastern.nl/fotogalerij/viewscrolllist/7/911

De foto’s van de auto staan hier http://citroensite.eastern.nl/fotogalerij/viewscrolllist/7/902

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 01 oktober 2006 01:07 PM
  [ # 3 ]

Beste easternnl,

Laat ik beginnen met de TCT. Mooie kleur en mooie uitvoering. precies de juiste opties !

Distributie, uitlaat en banden zijn gewoon onderhoud dat geld kost. Dat het dus is gebeurd, is mooi.

De door jouw gemelde gebreken zijn inderdaad normaal voor een XM. De bumper is vrij simpel te fixen. Kwestie van een nieuwe bumper en opnieuw laten spuiten. let er wel op dat je grille ook moet worden vervangen omdat hier een barst in zit.

Voorruit moet je door een specialist naar laten kijken. Verzker je auto gewoon WA+ als je ‘m koopt (check wel ff de polisvoorwaarden of je noclaim er niet aan gaat !) en laat de ruit vervangen.

Als je winderuis hoort, grote kans dat het raammechanisme rechtsvoor op zijn eind is. kwestie van een nieuw mechanisme. Kost wel iets, maar niet dramatisch.

Matrix display is te fixen, er lopen hier een paar mensen rond die dat simpel kunnen en weten, maar als het biet lukt, is een nieuwe duur.

Vering even laten checken bij Renard of Citroville. Grote beurt hiervan kost je bij Citroville pakweg 200 euro incl. verse LHM en vullen van de bollen.

Naar mijn mening zitten de XM koppelingen allemaal wat hoog en door het hoge koppel en vermogen zit er geen superlichte koppeling in een TCT. Zou ik me dus niet druk om maken. Als ie niet slipt en jij hebt er geen moeite mee, lekker mee doorgaan.

Verwacht kostenplaatje:

Vering: 200 euro
Raammechaniek: (zelf te vervangen) 100 euro
Bumper: 250 euro (incl spuiten)
Kleine beurt: 250 euro
Polijstbeurt: 200 Euro

Voor ongeveer 5000 euro allin heb je een heel mooie xm.

De 2.0i bij Warnar heb ik ook gezien. Ik heb er ook al even ingezeten, ca. 6 maanden terug (de auto staat er dus al erg lang). Niks bijzonders. Standaard 2.0i voor teveel geld.  Daarnaast heb ik met Warnar (sinds Jaap vd broek de zaak verkocht heeft aan Warnar) slechte ervaringen. Heb een keer een pechgeval gehad in Deventer en ben zeer slecht en onvriendelijk geholpen. Ik zou daar dus zeker geen XM kopen, gezien ze daar duidelijk geen verstand meer van hebben. Als je in Apeldoorn woont, lekker naar Bert Deijers in Zwolle of naar Ruesink in Zutphen.

Mocht overigens voor de TCT kiezen, ben momenteel een xm aan het slopen, veel onderdelen heb ik nog wel liggen, en de auto staat in Lettele bij Deventer, dus das dicht bij.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 oktober 2006 04:57 PM
  [ # 4 ]

Voor dat geld moet je niet te hoge eisen hebben, beetje schade op die plekken hebben ze al gauw en de ruit kan je bedingen als APK-punt.

Voor de rest lijkt het me dat je effe langs een specialist zou moeten, bollen vullen en LHM verversen.

Nieuwe matrix-display kost 550 euro, maar valt goed te repareren met een beetje geduld…..Prima klusje voor in de winter-maanden.
Raam-mechaniek pas repareren als hij naar beneden dondert.

Koppelingen gaan altijd iets zwaarder bij een TCT en V6, komt doordat ze wat zwaarder zijn uitgevoerd, zal waarschijnlijk ook nog de originele koppeling zijn. Ik heb na 11 jaar en 173.000 km nog steeds de originele, gaat wat zwaar, maar slipt niet.

Als je het ziet zitten, bied 3500 en probeer er zo weinig mogelijk van af te wijken. Als ze zeuren, kom dan met de argumenten van de voorruit en het tikken van de LHM

BTW, ik zie op foto 36/61 mijn ouwe V6 automaat

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 oktober 2006 05:05 PM
  [ # 5 ]

Ik kocht mijn turbo in 2002 voor 2850 euro. Dat is kwa bouwjaar te vergelijken met deze XM want de mijne is van 1994 en was toen dus ook acht jaar oud.

Hij had iets meer gelopen, maar was in een uitstekende staat van onderhoud en zag er in en uitwendig uit als een nieuwe.

Ik vind de prijs dus aan de hoge kant, daar mag best een stuk van af.
De koppeling gaat bij mij bepaald niet zwaar, geen probleem daar.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 01 oktober 2006 06:06 PM
  [ # 6 ]

Serie 2 (en zeker de laatste!) hebben altijd een wat beter waarde als de serie 1 exemplaren. Heb je daarnaast dezelfde opties ? Een kale TCT (SX of comfort) is veel minder waard als een VSX met leer en digitale airco en comfort pakket.

Denk dat 3500 euro een mooie prijs is.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 oktober 2006 10:17 PM
  [ # 7 ]

Hoe later hoe minder xm’s er verkocht zijn

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 oktober 2006 12:00 PM
  [ # 8 ]

‘t is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft, persoonlijk zou ik beginnen met vragen wat de auo moet kosten zonder inruil, dat scheelt meestal 750 euro, ook als de garage het zo mooi ‘meeneemprijs’ noemt.

