Toerenteller inbouwen
diek-bx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 05 oktober 2006 02:38 PM

Smile
Hallo,

Ik heb 2 dagen geleden een BX gekocht (TRD-automaat).
Hoe simpel/lastig is het om een toerenteller in te bouwen?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 05 oktober 2006 04:46 PM
  [ # 1 ]

Re: Toerenteller inbouwen

diek-bx schreef:

Smile
Hallo,

Als er al ergens een BDP-sensor zit, is het een kwestie van metertje inbouwen en bedraden. Vaak bungelt er al een stekkertje (3 polig bruin, 1 metalen of zwarte draad en 1 rode en groene, rechthoekig, uiteinde ong. zo groot als het topje van een duim) in de buurt v/d zijkant van de motor, boven het vliegwielhuis, soms zit ie zelfs in een klemmetje. Helaas is die wel vaak stuk; hij moet ohms doormeten tussen rood en groen, ik kan me niet precies herinneren wat, ik twijfel tussen de 20 en 90 ohm, als je *iets* laags meet klopt het vaak wel.

Je hebt een speciale diesel-toerenteller nodig, andere meters zijn alleen maar voor andere signaalsoorten. Je herkent ze aan het rode gebied, begint al bij 4500 toeren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

diek-bx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 05 oktober 2006 06:00 PM
  [ # 2 ]

Of er een sensor of stekker aanwezig is weet ik (nog) niet: ik moet de auto nog ophalen (binnen ± 2weken).( :

Alvast bedankt voor de info.  Smile 

Proefrijden was erg prettig Very Happy en erg kort Crying or Very sad , dus hoe ‘t rijdt kan ik nog niet echt zeggen Confused:

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 december 2006 04:14 AM
  [ # 3 ]

karel schreef:
diek-bx schreef:

Smile
Hallo,

Als er al ergens een BDP-sensor zit, is het een kwestie van metertje inbouwen en bedraden. Vaak bungelt er al een stekkertje (3 polig bruin, 1 metalen of zwarte draad en 1 rode en groene, rechthoekig, uiteinde ong. zo groot als het topje van een duim) in de buurt v/d zijkant van de motor, boven het vliegwielhuis, soms zit ie zelfs in een klemmetje. Helaas is die wel vaak stuk; hij moet ohms doormeten tussen rood en groen, ik kan me niet precies herinneren wat, ik twijfel tussen de 20 en 90 ohm, als je *iets* laags meet klopt het vaak wel.

Je hebt een speciale diesel-toerenteller nodig, andere meters zijn alleen maar voor andere signaalsoorten. Je herkent ze aan het rode gebied, begint al bij 4500 toeren.

Hey Karel;

ik heb ook een BX diesel voor de dochter,waarvoor ik een gti (veglia) dach op de kop heb kunnen tikken! Dus steek ik hier een toerenteller van een diesel of turbodiesel in(veglia) en dan?? de stekker heb ik ook gevonden bruin met de 3 draadjes in en dan de hamvraag?? welk kleur draadje hoort waar thuis op het GTI dach aub?? van die schema’s heb ik nog niet zo veel kaas gegeten maar leg het maar even uit als je het weet graag?? en een eventueel fototje van de aansluitpunten op het dach ,zijn ook welkom Wink

ziehier de achterkant van het gti dach,welke ik heb!!

hierop kan je mss aanduiden waar ik op moet aansluiten voor de dieseltoerenteller!Dus oorspronkelijk zit er geen tt in en moet ik nog de bedrading leggen Rolling Eyes

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 17 december 2006 11:34 AM
  [ # 4 ]

je kunt maasel hebben dat de stekker er zit maar reken er niet te veel op.
kijk wel uit met het aansluiten want bij mij is er ook al eens een dash in Crying or Very sad rook opgegaan.
er zijn vraagbraken waar het electraschema in staat daar kan je persies terug zien hoe het zit ivm mat al je mods die u wil uitvoeren misschien wel erg handig Wink

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 17 december 2006 01:13 PM
  [ # 5 ]

Toerenteller heeft 4 pennetjes. eerste 2 zijn voor de + en de -. Even uitzoeken welke waar.

De derde is voor het signaal en de vierde geeft bij diesels de stroom af.

Oftewel je monteerd de derde en de vierde draad met dat bruine stekkertje.  Danwel met de 2 draden. niet met dat afgeschermd massa kabeltje. Deze dien je aan massa te verbinden om storingen te voorkomen.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 17 december 2006 01:37 PM
  [ # 6 ]

Mocht je nog een diesel toerenteller nodig hebben, ik heb er nog 1 liggen.. Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 18 december 2006 07:22 PM
  [ # 7 ]

blooper1963 schreef:

hierop kan je mss aanduiden waar ik op moet aansluiten voor de dieseltoerenteller!Dus oorspronkelijk zit er geen tt in en moet ik nog de bedrading leggen Rolling Eyes

Als je een dieseltoerenteller monteert vervang je ook de zwarte ronde stekker bij de oude toerenteller. Daar moet je dan de + - en signaaldraden op aansluiten. Het handigst werkt het met een sloop diesel, daar kun je alle benodigde kabeltjes uit halen (al is het wel een beetje spaghettibrei).

Ich bin ein Breaker

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook