H7 lampjes die langer meegaan
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 01:05 AM

Ik rijd altijd met dimlicht en mijn door fabriek en dealer gemonteerde H7 lampjes (o.a. Philips) gingen telkens slechts ca. 10.000 km mee, hetgeen bij een prijs van meer dan 10 euro per stuk flink in de papieren gaat lopen.

Sinds de montage van H7 lampjes van het fabrikaat Safra (prijs ca. 7 euro) doe ik minstens 25.000 met de lampjes.

Wel heb ik door het vele verwisselen inmiddels zelf de truc ontdekt die niet in het instructieboekje staat. Anders sta je een kwartier te prutsen.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 oktober 2006 01:08 AM
  [ # 1 ]

dat is zeker kort maar is er niks mis met je auto mijn lampen gaan tot nu toe al 120000km mee Confused  Wink

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 03:48 AM
  [ # 2 ]

Het betreft wel de Xsara II, dus met die gestroomlijnde koplampen.
Auto is altijd dealer-onderhouden.
Waarschijnlijk worden de H7 lampjes te heet.
Deze heeft nu 330.000 km gelopen (ik heb hem nieuw gekocht).

(Bij andere auto’s gingen mijn lampen ook altijd veel meer dan 100.000 mee).

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 06:12 PM
  [ # 3 ]
ZX-Cruiser schreef:

ff nieuwsgierig hoor; maar wat is de truc dan?

Deze lampen zijn zodanig ingebouwd dat je de lampjes maar nauwelijks kan vervangen. In ieder geval moet je met je hoofd ondersteboven in de motorruimte hangen om af en toe te kijken wat je aan het doen bent.

Het is essentieel dat je daglicht hebt of goede verlichting achterop de lamp kan richten, want op de tast kan je dit naar mijn ervaring niet uitvoeren.

- Eerst moet je aan de gewenste zijde de afdekkap in de motorruimte verwijderen en de rubber afdichtkap van de achterkant van de lampunit wrikken.

Wat je niet in het instructieboekje vindt maar zelf moet uitvinden:

- Bij de rechterkoplamp is er met enige moeite voldoende ruimte achter de lampunit.
- Bij de linkerkoplamp moet je (althans bij mijn 2.0 HDI 90pk) de connector van het ABS-systeem verwijderen; dit doe je door de rode borgklem naar buiten te schuiven en pas dan kan je de connector voorzichtig naar boven wrikken. Nu is er eindelijk plaats voor een hand.

- Voor zowel linker- als rechterlampje moet je het borgclipje loshalen en geheel naar onder scharnieren, zodat de bedrading en het clipje elkaar niet meer in de weg zitten.
Nu kan je het H7 lampje verwijderen en een nieuw monteren (let op dat het nokje op de lamp op de juiste manier in het lamphuis valt), het borgclipje achter de bevestigingsnokjes op de lampunit klikken, de bedrading aansluiten, testen of de lamp het doet, en tenslotte de rubber dop weer monteren.

-Bij de linkerkoplamp moet je dan de ABS-connector voorzichtig aansluiten en de rode borgklem indrukken - dit laatste kan alleen als de ABS-connector correct is gemonteerd. 

Nu nog de afdekplaat monteren.

Aanvankelijk kostte dit mij al gauw een kwartier per lampje, nu nog maar een paar minuten.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 08:15 PM
  [ # 4 ]
ZX-Cruiser schreef:

Aha, heb ooit een stadslampje proberen te vervangen, wat een hel! Volgens de dealer moest officiel voor die operatie de voorbumper eraf Shocked
Wat ze zelf deden is gewoon de monteur met de kleinste handen het laten doen Very Happy

Stadslichtje kan via de onderkant.
Is bij mij gelukkig slechts 3x vervangen.

De CAD-ontwerpers van dit soort constructies zouden eens moeten worden gedwongen hun producten aan een praktijkproef te onderwerpen…
Maar dit is maar een detail.

