Beste Xm’ers,
gisteren was het slecht weer en ik moest de verwarming aandoen en mijn voorruit ontwassemen.
Ik heb de draaienknoppen voluit gezet…(stom)...alles werkte toen nog naar behoren, auto werd lekker warm en en het zicht door de ruiten helder, ik heb toen alles weer op de middenstand gezet,
plotseling rook ik een vreemde lucht een beetje als iets gesmolten is…
brandachtig…. daarna deed mijn hele ventilatie het niet meer….verwarming etc etc….net nu de R weer in maand is ...is dat niet zo lekker…
Is er iets doorgebrand , misschien een zekering kapot ...hopelijk hebben jullie een antwoord.
Ik ga zo weer even met de auto op stap kijken als ie doet maar ik vrees het ergste.
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
groot kans dat je toerenregelaar van je ventilator doorgebrand is, dit komt veel voor bij veel merken auto’s waar hij zit kan ik je niet vertellen welicht weet een ander dat, maar meestal is het met wat eenvoudig soldeerwerk weer te repareren.
hij zit hoogstwaarschijnlijk direct achter je draaiknop,
er zitten een aantal weerstanden en een termische diode op, die diode is vaak de boosdoener.
Razor dank je voor je reactie, vreemde was dat vandaag alles heel even heeft gewerkt en daarna weer afsloeg en later deed alles het weer en uiteindelijk toch weer niet.
Moet morgen een lange rit maken , hoop dat het droog blijft.
Met mijn Xantia indertijd had ik dit probleem ook soms werkte ie en soms niet.
ik heb een van de zekeringen vervangen dat hielp dus even…
zal maandag even langs een garage gaan.
Mochten jullie nog meer tips hebben welkom.
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
Misschien is er een slecht contact bij de aanjager (onder dashboard rechts).
Animal triste post coitum
Hi Serge, ben net terug uit Duitsland en het zou best een contact kunnen zijn,
precies de zelfde verschijnselen als gisteren, gelukkig bleef het redelijk droog. Zoals ik al eerder schreef effe naar de garage ermee, overigens had ik wel het gevoel dat mijn verwarming wel werkte…..
Een ander fenomeen wat vandaag blijkt opgelost te zijn is mijn benzinemeter, die had de laatste 2 maanden heel vreemde kuren, maar na het nemen van een heel scherpe bocht werkt ie weer naar behoren.
tis en blijft een Citroën…daar ben ik nu wel achter na 20 jaren met dit merk.
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
Je zou ook eens zelf kunnen kijken, dat scheelt je mogelijk een bom duiten en het is een klusje van 2xniks. Als je de onderkant van het dashboard eruit hebt geschroefd (die halfharde beklede kap zit voor met 4 of 5 schroefjes vast en achter nog eens met 3 of 4), zie je de aanjager direct zitten. Als je dan aan de linkerkant van de aanjager voelt zitten daar de contacten. Op je dashboard de fan aanzetten en dan eens ff wiebelen aan die contacten. Als dat het is, kan het opgelost zijn met het ff goed vastzetten van die draadjes, zo niet dan kun je het altijd nog uitbesteden.
Animal triste post coitum
Serge bedankt voor je tips, als ik wat kan bezuinigen dan wil ik dat zeker effe onderzoeken….alleen ik ben niet zo’n techneut , dus de onderkant van het dashboard hoe kom ik daar bij , bedoel je met “voor” in de motorkap en “achter” in de auto zelf ?
er zit bij mij ook een goedkope garage om de hoek met en goede reputatie
de gehele buurt repareerd zo te zien daar en ik heb daar ook mijn keuring laten verzorgen. Wellicht kunnen ze effe er naar kijken , uiteraard aan de hand van de jullie tips.
Overigens moet ie binnekort toch voor een beurt weg…...
Ik heb nog een vraagje…..ik heb eergisteren ook es gekeken in het zekeringen bakje onder de motorkap, dit omdat me kan herinneren dat de vorige eigenaar mij vertelde dat de zekering van de ventilatie wel es het begaf en hij dit oploste door om de zoveel tijd een zwaardere erin te doen….ik heb hem dus ook effe nog gemailed…maar helaas geen reactie….wat me toen ook opviel was dat het bakje vrij leeg was… in mijn boekje zag het er allemaal anders uit, dus ik vraag me af als alles wel compleet is.
Wellicht heeft een van jullie met het zelfde type Auto een foto of lijstje van welke zekeringen er precies in moeten en op welke plek.
mijn XM 2.0I 16V SX
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
Als je de bijrijdersstoel naar achteren doet en met je hoofd in de voetenbak gaat liggen met het gezicht naar boven, zie je alles wel zitten.
Als er zekeringen uit vliegen, zit er sowieso iets niet goed. Misschien maakt een los contact sluiting.
Animal triste post coitum
Da’s duidelijk Serge…ik zal er na kijken….
wat betreft die zekeringen , die erin zitten die zitten stevig, maar ik heb het gevoel dat het bakje niet compleet is….
maar goed afgezien van de ventilatie werkt alles prima met de XM en een lange rit als gisteren bevestigd het rij comfort van een XM…ging nog net niet de lucht in….
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
patricio schreef:wat betreft die zekeringen , die erin zitten die zitten stevig, maar ik heb het gevoel dat het bakje niet compleet is….
Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen; ik heb noch een 2 liter 16V, noch een typeII.
Animal triste post coitum
Even een update na enige tijd, de verwarming is gisteren gemaakt, moest een nieuwe verwarmings motor in , althans een tweedehandse, ik heb meteen een grote beurt laten uitvoering, waaronder ook 2 banden laten vervangen,2 deursloten vervangen alles inclusief 500 euros…bij de garage om de hoek, waar ze best wel regelmatig citroen in onderhoud hebben.
Alles werkt weer prima.Hopelijk klaar voor de aankomende winter.
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3