Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
In Frankrijk wacht op mij, een complete azu 250 uit (naar schatting) 1964. Hij heeft 10 jaar stil op een sloop gestaan, maar wilde na plaatsing van een batterij gek genoeg best lopen en rijden. Ik heb de auto voor niks gekregen bij aankoop van iets anders. Een complete restauratie zou het leukst zijn, maar gezien de gedeukte staat, het ontbreken van een Frans kenteken en het door roest/slijtage/beschading/wegraken ontbreken van originele details denk ik erover er een low-budget project van te maken. Dus verre van origineel, maar wel leuk.
Nu kan ik voor 100 euro een helemaal niet foute, zij het qua bodem zeer krokante Ami 8 kopen. Zo een hebben we hier al in dagelijks rijdende toestand, dus de deal is al leuk voor reserve-onderdelen. Maar mijn vraag is: past de koets van de 250 op het complete rollende chassis van de ami? Ik ga er dan vanuit dat ik de complete techniek van de ami gewoon laat zitten, dus echt alleen de koets overzet. Wat ik verder al weet:
- wielbasis is gelijk
- mijn azu heeft lage veerpotten, zodat daar geen problemen mee onstaan
- De pedalen zullen niet passen, zodat ik in de voetenbak moet slijpen
- Er zullen waarschijnlijk “uitliggers” op het ami-chassis moeten worden gelast, om de bodemplaat van de azu te ondersteunen
Wie weet meer? Eigenlijk is de vraag: wat is nu precies het verschil tussen de verschillende chassis? Krijg ik, er van uitgaande dat ik niet langs de RDW hoef omdat de Ami een compleet en actueel kenteken heeft, gedonder met keuring/verzekering/politie als ik met deze combi ga rondrijden?
Dank alvast
Corrosion sympa!
Hallo,
Er vanuitgaande dat het hier inderdaad om een Azu gaat (laag + kort) dan gaat e.e.a niet echt makkelijk passen, is het een AK (laag en lang) dan zal het iets beter lukken.
Je zal ook balkjes onder de bodemplaten moeten lassen want die zitten bij de Azu nog aan het chassis vast ipv aan de bodemplaten.
Maar je kan ook samen met de voetenbak(ivm pedalen) gelijk twee nieuwe bodemplaten er in zetten.
Uiteindelijk kan je alles pas krijgen maar je moet er wel veeeeeel tijd voor hebben.
En als je de ombouw netjes doet kan je toch best even langs de RDW?!
Scheelt een hoop gedoe als…
Succes!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Je zal de twee balken van het chassis waarschijnlijk aan de achterzijde moeten inkorten vanwege de korte koets van de AZU.
Een andere pedalenbak (met hangende pedalen) zou je van een modernere eend kunnen jutten en overzetten?
Klinkt leuk je project! Beter dan dat zo’n Azuutje op de sloop staat weg te kwijnen, succes!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dank je wel, kijk, dat zijn tips waar ik iets aan heb! De bodemplaten moeten toch vervangen worden, dus dat kan dan in één moeite door. Ik had nog niet aan deze optie (met die nieuwe bodemplaten)gedacht. Het is inderdaad beslist een azu trouwens.
Langzamerhand begin ik me te realiseren, dat een Ami-chassis misschien niet de meest voor de hand liggende keuze is. Zowel technisch als waar het de RDW betreft (volgens mij waren het Burton-jongens die er problemen mee kregen).
Het kostenplaatje maakt echter, dat ik er toch maar mee ga beginnen. Als het project strandt ben ik 100 euro armer en veel kennis rijker, dat lijkt me een goed uitgangspunt…
Tenslotte wil ik natuurlijk best naar de RDW, en tot nu toe is die club me niet eens zo heel erg tegengevallen. De vraag is wel, met welke vraag ik dan moet aankomen. Er komt vast niet “2cv” o.i.d. op het kenteken te staan. Bij de APK zal ik volgens mijn keurmeester niet in de problemen komen, als de auto klopt met het kenteken. Zelfde aantal deuren e.d. Waarbij ik me nu bedenk, dat de achterdeurtjes dan beide zouden moeten meetellen:-)
Zonder gekheid, het kenteken lijkt me nog één van de zwaarste hobbels.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Jan Kees ook dank! Onze posts kruisten elkaar.
Inkorten zal inderdaad moeten, tenzij ik voor een vast model fietsdrager kies:-) Dit lijkt me niet het allermoeilijkst. Die pedalenbak wel, maar misschien past hij met wat creativiteit uit de ami.
