Hallo,
Ooit heb ik eens iets gezien over een BX 19 GTI 16v Turbo.
Deze schijnt in zeeer beperkte oplage gemaakt te zijn.
Graag zou ik hier wat meer informatie over hebben.
Iemand die er meer over weet?
Ik heb al drifitg zitten te zoeken op Google…..maar kan geen benzine turbo vinden die in die jaren is geleverd in de BX 16v.
Wel kwam ik een vergelijking tegen met de Peugeot 405 MI-16v..
http://www.citroenz.com/BX/twin.html
Maar ik sluit niks uit hoor…ik heb wel meer verrassingen meegemaakt met de BX.
Bram schreef:Ik heb al drifitg zitten te zoeken op Google…..maar kan geen benzine turbo vinden die in die jaren is geleverd in de BX 16v.
Wel kwam ik een vergelijking tegen met de Peugeot 405 MI-16v..
http://www.citroenz.com/BX/twin.html
Maar ik sluit niks uit hoor…ik heb wel meer verrassingen meegemaakt met de BX.
De BX 4TC is de enige die ooit een benzine turbo heeft gehad. Ik weet niet of dat toevallig ook een 16v klepper was. Gezien de performance eisen denk ik haast van wel.
Maar voor zover ik weet is er niet van origine een BX GTI 16V turbo geweeest (dus met die exacte benaming).
Groet,
Marten
er is genoeg informatie op internet voor 16v met turbo; alleen heeft de bx er nooit een vanaf fabriek gehad. destemeer de peugeot 405mi16T
als je het toch bij citroen wilt houden (daar draaid het immers om bij deze site) dan kom je uit bij de zx-ralley >> paris/dakar 16v met turbo
zie ook:
ook in 1 van de citroexperts staat iets over (de onoverwinnelijke)
zx-ralley
er is genoeg te vinden
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
mpostma wrote:
De BX 4TC is de enige die ooit een benzine turbo heeft gehad.
Ik weet niet of dat toevallig ook een 16v klepper was.
Gezien de performance eisen denk ik haast van wel.
De 4TC heeft geen 16 kleppen,................helaas
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dan lepel je toch een motor van een Xantia CT Turbo in je BX alleen heb je dan een wat zwaardere motor. ops:
Zo is dat,
een XM motor in een BX is al lang niets bijzonders meer…
Ik ken er natuurlijk niks van, maar als je een 21TD is een BX krijgt,
moet dat met een 2000turbo ook lukken…?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Een Turbo CT motor past ook in een 205, dus in een Bix moet het ook passen. Het blok is net zo groot als het 1905cc blok en de turbo zit tussen de motor en het schutbord
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hoorde wel een verhaal van iemand die een BX 16V kop op een TCT aan het zetten was… uiteindelijk doel 200+pk. Moet ook wel kunnen met een normale TCT overigens met de goede luchtfilter, uitlaat, geen kat, en een beetje schiptuning. Aangezien de wastegate door de injectiecompu bediendwordt kan de chiptuner aan de boost klooien.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
dit volgende verhaaltje had ik geplaats bij:
Zelf zit ik meer te denken aan een turbo ct blok (xantia/xm) deze motoren stammen al vanaf 93” en zijn dmv chiptunning eenvoudig op te waderen 150PK + chip is 185PK
bij motoren MET turbo kan men het vermogen opschroeven tot 25%
bovendien grijp een turbo moter eerder aan = bij lagere toeren
het koppel gaat door die chip al richting de 300NM
als daar nou ook nog eens een 16v kopje oppast gaan we al richting de 300 PK en het koppel oelalaa…......
16v met turbo:324PK
affijn,.... voorlopig draait m’n bx16v nog goed maar mocht het blok met pensioen willen dan…........................
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
sans-pareil schreef:Hoorde wel een verhaal van iemand die een BX 16V kop op een TCT aan het zetten was… uiteindelijk doel 200+pk. Moet ook wel kunnen met een normale TCT overigens met de goede luchtfilter, uitlaat, geen kat, en een beetje schiptuning. Aangezien de wastegate door de injectiecompu bediendwordt kan de chiptuner aan de boost klooien.
Kijk maar eens op www.205gti.com. Ik kan je verzekeren dat als het in een peugeot 205 past het in een BX ook past. Theoretisch ook in een visa diesel (die de juiste motorsteunen heeft).
Een 16v kop op een turbo CT onderblok is leuk en aardig, maar je moet dan wel nieuwe spruitstukjes bakken. Is niet echt grappig.. Verder is natuurlijk niks onmogelijk. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Het tunen van de injectie en onsteking is nog wel het meest uitdagende. Want doe je dat niet goed, dan loopt zaak onherroepelijk kapot (zoals in Pieters 1.4 Turbo conversie goed te lezen is: loopt met injectie nu wel goed en hard).
Gr.
Marten
Edit URL
Is een aantal pakkingen van normale dikte op elkaar ook een optie ?
Schijt aan originaliteit.
Volgens mij niet, omdat je dan altijd ruimtes overhoud tussen de pakkingen, vooral bij de cilinders…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
mpostma schreef:sans-pareil schreef:Hoorde wel een verhaal van iemand die een BX 16V kop op een TCT aan het zetten was… uiteindelijk doel 200+pk. Moet ook wel kunnen met een normale TCT overigens met de goede luchtfilter, uitlaat, geen kat, en een beetje schiptuning. Aangezien de wastegate door de injectiecompu bediendwordt kan de chiptuner aan de boost klooien.
Kijk maar eens op www.205gti.com. Ik kan je verzekeren dat als het in een peugeot 205 past het in een BX ook past. Theoretisch ook in een visa diesel (die de juiste motorsteunen heeft).
Een 16v kop op een turbo CT onderblok is leuk en aardig, maar je moet dan wel nieuwe spruitstukjes bakken. Is niet echt grappig.. Verder is natuurlijk niks onmogelijk. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Het tunen van de injectie en onsteking is nog wel het meest uitdagende. Want doe je dat niet goed, dan loopt zaak onherroepelijk kapot (zoals in Pieters 1.4 Turbo conversie goed te lezen is: loopt met injectie nu wel goed en hard).
Gr.
MartenEdit URL
Ik weet niet of je http://www.megasquirt.com kent? Werd ik op gewezen door iemand op de XM lijst. Eerlijk gezegd lijkt dat mij een uitermate nuttig apparaat om in huis te halen en e.a. over te leren, want als je daarmee overweg kan, dan kan je elke auto in principe mee doen wat je wilt. Kwa turbo’s en wat dan ook.
En verder, als je een 16V kop gebruikt, gaan die spruitstukken dan niet gewoon daar op passen? Ik ben verder niet zo thuis in de 16V en of turbo CT, maar zit er dan iets drastisch in de weg ofzo?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, zoals ik al zei, ben niet zo thuis in de turbo CT’s en 16v’s. Als ik ooit aan een viercylinder ga klooien dat wordt het een 2500cc Turbo motor uit een CX. Heb een engelse CX de beroemde/beruchte “CGAT” gezien, is een getunede Serie 2 Turbo 1… nu met 400pk topsnelheid iets van 290 km/h. Dat wil ik ook .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heb hem toch gevonden de 16v Turbo,
het is alleen een 1.7
Ook een hele mooi, de BX 1.7 16V turbo:
380PK 1721cc 4-cilinder 16klepper met turbolader
Iemand hier meer info over?