Verder ben ik uitermate gelukkig met deze auto.  Smile
Vooral als ik (zonder piepende banden!) weer eens een BMW op afstand heb gereden op een bochtige weg of op een rotonde…  Laughing  Laughing  Laughing

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 08 oktober 2006 12:34 AM
  [ # 5 ]

Ik mag hopen dat mijn lampjes het nog hééééél hééééél lang volhouden! (Afkloppen)

Belachelijk dat het zoveel creativiteit en moeite kost om een simpel lampje te vervangen.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 08 oktober 2006 01:13 AM
  [ # 6 ]
Dutch Steph schreef:

Ik mag hopen dat mijn lampjes het nog hééééél hééééél lang volhouden! (Afkloppen)

Belachelijk dat het zoveel creativiteit en moeite kost om een simpel lampje te vervangen.

Dat is bij veel nieuwe autotypen met van die ‘design’-koplampen het geval.

Ben je zo gelukkig een auto te hebben gekocht met van die koplampen met speciale lenzen, dan moet je voor elk te vervangen lampje naar de garage omdat het lampje speciaal in het brandpunt van reflector en lens gesteld moet worden (net als bij een filmprojector) - bij BMW bijvoorbeeld. De eigenaar mag dat niet eens zelf doen.

Eigenlijk rijd ik het liefst in auto’s ontworpen voor ca. 1985 - zonder veel electronica.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2006 02:25 AM
  [ # 7 ]
jk schreef:

Het betreft wel de Xsara II, dus met die gestroomlijnde koplampen.
Auto is altijd dealer-onderhouden.
Waarschijnlijk worden de H7 lampjes te heet.
Deze heeft nu 330.000 km gelopen (ik heb hem nieuw gekocht).

(Bij andere auto’s gingen mijn lampen ook altijd veel meer dan 100.000 mee).

De 306 Break 1.9D uit 2002 met H7 Lampen die ik had (technisch gelijk aan Xsara-2), wilde ook niet langer dan 10K met een setje lampen doen. De Xsara-1 1.9D die ik voor deze auto had vrat ook ook koplampen, dat was H4.

Bij beide auto’s kon de dealer niets vinden, ik heb het toen maar opgegeven en ben steeds braaf lampjes wezen kopen op de tankpas. Iemand vertelde mij dat het door de diesel motor komt, trilt harder, maar de theorie dat ze te warm worden kan ook, in de winter gingen de lampjes wat langer mee. Vreemd genoeg gaan de H1 lampen in mijn Xantia diesel veel langer mee, heb slechts 1x de lampjes moeten vervangen op de 60K.

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 08 oktober 2006 04:12 PM
  [ # 8 ]
jk schreef:

...Eigenlijk rijd ik het liefst in auto’s ontworpen voor ca. 1985 - zonder veel electronica.

Inderdaad, daar heb je een punt. Op dit moment komt Dacia met z’n Logan aardig in die buurt. Onze volgende auto wordt er ook een met een zo eenvoudig mogelijke electronica. ...maar dit is even helemaal off-topic.  Surprisedops:

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 08 oktober 2006 04:31 PM
  [ # 9 ]

Ik had van de week voor t eerst een kapotte koplamp in mn Xsara… Ik heb er zelf 25000 km op zitten en de auto staat al op 95000.
Vervangen was echt een fluitje van een cent. In een type 1 xsara heb je echt nog een zeeeeeee van ruimte Cool Je kan er bij wijze van spreken nog tussen gaan staan Smile

Bij nieuwe auto’s is het idd een regelrechte ramp! De focus van mn moeder had ook een kapotte lamp. Daar waren ze bij de dealer niet echt blij mee… Grilletje tussen de lampen er uit. Accu demonteren. Plastic bak waar deze in staat demonteren. Lampunits demonteren. Lampje vervangen. En toen weer alles monteren!
Belachelijk dit soort dingen…

Maar ik las van de week in de krant dat philips een speciale site heeft opgezet met per type allerlei tips om het vervangen van lampjes zo snel mogelijk te laten verlopen.. Weet zo alleen het adres van die site niet meer Confused