Om het nog ambitieuzer te maken: ik zal ook nog moeten leren lassen! . Ik haal me dus nogal wat op de hals. Waarschijnlijk meld ik me t.z.t. nog wel eens, verbrand, stijf, gefrustreerd en uitgeput, met wat kleine vraagjes
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ik heb inderdaad de RDW aangeschreven. het belangrijkste deel van het antwoord luidt:
Indien het bouwjaar van na 1973 is dan kunnen garanties van de fabrikant worden geeist danwel aanvullende testen op het RDW testcentrum in Lelystad.
De APK controleert inderdaad tegenwoordig alleen nog maar op zaken als aantal deuren. Daarmee is, zelfs na APK-keuring, niet gezegd dat je met een legaal apparaat rondrijdt. Naar het schijnt kan de verzekering bijvoorbeeld moeilijk gaan doen bij een klappertje.
Nog iets anders is, dat ik niet heel graag in Frankrijk wordt aangehouden in een overduidelijke besteleend, terwijl er Ami op het kenteken staat. Zoiets staat daar garant voor uuuuuren uitleggen of erger.
Dit alles maakt, dat ik inmiddels bijna besloten heb het project te laten varen en de Ami zelf in orde te maken. Het is me allemaal iets te ondoorzichtig!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Hoe moeilijk doet de RDW eigenlijk bij het invoeren van oude auto’s?
Ik ga eind deze maand naar Frankrijk naar wat 2CV’s kijken en ben eigenlijk wel van plan een 2CV mee terug te nemen, althans, begin volgend jaar op te halen. MAar ik weet niet in hoeverre alle papieren nog bij de voertuigen zitten.
Nu staat er op de RDW site wel dat het mogelijk is om historische voertuigen zonder papieren vanuit het buitenland in te voeren.
Ik heb zelf in het uiterste geval nog een kenteken liggen van een Duitse 2CV, ik kan dus makkelijk wel wat invoeren, maar ja, als je een ouder type 2CV heeft met een nieuwer type kenteken dat gaat wel wenkbrouwen op laten trekken bij de RDW…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dat soort grapjes laten de wenkbrauwen bij de genoemde instantie tegenwoordig inderdaad tot achter de haargrens verdwijnen. Je mag best een oude koets op een nieuw chassis zetten (daarvoor moet het dan immers doorgaan), maar om dat in combinatie met een zelf ingeslagen chassisnummer te doen…
Ik weet trouwens niet helemaal zeker of ik jouw plan daarmee goed begrijp/omschrijf. Hoe dan ook is de vuistregel: zorg voor een kenteken. Er is inderdaad een alternatieve route (volgens mij via de Fehac) maar die is onoverzichtelijk en tijdrovend.
Trouwens, de site van de RDW is best informatief op dit punt.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Freek1971 schreef:Dat soort grapjes laten de wenkbrauwen bij de genoemde instantie tegenwoordig inderdaad tot achter de haargrens verdwijnen. Je mag best een oude koets op een nieuw chassis zetten (daarvoor moet het dan immers doorgaan), maar om dat in combinatie met een zelf ingeslagen chassisnummer te doen…
Ik weet trouwens niet helemaal zeker of ik jouw plan daarmee goed begrijp/omschrijf. Hoe dan ook is de vuistregel: zorg voor een kenteken. Er is inderdaad een alternatieve route (volgens mij via de Fehac) maar die is onoverzichtelijk en tijdrovend.
Trouwens, de site van de RDW is best informatief op dit punt.
Het is nog even afwachten hoor hoe en wat allemaal, maar een beetje onderzoek voordat je ergens aan begint is nooit weg.
Ik ga in ieder geval kijken naar een 2CV uit 1960, in redelijke staat, maar wel voor restauratie, of hier papieren bij zijn weet ik niet, ik vermoed het wel.
Maar die kennis van mij heeft ook nog een aantal sloopeenden. Ik zit een beetje in mijn hoofd daar aan te denken, omdat ik meer kennis heb van de modernere eenden trekt mij dat wat meer.
Mijn idee is om een 2CV uit te zoeken die nog een goede koets heeft en ergens nog misschien een goed chassis, maar ik ga er al vanuit dat het chassis vervangen moet worden.
Liefst wil ik een jaren zeventiger eend bouwen, ook met kenteken uit de 70er jaren en deze zoveel mogelijk origineel laten.
