Xsara 2.0 HDI 2003
Welke olie moet hierin ?
Synthetische of half synthetische ?
Het schijnt te maken te hebben met al dan niet uitgerust met een partikelfilter.
Wie weet raad ?
Garage A zegt volledige garage b zegt half.
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI
Re: Welke olie in Xsara 2.0 HDI
johan van craenenbroeck schreef:Xsara 2.0 HDI 2003
Welke olie moet hierin ?
Synthetische of half synthetische ?
Het schijnt te maken te hebben met al dan niet uitgerust met een partikelfilter.
Wie weet raad ?
Garage A zegt volledige garage b zegt half.
Partikelfilter of niet mag geen invloed hebben, ik weet niet hoe het zit voor de 90pk 2.0HDi. De vraag is natuurlijk wel, heb je 90pk of 110pk heb je een partikel filter of niet?
maar voor 2.0HDi110 (DW10ATED) geldt:
5W30, 5W40 of 10W40 vol- of halfsynthetisch, mag allemaal
spec. API CF, CF/CE of ACEA A1.98 of B3.98
voor de gerelateerde 2.2HDi16 (DW12ATED, 136pk) MET partikel filter geldt:
5W40 vol- of halfsynthetisch.
spec. API CJ, SJ/CF of ACEA A3.98 of B3.98
In de mijne zit 5W40 volsynthetisch.
Staat trouwens ook in je onderhoudsboekje.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Welke olie meot erin
Het is een 2.0 HDI 90 pk versie eind 2003
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI
Welke olie meot erin
Het is een 2.0 HDI 90 pk versie eind 2003
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI
Mijn Xsara II 90 Hdi (2003) is door mijn dealer na de inrijperiode, dus na de eerste 10.000 km, op volsynthetische Total olie gezet, mede met het oog op de hydraulische klepstoters en de smering van de nokkenas.
In de 330.000 km die ik inmiddels heb afgelegd heb ik tussen de servicebeurten nog nooit 1 druppel olie hoeven bijvullen, terwijl de electronische oliepeilindicator een hoogst enkele keer slechts 1 leeg blokje (van de 6) heeft aangegeven. Meestal zijn alle blokjes nog gevuld.
Totdat de motor geheel op temperatuur is (en de koelvloeistofnaald dus stabiel op de normale stand staat) blijf ik onder de 2000 rpm.
Met deze auto rijd ik normaal tot snel.
Eenmaal, hij had toen al ruim 200.000 km gelopen, heb ik hem op de Autobahn ruim boven de 200 km/h gehad.
Ik heb in 35 jaar veel verschillende auto’s gehad, maar deze is all-round bezien toch wel de beste.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)