Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoi ,
Even een specifiek vraagje. Ik ga zaterdag met mijn pa kijken bij een xm ct turbo uit ‘96 met 3 ton op de teller…
Wat zijn de specifieke turbo dingetjes om op te letten?? Buiten de onderhoudsgeschiedenis en zo.
Dank voor uw tipzz!
Re: XM turbo ct met 3 ton op de teller…doen?
eXaMple schreef:Hoi ,
Even een specifiek vraagje. Ik ga zaterdag met mijn pa kijken bij een xm ct turbo uit ‘96 met 3 ton op de teller…
Wat zijn de specifieke turbo dingetjes om op te letten?? Buiten de onderhoudsgeschiedenis en zo.
Dank voor uw tipzz!
Let op dat het uitlaatturbinehuis van de turbo niet gescheurd is. Dat hoor je nog wel eens bij deze motoren. Herkenbaar aan een pruttelend geluid aan de voorkant bij koude motor.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
dus na het starten even de kop onder de kap!
is dat ook te voelen qua dat ie lucht blaast?
Ja het is wel zo dat het type 2 minder last had hiervan.
Let erop dat je de turbo eigenlijk niet hoort.
Tuurlijk als je heel goed luisterd zal je hem wel kunnen horen.
Maar als hij te nadrukelijk aanwezig is, is het niet goed.
En je mag geen turbo kick krijgen, het is een CT !!
Zo ja, dan ligt er meen ik een EGR klep uit, niet echt
overdreven ernstig meen ik. Maw makkelijk te verhelpen.
Tja 3 ton, het is niet weinig natuurlijk.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ok gaan we op letten. Mijn pa gaat niet veel kilometers rijden dus er zal niet bijzonder veel bovenop die drie ton komen.
maar dit zijn in ieder geval erg bruikbare tips. Het gewone opletwerk ken ik inmiddels wel.
Misschien dus binnenkort 3 XM’s in het gezin!!
Doe mij ook zo’n familie.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
lol
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Turbo’s van type 1 en type 2 zijn hetzelfde, allebei de Garrett T25. Vervangen is een rotklus…ben er 10 uur mee bezig geweest. Dus idd, let op pruttelend geluid bij koude motor. Nieuwe turbo + montage is 2500 Eurootjes, donor turbo’s kosten rond de 300 en dan het monteren nog.
Turbo’s gaan net zo lang als de auto meegaat. Je mag hem bij stevig doortrekken niet teveel aanwezig horen, een heeeele lichte fluit is goed, dat is namelijk de wastegate (druk die weg vloeit). Na een lange rit, of een tijdje stevig doorblazen is het absoluut van belang de auto minimaal een minuut stationair te laten lopen, die krengen worden namelijk kersenrood!!! Cooling-down is dus echt noodzakelijk. Zo heb ik mijn vorige turbo om zeep geholpen.
Succes!!!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Bij een hoge kilometerstand zijn twee dingen van belang: hoeveel ga je zelf er mee rijden en hoe is er mee gereden.
Als die drie ton zijn gemaakt met een goede rijder, veel kilometers op lange ritten en goed onderhoud, heb je nog veel plezier van die auto, zeker als je niet zo veel rijdt.
Zijn er alleen maar kleine stukjes mee gereden door iemand die geen verstand heeft van hoe je moet rijden, dus meteen flink op het gas, veel slippen met de koppeling en matig onderhoud, koop je een ramp op wielen.
Een derde belangrijk punt is: hoe handig ben je, wat kun je er zelf aan doen. De turbo er uit halen is niet eenvoudig omdat je vaak die torx bouten niet los krijgt en er slecht bij te komen is.
Voor het voelen of de turbo gescheurd is of uit de pakking blaast (dan moet hij er ook uit) moet je onder de auto zijn en het is het beste als je dat met een koude motor doet, dan is de eventuele scheur wijder en is die boel niet zo gloeiend heet.
Als je een scheurtje in de turbo hebt of een lekkende pakking tussen spruitstuk en turbo hoor je hem regelmatiger blazen dan wanneer hij op een van de pakkingen lekt tussen kop en spruitstuk, dat klinkt echt als een ééncylinder.
Ik heb zelf een turbo met 261000 km er op en die loopt nog als een nieuwe en gebruikt geen druppel olie, een droom van een auto, een paleis op wielen.
Ga als je het niet vertrouwt naar een kundige garage/dealer en laat het even nakijken, kost je weinig, kan een hoop besparen.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Misschien wat kort door de bocht, maar waarom gaan jullie niet voor een ‘gewone’ 2 liter.
De keuze is groter en je bent van evt. problemen van de turbo af.
groetR
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoi allemaal!
we hebben een dochter erbij in het gezin en het is een lekkere turbo dame!
Mijn vader heeft de xm vandaag gekocht en alles klonk erg zachtjes en netjes
dank voor alle tips!
ennee er mag eigenlijk wel een slotje op!
3 Xm’s in 1 gezin!
record???
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Congrats!