Wat is het verschil tussen de 1.8 16V motoren die in de Xantia (1761 cc) en de Xsara Picasso (1749 cc) zitten? Is hier sprake van een andere kop of een ander blok of is het in principe dezelfde motor met een andere boring en slag?
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Hey, da’s vreemd. Ik heb altijd gedacht dat daar gewoon dezelfde identieke 1.8-blokken in lagen. Ben benieuwd naar het antwoord!
Op de site van autoweek kun je zien dat de boring bij een Picasso 82,7 mm is. Bij de andere blokken was dit 83 mm. Alleen andere bussen mischien?
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
De 1761 cm³ motor uit de Xantia en Xsara type1 betreft de oude XU motor met een 16v kop.
De 1749 cm³ motor uit de Picasso en C5 is onderdeel van de nieuwe EW motorenfamilie die vanaf 1998 is geïntroduceerd. De 12 cm³ die deze minder heeft dan de voorganger hebben vooral een fiscale achtergrond. In veel landen wordt wegenbelasting aan de hand van cylinderinhoud berekend en de nieuwe kwalificeert als een 1.7 i.p.v. 1.8.
Exacte verschillen in opbouw ken ik niet, het is wel zo dat de EW 15 graden gekanteld wordt ingebouwd, terwijl de XU altijd 30 graden uit het lood stond. Uitwisselbaar zijn ze in ieder geval niet rechtstreeks, voor zover ik weet.