Xsara_Coupe

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 08 oktober 2006 04:46 PM
  [ # 10 ]
Xsara_Coupe schreef:

<snip>
Bij nieuwe auto’s is het idd een regelrechte ramp! De focus van mn moeder had ook een kapotte lamp. Daar waren ze bij de dealer niet echt blij mee… Grilletje tussen de lampen er uit. Accu demonteren. Plastic bak waar deze in staat demonteren. Lampunits demonteren. Lampje vervangen. En toen weer alles monteren!
Belachelijk dit soort dingen…

Maar ik las van de week in de krant dat philips een speciale site heeft opgezet met per type allerlei tips om het vervangen van lampjes zo snel mogelijk te laten verlopen.. Weet zo alleen het adres van die site niet meer Confused

Xsara_Coupe

Dan zou het heel fijn zijn van Philips als men de levensduur van de H7 lampjes (ca. 11 euro per stuk…) aanzienlijk zou vergroten. (Andere fabrikanten blijken dat wel te kunnen, en voor een aanzienlijk lagere prijs). Dat vermindert het aantal keren dat men de halve motorruimte moet demonteren namelijk aanzienlijk.

Daarbij nogmaals de opmerking dat de tegenwoordige ontwerpers alleen nog uitgaan van esthetiek, niet van het gemakkelijk uitvoeren van dit soort klein onderhoud.
In mijn opleiding werd er altijd de nadruk op gelegd dat je bij een ontwerp ook moet kijken of iets wel te monteren of te demonteren is.
Daaraan geeft men tegenwoordig een geheel nieuwe uitleg…

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2006 04:47 PM
  [ # 11 ]
Xsara_Coupe schreef:

Maar ik las van de week in de krant dat philips een speciale site heeft opgezet met per type allerlei tips om het vervangen van lampjes zo snel mogelijk te laten verlopen.. Weet zo alleen het adres van die site niet meer Confused

www.changemetool.com

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 09 oktober 2006 01:51 AM
  [ # 12 ]
ZX1.4i schreef:
Xsara_Coupe schreef:

Maar ik las van de week in de krant dat philips een speciale site heeft opgezet met per type allerlei tips om het vervangen van lampjes zo snel mogelijk te laten verlopen.. Weet zo alleen het adres van die site niet meer Confused

www.changemetool.com

Daar staat de Xsara niet bij Sad

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 oktober 2006 04:41 AM
  [ # 13 ]

Ik heb effe voor de C3 gekeken omdat ik daar een tijdje terug de lampen heb vervangen. Nou dat documentje geeft niet veel meer info dan het instructie-boekje van de C3 zelf. Lekker handig dat ze niet vermelden dat je veel meer ruimte heb als je de plastic bak om de accu verwijderd Confused

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 09 oktober 2006 10:48 AM
  [ # 14 ]

Re: H7 lampjes die langer meegaan

jk schreef:

Ik rijd altijd met dimlicht en mijn door fabriek en dealer gemonteerde H7 lampjes (o.a. Philips) gingen telkens slechts ca. 10.000 km mee, hetgeen bij een prijs van meer dan 10 euro per stuk flink in de papieren gaat lopen.

Sinds de montage van H7 lampjes van het fabrikaat Safra (prijs ca. 7 euro) doe ik minstens 25.000 met de lampjes.

Wel heb ik door het vele verwisselen inmiddels zelf de truc ontdekt die niet in het instructieboekje staat. Anders sta je een kwartier te prutsen.


die van mij heb ik nu met 45000 km vervangen. (1 was kapot)
deze bij de accu kon ik nog net zelf vervangen, maar de andere ff bij de dealer laten doen.
wat dacht je , bumper demontage en lamphuis eruit moeten halen. Confused

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 11 oktober 2006 02:23 PM
  [ # 15 ]

Re: H7 lampjes die langer meegaan

Koen van den Berg schreef:


Je kunt ook lampen monteren in een heavy duty of een long life kwaliteit
HD/LL van bv Philips

Wat zijn de kosten dan ongeveer? (tegenover de 11 euro van de Philips standaardkwaliteit)

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook