Ik rijd nu ca. 15.000 km met mijn DSuper5 in de rondte. Alle beurten heb ik in de loop der tijd al wel zo’n beetje uitgevoerd. Alleen heb ik nog nooit de olie van de handgeschakelde vijfbak vervangen. Weet ook niet wanneer de vorige eigenaar dat heeft gedaan.
Vragen:
- Hoe vaak moet de versnellingsbakolie vervangen worden?
- Waar zit de vul- en aftapplug?
- Welke olie moet erin?
- Waar moet ik verder op letten?
Groet Marcel Gosselink
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Doorsmeren versnellingsbak
Marcel Gosselink schreef:Ik rijd nu ca. 15.000 km met mijn DSuper5 in de rondte. Alle beurten heb ik in de loop der tijd al wel zo’n beetje uitgevoerd. Alleen heb ik nog nooit de olie van de handgeschakelde vijfbak vervangen. Weet ook niet wanneer de vorige eigenaar dat heeft gedaan.
Vragen:
- Hoe vaak moet de versnellingsbakolie vervangen worden?
- Waar zit de vul- en aftapplug?
- Welke olie moet erin?
- Waar moet ik verder op letten?Groet Marcel Gosselink
aftappen door twee(!) pluggen aan de onderkant van de bak.
elke 20.000km verversen.
versnellingsbak olie HP80W90 van Castrol (ff de zoekfunctie gebruiken)
vullen door de vulplug onder je tunnel tot het uit de niveauplug stroomt( die aan de zijkant zit rechts) 2.7 liter ( dacht ik) voor een 5 bak.
Nieuwe koperen ringen gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga ermee aan de slag.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voo r het bakolie topic HIER klikken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan, maar ondanks nieuwe ringen, lekt het aardig. Is daar een oplossing voor? Nieuwe pluggen?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lekt het langs je pluggen? Weet je dat zeker? zitten ze niet te los? anders teflon tape en voorzichtig strakker zetten… Pas op want het is aluminium…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb pas geleden mijn Super met ouderwetse vierbak van nieuwe olie voorzien,en dat was prima te doen.
Geen Castrol,maar ‘gewone’ 75W90 van Kroon gebruikt.
Ging iets meer als twee liter in…
Tis een beetje pielen; radiateurhoes naar voren trekken en bijvullen,maar redelijk goed te doen.
Ik heb ook iets meer afgevuld; nadat de olie uit de niveauplug (zijkant) kwam,heb ik deze erin gedraaid en het busje olie leeggegoten.
Dat scheelt iets van 100-150cc ofzo.
Resultaat is een rustiger en beter schakelende bak.
‘Spirit of avant-garde’
Voor zover ik weet is die versnellingsbak olie van Kroon een GL-5. In de DS bak moet toch echt GL-4 olie. GL-5 olie bevat namelijk zwavelhoudende additieven die de bronzen delen in de bak kunnen aantasten.
bogaard77 schreef:Lekt het langs je pluggen? Weet je dat zeker? zitten ze niet te los? anders teflon tape en voorzichtig strakker zetten… Pas op want het is aluminium…
Ja en het rare is, dat ze allebei lekken… Ik heb dinsdag op de brug nog ff gecheckt, maar ze zitten goed vast, die durf ik niet vaster te draaien.
Als het blok en de bak eruit gaan, zal ik het eens goed bekijken. Misschien moet die rand weer ff mooi vlak gemaakt worden, of een paar nieuwe pluggen. Als dat niet werkt zal ik de teflontruc proberen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gebruiken jullie die goedkope koperen ringen die een “scheurtje” in zich hebben en wel hol lijken? Of de originele dikke koperen ringen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Gebruiken jullie die goedkope koperen ringen die een “scheurtje” in zich hebben en wel hol lijken? Of de originele dikke koperen ringen?
Ten eerste kwamen die ringen bij garage Timmer vandaan en daar is niks goedkoop. Maar die ringen zijn wel dik massief, hoewel ik meer vertrouwen had gehad in zo’n holle ring.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hmmm. Met welk moment zitten ze vast?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
asbest???? Ik gebruik gewoon zacht koper, als die ringen lang liggen harden ze vanzelf ook een beetje uit, eerst roodgloeiend stoken afkoelen in water en dan monteren
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
bogaard77 schreef:Hmmm. Met welk moment zitten ze vast?
Geen idee, ik heb nog geen momentsleutel. Maar van DSMobiel’s ‘kwart slag voor breken’ zal het niet ver af zitten.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik gebruik zelf altijd van die hydrauliekringen; koper met een rubberen kern.
Works fine for me.
Mijn Xantia had ook van dit soort ringen om de olieaftapplug;
die bleef ook altijd lekken als ik een gewone koperring gebruikte…
‘Spirit of avant-garde’
Bram-id19B schreef:asbest???? Ik gebruik gewoon zacht koper, als die ringen lang liggen harden ze vanzelf ook een beetje uit, eerst roodgloeiend stoken afkoelen in water en dan monteren
NIET afkoelen in water, dan hard je ze juist. Gewoon af laten koelen in de lucht!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)