Lekkende koelvloeistofslang: waterpomp in gevaar?
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 01 oktober 2006 10:46 PM

Nu de LHM-lekkage gefixed is, had ik 2 dagen later een koelingsprobleem. Wat bleek: een flinke lekkage.
Na eerst een lekkende koelslang ( Exclamation ) bij de AX vervangen te hebben, vandaag maar eens onder de BiX gekropen. De slang van waterpomp naar radiateur bleek aan de waterpomp de geest te hebben gegeven. Morgen dus even een andere (nieuwe?) slang halen en hopen dat het daarmee gefixed is. Mijn grote vraagteken is echter: zal de waterpomp de geest hebben gegeven als gevolg van het snel verliezen van de koelvloeistof???  Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 378

Gepost: 01 oktober 2006 11:33 PM
  [ # 1 ]

nee dat maakt volgens mij niks uit, de waterpomp draait gewoon mee op toeren van het blok zeg maar, en die wordt niet “gesmeerd” of iets door koevloeistof.
Het enigste slijtagedeel is het lager en dat staat absoluut niet in verbinding met koelvloeistof Smile

gewoon slang aansluiten, klaar Smile

Citroën D Special 1970

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 02 oktober 2006 01:03 AM
  [ # 2 ]

Very Happy

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 02 oktober 2006 03:42 PM
  [ # 3 ]

Re: Lekkende koelvloeistofslang: waterpomp in gevaar?

oudelut schreef:

Nu de LHM-lekkage gefixed is, had ik 2 dagen later een koelingsprobleem. Wat bleek: een flinke lekkage.
Na eerst een lekkende koelslang ( Exclamation ) bij de AX vervangen te hebben, vandaag maar eens onder de BiX gekropen. De slang van waterpomp naar radiateur bleek aan de waterpomp de geest te hebben gegeven. Morgen dus even een andere (nieuwe?) slang halen en hopen dat het daarmee gefixed is. Mijn grote vraagteken is echter: zal de waterpomp de geest hebben gegeven als gevolg van het snel verliezen van de koelvloeistof???  Confused

Wat al gezegd is, de slang vervangen. De waterpomp moet je gewoon eens in de zoveel, of voor mijn part bij iedere, d-riem(en) meenemen.

De oververhitting die je noemt is veel schadelijker, maar dan niet voor de pomp maar voor de kop(pakking). Of brandde gewoon het peil-lampje?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370

Gepost: 03 oktober 2006 12:06 AM
  [ # 4 ]

echt wel dat de kvstof smerend is, leg maar wat op je vinger!
Als er niet echt speling zit op het huis, gewoon blijven gebruiken.
Groeten, Jonne

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 oktober 2006 04:30 AM
  [ # 5 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

Groeten, Jonne

Mwah, dan doe je jezelf echt veel tekort. Een goede waterpomp hoort “vettig stroef” te lopen, dus zonder het gevoel dat er iets kraakt hoort ie toch wel enige weerstand te bieden. Gaat ie licht of zit er speling in, mik ‘m dan maar snel een eind weg.
Niet te doen zonder de d-riem te demonteren, dus monteer die slang nou maar lekker, de rest zie je later wel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 04 oktober 2006 02:51 AM
  [ # 6 ]

Ik ga morgen de slang monteren, binnenkort gaat-ie toch naar de Hegru voor de riemen, dan laat ik er sowieso wel een nieuwe pomp opzetten!
Bedankt voor het meeleven!

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 04 oktober 2006 02:56 AM
  [ # 7 ]
oudelut schreef:

Ik ga morgen de slang monteren, binnenkort gaat-ie toch naar de Hegru voor de riemen, dan laat ik er sowieso wel een nieuwe pomp opzetten!
Bedankt voor het meeleven!

Eh, je weet dat je dan ook aan een nwe d-riem vastzit, en spanrol en looprol ook maar beter mee kunt nemen? Al met al wel een pittige reparatie voor iets wat niet kapot is (en nog niet aan vervanging toe is?).

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 04 oktober 2006 10:57 AM
  [ # 8 ]

Eh, je weet dat je dan ook aan een nwe d-riem vastzit, en spanrol en looprol ook maar beter mee kunt nemen?

Die d-riem stond al op de planning, dan is een nieuwe waterpomp natuurlijk meteen wel handig om te doen

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 04 oktober 2006 03:33 PM
  [ # 9 ]
Harm schreef:

Eh, je weet dat je dan ook aan een nwe d-riem vastzit, en spanrol en looprol ook maar beter mee kunt nemen?

Die d-riem stond al op de planning, dan is een nieuwe waterpomp natuurlijk meteen wel handig om te doen

Ok, dat wisten we hier niet. Doen natuurlijk!
En vergeet dan ook de meelooprol en spanrol niet mee te laten nemen; wel duur maar best wel vaak erg nodig. Ik heb vorig jaar nog een d-riem laten vervangen omdat die 2 vergeten waren. Het hele zwikje kon dus opnieuw.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 04 oktober 2006 04:14 PM
  [ # 10 ]
daaristieweer,wiedurft schreef:

Groeten, Jonne

De koelvloeistof komt niet bij het lager van de pomp. Dus of die smerend is of niet, doet niet eens ter zake. Het glycol maakt het wel wat vettig, maar dat zou ik nog niet echt smerend willen noemen.

Normaal voel je idd altijd een beetje weerstand (wat Karel zegt) vanwege deze keerring en het vet dat in het lager zit. Een waterpomp die te licht loopt (hoeft nog geen speling te hebben) is al nagenoeg versleten.

Hetzelfde geldt voor spanrollen. Daar zitten ook gesealde lagers in. Als die stroef en soepel lopen zijn ze zgan. Als ze niet meer door de keerringen of het vet worden afgeremd als je ze een slinger geeft, zijn ze eigenlijk al hopeloos versleten en kun je er op rekenen dat ze op korte termijn (mogelijk nog enkele 10.000 kms) de geest gaan geven.

Het is natuurlijk ieder voor zich om te bepalen hoe lang je ermee kan doen, maar ik zou zeggen: spanrollen en waterpomp elke 120.000 km vernieuwen. Better safe then sorry.

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 05 oktober 2006 03:22 AM
  [ # 11 ]

Door drukte op het werk nog niet aan de slang toegekomen… Hopen dat het morgenochtend droog is?!  Confused
Bij de AX vandeweek wel een slang vervangen en het koelsysteem opnieuw gevuld en ontlucht Cool . Kom er echter achter dat mijn Haynes van de BiX nog in ons oude huis ligt Shocked . Waar zitten de ontluchtingsnippels bij een BX TurboDiesel?  Surprisedops:

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 05 oktober 2006 03:24 AM
  [ # 12 ]
oudelut schreef:

Door drukte op het werk nog niet aan de slang toegekomen… Hopen dat het morgenochtend droog is?!  Confused
Bij de AX vandeweek wel een slang vervangen en het koelsysteem opnieuw gevuld en ontlucht Cool . Kom er echter achter dat mijn Haynes van de BiX nog in ons oude huis ligt Shocked . Waar zitten de ontluchtingsnippels bij een BX TurboDiesel?  Surprisedops:

Ik weet niet of er bij jou een ontluchtingsnippel op het thermostaathuis zit? Zoniet, draai dan 1 van de thermosensoren uit het thermostaathuis, dat scheelt aanzienlijk met ontluchten. Vervolgens de rechter ontluchtnippel uit de radiateur draaien (rechts voor de kijkers). Bijvullen tot de nippels overstromen en dan weer dichtdraaien.

Succes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook