Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hola!
sinds ik in de 16V rijd merk ik dat er vaak als ik wegrijd vanuit stilstand, en dan maakt het niet uit of de motor koud is of dat ik al 1000 kilometer gereden heb er een fel tikkend geluid uit de motorruimte komt, ik hoor dan circa 8x snel achtermekaar een tak geluid en dan is het weer weg, nou heb ik het idee dat het verdeelblok van de ABS (althans, ik neem aan dat het een verdeelblok is) dat links tegen het schutbord zit dat geluid maakt, is dit normaal? hebben meer ABS rijders dat? ik ben er maar vanuit gegaan want inmiddels 13000 kilometer verder heeft alles nog perfect gefunctioneerd, maar toen ik vanmiddag uit Venlo wegreed, en met ongeveer 40 kilometer op een stoplicht afreed en remde, heel rustig overigens, voelde ik dat de ABS de remklauwen voor losliet, terwijl ik ditzelfde getik hoorde. Uiteraard ben ik redelijk verontrust hierdoor want er was absoluut geen enkele sprake van blokkerende wielen. dit is de eerste keer dat ik dit meegemaakt heb, en tijdens de rest van de rit van ongeveer 25 kilometer heeft het zich ook niet meer voorgedaan.
Ik wil natuurlijk niet dat dit me nog een keer gaat gebeuren want ik zal maar echt een keer hard moeten remmen en hij begint ineens te klooien terwijl dat niet nodig is.
Heeft iemand enig idee wat er mis is gegaan? en of het een relatie heeft met dat getik?
Ik ga in ieder geval de sensoren van de ABS maar eens reinigen, zijn ze erg gevoelig? en gaan ze makkelijk stuk? kan ik er nog iets aan doormeten ofzo?
hoop vragen weer, maar ik ben er zo niet gerust op, ding heeft net iets teveel power om laks met de remmen om te gaan
alvast bedankt weer voor de hulp!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Klinkt heel bekend, ik had dat ook. Wat doet je ABS lampje? Gaat het aan en weer uit na het starten, en blijft het dan ook uit? Bij mij ging het na verloop van tijd constant branden om een storing aan te geven. In mijn geval ligt het aan de kabelboom wat een draadbreuk in zit.
Wat er denk ik gebeurt: Het tikken wat je hoort is het werken van de HCU, het hydraulisch controleblok, dat zit boven de linkerwielkast in de motorruimte. Ik denk dat je ook je rempedaal wat voelt trillen op dat moment.
De ABS slaat aan als de computer merkt dat 1 van de wielen een rotatiesnelheid heeft die op een bepaalde manier afwijkt van de andere drie. De stand van rem- of gaspedaal wordt niet gemeten, het enige wat telt is de wielsnelheid. Je ABS computer (zit onder de bestuurdersstoel) krijgt dus foutieve signalen.
Je kunt de boel doormeten met een multimeter. Hier vind je de instructies:
http://complicated.net/abs.zip
Als je veiligheid voor allles wilt, haal je gewoon de computer inder de stoel los, als die niet is aangesloten is het alsof je een ‘gewoon’ remsysteem hebt. De ABS remt namelijk nooit zelf maar vermindert slechts de remdruk op het moment dat’ie ingrijpt.
Oh ja en als iemand een nog ABS kabelboom heeft liggen, dan neem ik die graag over… Ik rijd namelijk nu ook zonder ABS.
Succes!
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
het ABS lampje gaat normaal gesproken uit, maar ik heb het inderdaad een keer of 5 meegemaakt dat het lampje ineens ging branden, maar heel even de rem intrappen en het lampje ging weer uit.
Of het rempedaal trilt tijdens het tikken van de HCU weet ik niet, maar wat me zo is is dat bij het remmen regelmatig een heftig getril te voelen is, maar dit is lang niet altijd zo, ook af en toe bij snelheden tussen de 110 en de 130 dat de auto trilt, maar ook dit is niet altijd.
De schijven voor zijn denk ik krom, want ik hoor ze aanlopen als ik langzaam rijd, en ik heb het idee dat een van de plunjers vande voorklauwen ook niet helemaal lekker loskomen.
Binnenkort wil ik brembo schijven en blokken op mijn auto zetten, ende klauwen ook maar eens uit elkaar halen.
Bedankt in ieder geval voor de tips! ik zal het doormeten, en ik weet nu in ieder geval dat ik de hele zooi vij eenvoudig los kan koppelen.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Totaal aantal Berichten: 251
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Tonie, ik heb nog een abs-unit liggen. die kan je wel ff een tijdje lenen om aan te sluiten onder je stoel. die van mij is in orde, kun je die in ieder geval uitsluiten als het probleem daarmee weg is en eventueel overnemen. regel maar via Marc.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Pasqual schreef:Tonie, ik heb nog een abs-unit liggen. die kan je wel ff een tijdje lenen om aan te sluiten onder je stoel. die van mij is in orde, kun je die in ieder geval uitsluiten als het probleem daarmee weg is en eventueel overnemen. regel maar via Marc.
groeten Pasqual.
Hey, das heel rielekst!
thx! ik ga toch binnenkort nog met Mark de achterbumper fixen, kunnen we dan meteen kijken, ik kom net terug van een feest in Breda, en ik heb geen gekke dingen meer meegemaakt, maar goed, ik wil dat zekers weten natuurlijk!
We pben er wel efkes over met een weekje ofzo, Mark had geloof ik vanaf volgende week weer tijd!
Groeten Tonie
Ik heb ook een ABS op mn bx. Af en toe hooor ik (vermoedelijk) ook datzelfde getik. Heel af en toe licht mijn abs-lampje even op, maar gaat ook vanzelf snel weer uit.
Tot nog toe heeft mijn abs gefunctioneerd als het nodig was, ook met glad wegdek blijft hij goed zijn werk doen.
Denk dat het niet iets is om je zorgen over te maken dus. Ik heb het idee dat het een normaal tikje is, net als het tikken van de hydrolische pomp.
Totaal aantal Berichten: 251
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
als ik het verhaal van bxbandit zo lees, zou ik de computer eens loskoppelen en kijken of de rare geluiden verdwijnen. weet je in ieder geval zeker dat het aan de abs ligt en niet aan de remmelarij in het algemeen. de computer zit onder de bestuurdersstoel en de stekker is zo los. gaat alleen je abs-lampje branden. dat met die computer is zo geregeld, pb maar ff of via marc, die belt me wel, komt wel goed.
trouwens, remmenreiniger op de sensoren en de vertanding op de wielnaaf wil ook wel eens werken en de afstand controleren tussen de sensoren en vertanding.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0