Hallo allemaal,
Even door mijn “eigen” topics heen gaand, en het tpoic over de aanschaf van een DS ook volgend, komt ik tot de volgende vraag.
Hoe moet dan wel hoort een DS/ID te remmen? :
Ik heb zelf een DS23ie half automaat, “met wat werk”.
Na het werken aan de hydrauliek, hoop ik omende zaterdag mijn licht nog beter op te steken mbt ontluchten e.d. Maar dan nog. Ik heb het idee dat mijn DS wel vertreegd, maar lang niet zo goed als mijn moderne vehikel. Vergelijk ik mijn moderne vehikel met een andere moderne auto, dan remt mijn moderne vehikel niet echt super. In elke andere auto zit ik als ik “gewoon” rem al in de voorruit…...
Ik had “gehoopt/begrepen” dat het remmen in een DS gewenning vraagt, en dat ze voor die tijd waarin ze is uitgebracht helemaal puike remmen had. Klopt dat ook naar moderne maatstaven, of moet ik de remmerij ook eens een kritische blik gunnen? Ter extra informatie, in januari tijdens de APK perikelen, remde de auto niet gelijkmatig, en waren de linkerremblokken verzadigd met LHM. Lekkage zou zijn verholpen, de remblokken zijn vervangen. Maar echte mooie remsporen trekken is me nog niet gelukt. Die paddestoel/remknop kun je namelijk ook niet ver intrappen.
Kortom, wie heeft er suggesties?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Is je remaccu opnieuw op druk gebracht ?
Ook kun je de remmen eens ontluchten, je zult je pedaal/knop nooit ver in kunnen trappen, een milimeter of 10 is het maximum.
Mijn ds blokkeerde bij fanatiek trappen alle wielen, dus over vertaging niets te klagen
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Remaccu op druk? Hoe bedoel U? Daar ga ik wel van uit. Bij het ontluchten van zowel de voorremmen als de rechterachterrem kanlt er een forse straal LHM uit het systeem, dus ik heb het idee dat dat wel goed zit. En wat de rest betreft, blokkerende wielen is er bij mij niet echt bij. Dus er zit werk aan vrees ik…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
er zit een aparte bol op als het goed is voor de remdruk.
De achterremmen kunnen gesteld moeten worden.
En het soort blokken is ook van belang, heb je imitatie of de echte Textar’s
Zeg maar je hoor, u past niet echt bij mij
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Petur,
Je remaccu zit voor de kijkers rechts voor op de balk met twee of drie vaste leidingen eraan. Omdat je die niet zomaar los kan schroeven wordt ie bij op druk brengen vaak’vergeten’. het feit dat je pomp vaak aanslaat kan ook door een lege remaccu komen!
Verder moet je ds met een beetje druk op je rem wel hard remmen! je neus tegen de ruit zalk maar zeggen…
blokken weer vet?
remmen achter niet gesteld ( zie patrick)?
schijven krom( resulteert in trillen bij remmen)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Joris,
Remaccu zal dan wel niet op druk zijn denk ik. Is ook nog nooit op druk geweest lijkt me, de DS remt nu weer net als in het begin zo lijkt het. De remmen piepen behoorlijk…...
Dus in eerste instantie denk ik daaraan. Hoe kan die remaccu op druk gebracht worden?
Verder vrees ik het ergste voor de remblokjes linksvoor. Van kromme remschijven heb ik niks gemerkt, en ik weet uit ervaring hoe dat resulteert in een dansend rempedaal.
Remblokken achter, zal ik eerts moeten ontluchten linksachter denk ik, kom ik misschien vandaag nog wel aan toe. Eerst “even” het gewone werk afmaken :neenee
Alvast bedankt voor de tips!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er uit schroeven die remaccu en naar chyparse of blikwerk.
In de SM heb ik em vervangen voor een CX type. Dat is een voetje waar een gewone hoofdbol op kan. Zodoende kan je de bol makkelijker verwijderen en vullen…
Een kromme schijf voel je in je pedaal als ie heeel krom is. als ie een beetje slingert merk je niet maar remt ie minder… wel trillingen.
