Slechte start BX…
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 03 oktober 2006 12:24 AM

Ik heb een ‘probleem’ met mijn BX 1.9 TZI (1991). Heb de afgelopen twee weken dat ‘ie soms slecht start. Ik moet dan wel 3 á 4 keer starten voordat de motor aanslaat. Als de motor dan aanslaat loopt de motor niet meteen soepel… Het gaat erg onregelmatig. Pas na ongeveer 10 seconden pakt de motor het goed op en dan loopt de BX mooi. Het vreemde is dat de BX soms wel gewoon goed start en soms dus duidelijk niet. Is er iemand die mij kan helpen en vertellen wat dit is & wat ik er aan kan doen… ? Bij voorbaat dank.

Daan

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  

Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 03 oktober 2006 12:31 AM
  [ # 1 ]

Zou ‘ie dan ook niet onregelmatig moeten lopen als hij wel eenmaal loopt?

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 oktober 2006 01:02 AM
  [ # 2 ]
Daantje schreef:

kan hoeft niet Wink

hoe is de startmotor?
hoe is de accu?

want als accu soms zwak is Wink

en idd ontsteking want als die dan start loopt ie in begin ook slecht geef je zelf ook al aan

mvg Daantje Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 03 oktober 2006 02:42 AM
  [ # 3 ]
McDean schreef:
Daantje schreef:

kan hoeft niet Wink

hoe is de startmotor?
hoe is de accu?

want als accu soms zwak is Wink

en idd ontsteking want als die dan start loopt ie in begin ook slecht geef je zelf ook al aan

mvg Daantje Laughing

Accu is inderdaad ook een goede suggestie, maar denk met name de ontsteking. Temeer daar je zegt dat het soms beter gaat dan andere momenten, lijkt me afhankelijk van de vochtigheid?
Je ontsteking is niet iets dat veel geld hoeft te kosten, overigens…

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 oktober 2006 02:56 AM
  [ # 4 ]

Dit kan natuurlijk van alles zijn…. De bobine kan aan het eind van zijn Latijn zijn, maar de bougiekabels/verdeler kunnen ook brak zijn. (Even in donker de kap open met draaiende motor,zie je vonkjes over springen dan weet je genoeg…) Ook kunnen de bougies oud/vies zijn, maar ook een slechte verbinding van de massakabel of een combinatie van deze hele zooi kan de oorzaak hebben. Maar vaak is het wel elektriek.
Als je startmotor nog lekker rond draait, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over je accu.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 07 oktober 2006 05:24 PM
  [ # 5 ]
V2 schreef:

Volgens mij is dit een beetje een ‘TZI-kwaaltje’. Heb het van meer mensen gehoord, en de mijne ook. De oplossing is dat je goed doorstart, zodat ie niet afslaat bij het starten. Als ie eenmaal afgeslagen is is het namelijk huilen, de volgende start duurt dan erg lang, en daarna hakkelt en pruttelt en proest ie heel beledigd.

Dit komt me heel bekend voor! Ik had dit ook met mijn TZi, moest ´m altijd flink doorstarten. Tijdens het ronddraaien van de startmotor hoorde je de motor 1 keer aanslaan en daarna weer afslaan, vervolgens gaf de motor 2 seconden geen sjoege (startmotor draaide uiteraard wel gewoon door) en daarna sloeg de motor goed aan.

Als een vriend van me in mijn auto ging rijden liet hij de contactsleutel los nadat de motor de eerste keer aansloeg, waarna de motor afsloeg en bijna niet meer te starten was. Als je goed doorstartte was er geen vuiltje aan de lucht.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 07 oktober 2006 06:29 PM
  [ # 6 ]

probeer ook eens de KVS sensor voor de ECU te kontroleren. ik had met mijn 16V een draadje van de sensor die was doorgesleten, en ook koude start en lopen als ie koud was was bagger Mad

Soms kreeg je hem ook helemaal niet aan de praat. kijk die dus ook voor de zekerheid even na. verder je stappenmotor even controleren en desnoods schoonmaken. net als gasklep met injector enz. effe carburantreiniger of met benzine schoonmaken. alle kleine beetjes helpen natuurlijk Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 07 oktober 2006 10:51 PM
  [ # 7 ]

Eigenlijk pas bij het antwoord van Vortex had ik zoeits van: We zijn op weg. Is typisch TZi. Als de onsteking niet goed zou zijn, zou ie toch altijd klote moeten lopen?

Controleer de bedrading bij alle sensoren. Geloof het of niet, maar vaak zijn idd de KVS sensoren de boosdoener….

