Ik heb een AX 1.5 D (1995) gehad. Tweedehands gekocht bij Citroen dealer in 2000 met 100.000 km op de klok. Verkocht in 2003 met 310.000 km, en liep nog als nieuw.
Na aankoop bleken de achterremmen zo vast te zitten dat die geheel met trommels en al vernieuwd moesten worden (dealergarantie). Waren ondanks onderhoudsvoorschrift nog nooit gedemonteerd geweest. De beide aandrijfassen waren ook aan vernieuwing toe (kon de dealer zogenaamd niet vinden - zie opmerking hieronder).
Motor altijd voorzichtig opgewarmd tot de temperatuurmeter op zijn normale bedrijfsstand staat.
Heeft nooit olie verbruikt, liep 1:21.
Ik vind de AX 1.5 D een veel fijnere en veel beter doordachte auto dan de Saxo 1.5 D. De AX 1.5 D rijdt als een kart. De Saxo vind ik veel minder dan de AX qua wegligging. Bovendien is de Saxo een stuk zwaarder waardoor de prestaties minder zijn en het verbruik hoger is.
Ik heb deze AX 1.5 D gekocht bij naar bleek de allerslechtste garage die ik ooit heb meegemaakt, de hoofddealer van Citroen in Turnhout.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)