vette blokken weken in remmen reiniger. beetje opschuren. klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oja, ik heb ook altijd als de dame stil heeft gestaan in de regen dat ie slechter remt. na een paar keer hard remmen wordt het beter. lijt op vocht op de schijven oid. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Joris,
Ik net bericht terug van Blikwerk. Die kunnen de remaccu niet vullen. Of ik maar even een afspraak wil maken om eens langs te komen. Misschien doe ik dat wel, hangt even van mijn bevindingen af morgen op de clubdag. Ben inmiddels wel erachter gekomen dat ik niet zo maar even bij de hogedrukregelaar kan komen om het syteem drukloos te maken. Daarvoor moet eerst de hele tunnel er weer uit….... Terwijl ik wel zo bij de remaccu kan komen (met 3 leidingen in mijn geval)
Kortom, wordt nog wel vervolgd…... eerst nog ff wat LHM scoren voordat ik morgen op pad ga, heb vorige week de laatste druppels in het voorraadvat gemikt. En las we morgen gaan ontluchten, is het wel weer handig om een litertje van het spul bij je te hebben.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het vervelende met die remaccu is dat je ook niet kan testen hoe de druk is…
Chyparse draait em open en luistert naar het gepiep en zegt dan ” hij WAS goed”...
Vullen kunnen ze hem wel. 11 euro…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Ik denk dat ik eens even ga kijken naar het kostenplaatje. Wat kost een nieuwe remaccu, en wat zijn de reiskosten naar soesterberg en weer terug, inclusief vullen? Het ding moet er toch uit, waarom dan niet gewoon een nieuwe erin? Ik geef toe dat ik het niet leuk vind om elk hydraulisch onderdeel te vervangen door een nieuw onderdeel, maar veerbollen en remaccu’s hebben vast niet het euwige leven. De voorraadbol heb ik net vervangen, ook gezien de geschatte leeftijd, dus is mijn vraag hoelang gaat een remaccu mee?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een nieuwe gaat als ie op druk gehouden wordt zeker 10 jaar mee.
loopt ie leeg en laat je dat zo, gaat ie snel stuk.
een nieuwe kostte in 2002 : 49,50 euro.
vullen kost 11.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, na een tijdje afwezigheid van het forum ivm drukke werkzaamheden, ben ik er weer een beetje bij.
De remmerij van de dame is nog niet wat het moet zijn, maar na het bijvullen van het systeem met een liter LHM werd het gedrag van de pomp al beter. Echter, vandaag na 2 weken stilstand de dame weer eens gestart. Ging nie echt van harte, maar na een lange poging klonk het bekende gebrom. Inschakelen van de achteruit, en wegglijden. En wederom een hoop gesis uit het vooronder, ook bij het inschakelen van de 1. Eimand enig iedee wat dit kan wezen? De slangen op het inlaatspruitstuk heb ik nog niet bekeken. Reden om de dame te starten en ermee te gaan rijden was dat eindelijk de garage leeg is gemaakt, zodat ze vanaf heden niet meer buiten hoeft te slapen, maar lekker droog mag staan. Helaas, de schuur heeft wel last van wat vocht, dus in de dame maar een vochtvreter gezet. Voordeel is dat ik nu droog kan sleutelen (hoewel ik amper mijn kont kan keren, maar goed) en dat ik wat warmer kan sleutelen, met altijd redelijk licht in en om de dame.
Alleen het in en uitrijden van de garage vraagt nog wat gewenning, en je hoort vanzelf wanneer het fout gaat ops:
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Tip: zet de vochtvreter in je garage i.p.v. in je DS. Nu trekt het vocht uit de garage je DS in om daar in de vochtvreter te belanden. Ga je echter rijden, dan loop je het risico dat je em vergeet er uit te halen en dat ie omflikkert tijdens het rijden. Ook denk ik dat het minder effectief is omdat slechts het vocht binnen het interieur van je DS opgenomen wordt, maar het overige vocht aan de buitenkant van je DS maar in de garage niet.
Schijt aan originaliteit.
Ga je echter rijden, dan loop je het risico dat je em vergeet er uit te halen en dat ie omflikkert tijdens het rijden
Awel, da’s een sterk argument. Absoluut! Echter, zolang ik last heb van vocht in de DS, laat ik die vochtvreter evenjtes staan voor een paar dagen, daarna kan ie er wel uit.
Tsja, en verder zit er niks anders op dan toch regelmatig de garagedeur openzetten ter ventilering.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Krijg je, als je de deur open zet niet gelijk weer vocht in je garage ?
Tip: koop 100 vochtvreters en zet die allemaal in je garage. Op de vloer, op je DS (met een lapje rubber er tussen natuurlijk!) op de werkbank, in je gereedschapskist, in de kast(en), in de kofferbak van je DS, onder je DS, onder je werkbank, enzovoorts, enzovoorts
Schijt aan originaliteit.