Test

Profiel  

Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90

Gepost: 08 oktober 2006 01:42 PM
  [ # 8 ]

Mijn 19 TZI maak ik wel eens helemaal schoon onder de motorkap, en dan vooral de elektrische stekkers even loshalen. Schoonmaken en met contactspray inspuiten. Ik pak gewoon ieder stekkertje wat ik zie, ook al weet ik niet eens waarvan het is. Verder natuurlijk de bougie’s en bougiekabels nakijken, misschien die kabels eens prefentief vervangen. Heb ik ook maar eens gedaan. Mijn BX (die overigens nagenoeg smetvrij weer is goedgekeurd voor het komende jaar Laughing  Laughing  Laughing ) start altijd in één keer. Maar als hij niet de eerste keer aanslaat, dan moet ik behoorlijk doorstarten. Net zolang de startmotor laten draaien tot hij zelfstandig draait. Met flink wat rook uit de pijp. Naast je accu zou ik ook eens denken aan de dynamo. Onlangs die van mij vervangen, en sindsdien merk je pas hoe zwak die oude. Alle electriek in de auto heeft veel meer puf. De start, de ramen, zelfs de sigarettenaansteker is sindsdien weer roodgloeiend. Sterkte met het vinden van de kwaal.

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 08 oktober 2006 03:00 PM
  [ # 9 ]

Dat doorstarten na de 2de keer is dan niet alleen een manco van de 1.9 motor. De 1.6 heeft het ook…....enige remedie inderdaad effe flink doorstarten en dan met een rookpluimpje komt ie tot leven, alsof hij verzopen is..

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143

Gepost: 15 oktober 2006 01:54 PM
  [ # 10 ]

Als je het instructieboekje leest staat er ook dat je 10 seconde mag starten, dat is best veel hoor.
Wat bij mij ook lijkt te helpen is voordat je hem uitzet de motor even stationair latn draaien, vooral als hij flink warm is, je hoort dan ook het toerental iets terug zakken. Als ik hem dan uitzet start hij de volgende dag wel in een keer.
(Ook deze tip staat gewoon in het instructie boekje)
Onregelmatig lopen komt waarschijnlijk ook gewoon door de automatische choke, het toerental is daardoor wat hoger.

Wat wel lastig is, is als de auto afslaat als hij nog op de choke loopt, dan krijg je ‘m bijna niet meer op gang.
Dan trap ik al startent het pedaal naar de bodem en doet ie t uiteindelijk met een finke rookpluim.

Ride to live, live to ride

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 16 oktober 2006 03:18 AM
  [ # 11 ]
marx-7 schreef:

Dat doorstarten na de 2de keer is dan niet alleen een manco van de 1.9 motor. De 1.6 heeft het ook…....enige remedie inderdaad effe flink doorstarten en dan met een rookpluimpje komt ie tot leven, alsof hij verzopen is..

Wat grappig toch hoe vaak individuele problemen worden veralgemeniseerd.

Noch van de 1600 TGI/TZI, noch van de 1900 TZI heb ik dit soort dingen gehoord of meegemaakt. Ik heb zowel een Chic als een latere 16TGI gehad, bij beide was het tikkie-lopen, warm of (steen)koud, mits de accu geladen was. De 16TGI startte zelfs bijna zonder accu, bizar hoe het leek alsof de dynamo daar het laatste tikkie hielp om te starten op de kapotte accu die erin zat.

Ik denk eerst dan maar eens aan een rondje controleren/schoonmaken van alle contacten, nalopen van alle sensoren (vooral de al genoemde KVS-sensor, waarvan de bijna altijd gebroken draadjes wel heel erg gevoelig zitten, boven het uitlaatspruitstuk en onder de peilstok), luchtlekken en wat dies meer zij; bougies, bougiekabels, verdelerkap (indien aanwezig), en een schoon luchtfilter uiteraard. Goede motorolie was sowie so al een uitgangspunt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 oktober 2006 01:20 PM
  [ # 12 ]
Mielcitrofiel schreef:

Contactpunten? ontsteking?

Zucht ...

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 16 oktober 2006 01:41 PM
  [ # 13 ]

Mielcitrofiel is meen ik op non-actief gesteld, hij is nog maar 13.. Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 oktober 2006 02:05 PM
  [ # 14 ]

Hehe, ik had inmiddels al zoiets begrepen.

Persoonlijk denk ik dat als je het niet weet, je beter gewoon je klep kan houden. Dat doe ik hier ook (want ik kan in dit geval ook alleen maar gissen).

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook