Inspuitvervroeging XM 2.5td defect ?
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 07 oktober 2006 02:19 AM

Mijn XM blijft ondanks vele pogingen vreemd doen. Koude start is prima, eerste meters ook.

Zodra hij op temperatuur komt, wordt ie traag en lui en begint flink te roken. Het verbruik is ook hoog.

Reeds gedaan:

-Kat geleegd
-EGR dicht
-luchtmassa meter vervangen

Uitlezen van de auto geeft aan dat de inspuitvervroeging defect is. Dit zal dus het probleem wel zijn ?

Logisch bij deze klachten ?

Wat is inspuitvervroeging, wat doet het, en hoe is dit te repareren ?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 07 oktober 2006 03:14 AM
  [ # 1 ]

Je zou verwachten dat de vervroeging door een computer/electronica
wordt geregeld.

Als een motor meer toeren maakt (ik refereer aan benzine motoren)
dan moet je ontsteking vervroegd worden.

Wie weet moet dit ook met brandstof ?

Als de ontsteking niet vervroegd wordt kan die gewoon
niet naar het hogere toerental en ontsteekt die net iets
te laat, en wordt de motor warmer.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 oktober 2006 12:46 PM
  [ # 2 ]

De dieselmotor heeft een motormanagementsysteem (EEC V) met indirecte dieselinspuiting door middel van een elektronisch geregelde roterende Lucas-brandstofinspuitpomp. De elektronische regeleenheid (PCM) ontvangt informatie van diverse sensoren (gaskleppositie, krukaspositie, koelvloeistoftemperatuur, atmosferische druk, EGR-positie) en regelt hiermee de koudestartvervroeging, de inspuitvervroeging, de uitlaatgasrecirculatie, het stationair toerental en het zelfdiagnosesysteem.

het zou dus kunnen liggen aan de ECU en/of de sensoren. zo is er bij de DK5 moter een elektroklep voor de controle van de inspuitvervroeging.
wellicht is deze defect.

ook vond ik het volgende verhaaltje:

Software verloren…

Mijn Peugeot 206 diesel uit 2000 rammelt, vooral na de koude start. De garage zegt dat de brandstofpomp zijn programma kwijt is en dat de vervroeger daardoor verkeerde informatie krijgt. Ze gaan een nieuw programma installeren. Toch vraag ik me af: kán een brandstofpomp zomaar zijn software verliezen?
J. Opsteyn

Er is voor uw type Peugeot diesel een software-update geweest voor een betere aansturing van de elektromagnetische inspuitvervroeging. Dat zal de dealer wel hebben bedoeld. De herprogrammering van de regelelektronica kan rechtstreeks vanaf het diagnoseapparaat in de werkplaats plaatsvinden, dus bij wijze van spreken klaar terwijl u wacht.(DB)

dan kan het dus ook aan de ECU liggen en/of zijn software…......

etc,etc,etc…............

evt zou je die ECU kunnen uitwisselen (waar ik het al eerder over gehad heb).als dat geen zoelaas bied zou je de sensoren kunnen doormeten.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 07 oktober 2006 01:58 PM
  [ # 3 ]

Heb m.b.t. dit laatste al contact gehad met Citroville (vandaag) en hij dacht ook aan de electroklep.

Gaan we maar weer eens proberen…

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 november 2006 11:04 PM
  [ # 4 ]

Uiteindelijk kon niemand het probleem vinden of kwam met een zinnige tip. Afgelopen week heeft Citroen dealer Ruesink in Doetinchem de helaas prijzige diagnose gesteld: Brandstofpomp is helaas overleden. Het lijkt er op dat de vorige eigenaar iets anders als diesel getankt heeft…. Brandstofpomp is dus nu vervangen door een nieuwe, de verstuivers gereviseerd, het dieselfilter vervangen, de kat leeggeklopt en de EGR dichtgezet. Moet zeggen dat Ruesink echt vakwerk heeft geleverd en dat ze zich er met ziel en zaligheid op hebben gestort. Het kost een flinke duit, maar de XM rijdt werkelijkwaar fantastisch. Ik wist niet dat een XM diesel zo goed kon rijden. Fabuleus ! Elke euro waard. En ik heb 1 ding geleerd, niet meer prutsen met de “specialisten”. Ze rommelen maar wat aan, maar eigenlijk weten ze nog minder als wij bij elkaar.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook