Geachte mensen.
Ik zal graag een trekstang willen maken om een eend te kunnen slepen zonder dat een bestuurder nodig is. Is er mischien iemand die een tekkening heeft om zon trekstang na te maken.Ik heb eigenlijk nooit zon terkstang in het echt gezien.
groeten Patrick
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
als je heeeeeeeeeel goed de zoekmachine gebruikt, op dit forum maar ook bij de “concurrent” (of collega…) kom je ergens een stukje tegen van de hand van ik meen het KLPD, waarin wordt uitgelegd wat hier wel en niet mee mag. Het is in elk geval een instantie die het behoort te weten, dus als je het vindt: uitprinten! Ik ben het namelijk erg kwijt…
het kwam er volgens mij op neer dat gebruik is toegestaan, MITS de auto aan alle voertuigverplichtingen voldoet: verzekering en APK dus. Je eend wordt niet als aanhanger gezien, en kennelijk ook niet als gewone sleep (want dan was de gesleepte auto, althans een paar jaar terug nog, altijd verzekerd via de trekauto). Ik vond het ergens een merkwaardig en gekunsteld verhaal, maar de club die het geschreven had boezemde zoals gezegd een zeker vertrouwen in.
Achter een eend gebruiken is niet toegestaan en ook niet fijn. Je hebt een forse trekauto nodig. Al met al vielen de toepassingsmogelijkheden me tegen. Even een slopertje door Nederland sleuren is in ieder geval niet toegestaan.
Corrosion sympa!
Een Eend met trekstang is geen gesleepte auto en ook geen aanhanger. De wet is hier gewoon niet duidelijk in. Wat wel zeker is dat de drekstang door de zijdelingse beweging de wielen moet sturen (ongeveer net zoals dat geneurt met een aanhanger met aan de voorkant een as en aan de achterkant een as). Maar hoewel dat de wet is, werkt een trekstang die geen invloed heeft op de richting van de wielen ook prima. Je moet er alleen niet mee achteruit gaan rijden en je moet je Eend niet op het contactslot hebben staan tijdens het rijden.
Schijt aan originaliteit.
Mielcitrofiel schreef:Vergeet ook niet een speciaal kenteken aan te vragen voor de getrokken eend, deze is zwaarder dan 700KG, en dan heb je een speciaal aanhangwagen kenteken nodig veel succes;)
zware eend dan
eend weegt nog altijd 560kg
en om te triangelen moet de eend apk hebben EN verzekerd zijn
eigenplaat hoeft niet, das voor AANHANGERS boven de 750kg
Het gaat om het eigen gewicht + laadvermogen. Zit dat boven de 750 kg dan heb je een eigen kenteken nodig voor je aanhanger. Maar hoewel ik niet weet wat het wel is, weet ik wel dat een Eend met trekstang geen aanhanger is.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Miel Citrofiel heeft een beetje gelijk: het eigen gewicht samen met het laadvermogen overstijgt de 750 kilo, en dat is leidend…. Maar: een eend heeft al een eigen kenteken! Inderdaad is de wet niet duidelijk, maar op dit punt zijn er geen problemen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Hmm, die posts kruisten elkaar…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik heb ooit gebeld met de Politie Brabant-Noord en deze gaven aan dat een trekstang verboden is.
De eend die getrokken wordt, wordt gezien als sleepvoertuig. Maar deze moet dus wel een bestuurder hebben.
Het voertuig wat gesleept wordt, moet een geldige APK hebben (en dus ook een bestuurder). Een eend met trekstang is dus NOOIT een AANHANGER. Al lijkt het er wel op.
Iedereen maakt zich hier zorgen over de politie, maar ik zou me eerder zorgen maken over de verzekering. Deze zullen erg moeilijk gaan doen als ze moeten gaan uitbetalen.
Je zult niet de eerste zijn, waarvan er een trekoog van het chassis scheurt/breekt.
Wil je je een vak gaan slepen. Koop een aanhanger. Bij Blaauw 2cv’s hebben ze er een die met eend en al onder de 750 blijft. Dus iedereen mag ermee rijden en hij heeft geen eigen kenteken. Kost je wel meer, maar je loopt geen risico’s.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Hieruit blijkt denk ik vooral, dat niet iedereen bij de politie altijd even goed op de hoogte is, maar er toch niet voor terugschrikt een antwoord te geven. De berichten lopen echt zeer uiteen.
De vraag is wat je er nou mee moet. Het definitieve antwoord lijkt niet te geven. Feit is dat, toegestaan of niet, je grote kans loopt op enorm gedoe als je je met deze combinatie op de weg begeeft. Waar de ene oom agent je met opgetrokken wenkbrauwen zal laten doorrijden, wordt je door de ander misschien stilgezet. Dan ben je zo een vervelende dag verder.
Mijn conclusie na echt een lange studie was, dat ik zo’n ding niet hoef. en al helemaal niet, zoals op de site van een bekende eend-leverancier wordt gesteld, “om je eend achter de camper mee op vakantie te nemen”.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Freek1971 schreef:Mijn conclusie na echt een lange studie was, dat ik zo’n ding niet hoef. en al helemaal niet, zoals op de site van een bekende eend-leverancier wordt gesteld, “om je eend achter de camper mee op vakantie te nemen”.
Dit lijkt me een goede conclusie. Het is het gezeur met politie en verzekering niet waard.
Dit is dan wel duurder, maar stukken veiliger:
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Puur voor de sport heb ik er nog even eenmailtje richting de RDW tegenaan geslingerd.
Verwachting; binnen drie dagen het bericht dat het een dermate technische vraag is dat ze het leten behandelen dooe de technische afdeling. Waarna het in ieder geval 5 dagen langer gaat duren.
Hebben ze weer wat te doen daar.
Ik wacht met spanning af Ik heb dan welliswaar geen trekstang ofzo, toch ben ik zeer benieuwd naar de uitslag !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Tja, en dat aanhangwagentje…
De wet verbiedt inderdaad het rijden met een zwaardere aanhanger wanneer je geen BE of een goedgekeurde trekhaak hebt. Nou zit daar best wel een beetje logica in, maar de consequentie is vooral dat veel mensen tot een dergelijk wiebelig apparaat veroordeeld zijn. Ik rijd zelf liever met een echte, geremde ambulance met een beetje overcapaciteit. Vooral het niet-geremd zijn vind ik bloedlink. Stel je eens voor, in de afdaling door de Dordogne, vol in de ankers moeten. Je hebt dan een leuke trekauto nodig om die 750 kilo duwende massa aan te kunnen…
Een ander punt is, dat een Dyane er met zijn 590 kilo al niet meer op mag! Kistje gereedschap achterin: je bent in overtreding! Volgens mij geldt die 560 kilo rijklaar gewicht zelfs met een halfvolle tank, dus als je hem net hebt volgegooid: bekeuring! En ik denk dat je een gewilde prooi van de politie bent met deze combi…
Tip: haal BE! Goedkoper dan deze wagen, en goede ambulances zijn te huur!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Puur voor de sport heb ik er nog even eenmailtje richting de RDW tegenaan geslingerd.
Verwachting; binnen drie dagen het bericht dat het een dermate technische vraag is dat ze het leten behandelen dooe de technische afdeling. Waarna het in ieder geval 5 dagen langer gaat duren.Hebben ze weer wat te doen daar.
Geachte heer Van der Meer,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ze liggen aardig op schema!
Bel de krant, de RDW ligt op schema !
Schijt aan originaliteit.