Maar mochten er dus geen papieren zijn van deze auto’s dan zou het dus kunnen gebeuren dat ik wel een 2CV op haal, deze inderdaad wel op een modern chassis ga zetten met moderne techniek en deze dan via duits kenteken binnenhaal, dat is op zich geen probleem.
Maar het gaat mij er dus om, mocht ik een eend hebben met een jaren zeventig chassisnummer dan is het mooi natuurlijk als ik de auto toch nog, ook zonder de originele papieren in kan voeren in NL, want dan heb ik ook op papier een jaren 70 2CV.
Maar is dat dus mogelijk of niet?
Mocht het echt niet anders willen, tja dan heb ik altijd nog dat kenteken liggen.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
al bij de RDW gekeken? De belangrijkst info vind je, zoals gezegd, in een paar minuten op de RDW-site. Namelijk:
Kentekenen historische voertuigen
Om toch een kenteken voor het voertuig te kunnen krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.
Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:
het originele typeplaatje;
een verklaring van de voertuigfabrikant;
een invoerdocument;
een naslagwerk over het betreffende voertuig;
een oorspronkelijke aankoopnota;
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig.
U moet ook de herkomst van een voertuig aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document.
Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een gemodificeerd voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars).
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Freek1971 schreef:
Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:
het originele typeplaatje;
een verklaring van de voertuigfabrikant;
een invoerdocument;
een naslagwerk over het betreffende voertuig;
een oorspronkelijke aankoopnota;
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig.U moet ook de herkomst van een voertuig aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document.
Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een gemodificeerd voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars).
Ik denk dat de enigste kans die ik heb op dit gebied het originele typeplaatje is. Feit is dat bijna altijd als er al geen papieren meer bij zijn er helemaal niets meer bij is. Ik heb nog nooit een 2CV gekocht waar ik meer had dan alleen het kentekenbewijs en eventueel een apk papiertje, meer heeft er bij mij nooit bijgezeten.
De angst wat ik heb is dat ik een auto uit het buitenland haal, een echte oude eend, die breng ik naar de RDW, met alleen het originele typeplaatje. Vervolgens zegt de RDW, ja leuk, maar wat moeten we hier mee?
Dan heb ik er vervolgens een auto staan waar je niets mee kunt en je hebt er dan ondertussen wel veel geld voor betaald.
Misschien toch maar eens met de RDW bellen begin volgend jaar.
Ik weet over twee weken meer of er papieren bij de auto’s zitten of niet.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
FLYING DUCKMAN schreef:De angst wat ik heb is dat ik een auto uit het buitenland haal, een echte oude eend, die breng ik naar de RDW, met alleen het originele typeplaatje. Vervolgens zegt de RDW, ja leuk, maar wat moeten we hier mee?
Dan heb ik er vervolgens een auto staan waar je niets mee kunt en je hebt er dan ondertussen wel veel geld voor betaald.
Gewoon omkatten.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik zal niet zeggen dat ik dat in het verleden al eens gedaan heb
Maar ik voel ook wel wat voor originaliteit…
nog anderhalve week dan weet ik veel meer en dan wordt het een stuk makkelijker regelen allemaal. dus nog even geduld
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Gewoon langs de RDW keuring en zorgen dat je de technische dienst van Citroen een bouwverklaring laat maken. (waarin dus staat dat het voertuig inderdaad door hun in Frankrijk is gemaakt en dat het hier om een 2cv uit 19… gaat etc)Met behulp van dit van dit forum en je chassisnummer en wat handige lijstjes bij de hand kan je redelijk precies bepalen hoe oud en van welk type de auto is.
Heb dat meerdere malen gedaan met Citroens zonder papieren. Hoef je dus niet illegaal voor te klooien.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Kijk, dit zijn van die zeldzame postings waar je wijzer en gelukkiger van wordt!!
Bij welk station van de RDW ben je geweest? Wat heeft Citroen nodig om zo’n verklaring af te geven?
Corrosion sympa!
Als het goed is vraagt de TD van de RDW het zelf aan Citroen na de keuring .
Zorg dat je bij de keuring originele folders, kopieen van kentekenpapieren van exact(ja exact)dezelfde auto’s en bijvoorbeeld de franse Revue technique (franse Olyslager vraagbaak) bij je hebt, daar staan redelijk accuraat alle jaargangen van de auto’s in beschreven. Daarmee kan je dan ook de keurmeester overtuigen dat je inderdaad een AZU-A of AZU-B hebt (of zoiets)
Succes!