Stel dat je op 3200 uitkomt, biedt 2500,- en ga langzaam omhoog, maar krijg er bij iedere stap iets voor terug (nieuwe ruit/bollen/etc)

met andere woorden, 3500 betalen is inclusief een nieuwe ruit, bollen verversen en een nieuw raammechanisme.

Ohja, schitterende truc, helemaal bij dealers van niet-citroens die een citroen verkopen; als het niet vlot, gewoon aangeven dat het ophoudt. Gegarandeerd dat ze verder dalen met de prijs!!!

Dankbaar gebruik van gemaakt toen ik samen met mn ouwe heer een saab 9000 kocht bij een Subaru dealer! Die moest 14000 kosten, zonder inruil al 12500, vervolgens 10500 geboden. 13000?, nee hoor, 11000 maar dan wel alle krasjes weggewerkt, 12000? Ok, maar dan wel D-riem, 2 electronicaproblemen verhelpen en alle krasjes en deukjes weg….

En natuurlijk geldt voor dit hele verhaal dat je zelf moet aangeven welke onderhandelingstechnieken je de voorkeur geeft. 3250 bieden en daaraan geen strobreed afwijken kan ook, maar is een wat arrogantere houding t.o.v de verkoper, die eerder geneigd zal zijn niet verder te dalen….

Anyway, paar tips, als je die niet nodig had, dan hoop ik dat je m koopt, want hij ziet er goed uit en lijkt me een prima auto voor circa 3000!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 oktober 2006 12:44 PM
  [ # 9 ]

@ Malle Pietje: altijd rekenen met 10-15% korting en poot stijf houden. Krijg je meer korting, dan heb je dat in je zak. Bij een auto van 12000 euro, is die 10% marge groter en je hebt gewoon garantie, alles wat defect is of defect gaat, wordt gewoon op de garantie geclaimd.

Op een auto van 4000 euro heb je geen of beperkte garantie en kan je ook 10-15% eraf lullen, dus 400 euro winnen en dan ga je gewoon zeiken over de dingen waarmee een auto (overdreven gezegd) niet mee door de APK kan komen.
Als hij hem voor 3500 incl de gerepareerde APK puntjes mee kan nemen, heeft hij toch ruim 11% korting gekregen, reken je 500 euro voor de ruit mee, dan heb je voor je zelf toch 24% korting gekregen…...

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 02 oktober 2006 01:25 PM
  [ # 10 ]

de Turbo, want leer is lekker!  Razz

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 oktober 2006 01:27 PM
  [ # 11 ]

tja, zo kan je ook rekenen, die cijfers kende ik niet maar is inderdaad een goeie richtlijn. Meestal maak ik voor mezelf een excel sheetje met vergelijkbare auto’s van internet of via dealers en bepaal aan de hand daarvan en natuurlijk in combinatie met mn eigen budget wat ik de auto waard vind. Als dat precies overeen komt met de vraagprijs van de auto dan ga ik er natuurlijk ook onder zitten, onderhandelen is een sport natuurlijk (en bovendien vind ik het bijzonder leuk Wink ).

Ik heb een aantal masterclasses gevolgd die over onderhandelingstechnieken gingen, insteek daarvan was niet de handel in auto’s maar natuurlijk zijn die situaties vrijwel hetzelfde.

Een goeie insteek is inderdaad garantie, jammer is alleen dat garantie op oude auto’s bij de onderhandelingen veel geld kost~!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 02 oktober 2006 10:15 PM
  [ # 12 ]

Tja, de prijs is iets naar beneden. Voor EUR 3700,- mag ik hem hebben.

Nieuwe voorruit bij de GlasGarage: EUR 285,-
Bumpers spuiten / herstellen: EUR 750,- (of minder bij de Saab dealer, maar de exacte prijs wisten ze nog niet)
Poetsen van binnen en buiten: EUR 150,-
Raam mechaniek vervangen: volgens jullie EUR 100, maar bij een garage wellicht meer.
Renard beurt met blauwe olie: EUR 288,- (alles vullen + olie, volgens mij is Chyparse goedkoper - maar die was dicht vandaag)

Dus .... zo meteen meer, eerst ff iets anders doen

(al vast bedankt voor alle hulp)

Poetsen of polijsten, maakt dat nog veel verschil?
Op de lak zitten sommige bijgewerkte plekken, dat ziet er niet zo netjes uit.

Heeft iemand nog meer ideeen over de raammechaniek?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 oktober 2006 10:52 AM
  [ # 13 ]

Die ruit is je stok achter de deur

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 03 oktober 2006 12:15 PM
  [ # 14 ]

voorruit

http://www.autoruitexpress.nl/

€ 0,00 Eigen Risico bij voorruitvervanging
Heeft u een uitgebreide WA-verzekering (WA-extra, WA-mini-casco, WA-plus, WA-top, etc.), of bent u All Risk verzekerd en heeft U een standaard Eigen Risico, dan neemt AutoruitExpress bij vervanging van uw voorruit het Eigen Risico voor haar rekening.

Met andere woorden, U betaalt € 0,00 bij het vervangen van uw voorruit.

Wilt U meer informatie? Neemt U dan direct contact op met AutoruitExpress:

Bel gratis 0800-3977377


Heb ik ook laten doen en kostte me niets.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 04 oktober 2006 09:44 PM
  [ # 15 ]

Helaas, helaas.

De koop gaat niet door omdat de auto al aan iemand anders is verkocht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook