Topsnelheid
Nog ff over de topsnelheid van een BX D, een neef van mij heeft ooit een 19TRD gehad, naar wat ik mij ervan kan herinneren draaide het blok bij 145 al 4000 toeren. Hoveel draait zo’n blok dan bij 170????
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Volgens mij is 170 de top van de Turbo diesel…
Die heeft dacht ik ook een andere versnellingsbak
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Topsnelheid
david.tb schreef:Nog ff over de topsnelheid van een BX D, een neef van mij heeft ooit een 19TRD gehad, naar wat ik mij ervan kan herinneren draaide het blok bij 145 al 4000 toeren. Hoeveel draait zo’n blok dan bij 170????
Een TRD of TZD zonder turbo….(de 1905-motor dus) hebben een maximum snelheid van respectievelijk 165 en 163 km p.u.
(waarom de iets oudere TRD 2 km p/u harder gaat is mij onbekend.)
Een TZD-turbo heeft als top 180.....en inderdaad SZ….de turbo heeft een andere bak-overbrenging….net als de Xantia D (ook 1905 motor) en TD dat hebben.
Het toerental van de gewone BX-diesel zit inderdaad tegen de 4000 rpm aan bij 140 km p/u.
Mijn TZD-turbo draait dan rond de 3400 rpm.
Re: Topsnelheid
Bram schreef:
(waarom de iets oudere TRD 2 km p/u harder gaat is mij onbekend.)
windrichting bij het testen?
Dat komt wel vaker voor…
Zo gaat de oude Xantia TcT harder dan de nieuwe…komt volgens mij omdat ze nu een andere uitlaat hebben ofzo…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dat komt wel vaker voor…
Zo gaat de oude Xantia TcT harder dan de nieuwe…komt volgens mij omdat ze nu een andere uitlaat hebben ofzo…
Heel simpel. De oudere diesels hadden maar 65 pk’s en de nieuwere hebben 71 pk. Die oude waren dus ECHT traag. Waren herkenbaar aan een enkele slang die over het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk liep. De nieuwe diesel hebben een soort collectorbak boven het kleppendeksel met 4 losse buizen naar het inlaatspruitstuk. Dat ademt wat beter en in combinatie met een iets anders afgestelde dieselpomp kom je zo op een iets hoger vermogen uit.
Nogmaals: een ongeblazen diesel kan afhankelijk van staat en afstelling 160/170 halen en een turbodiesel 180/190. Allebei op de teller. Die afstelling is erg belangrijk, want idd. sommige ongeblazen diesels komen echt niet boven de 140 terwijl andere best uitlopen naar de 170.
Groet,
Marten (die vanmorgen voor het eerst even de 190 heeft aangetikt met de turbo d12: dat kan harder!!!)
mpostma schreef:...Marten (die vanmorgen voor het eerst even de 190 heeft aangetikt met de turbo d12: dat kan harder!!!)
Lijkt mij ook…..ga je dat dan wel even filmen en op je site zetten ?
(200 moet kunnen ?)
Een BX 19 TGD rijdt op z’n top 162 km/h. Hoe ik dat weet? Simpel, een vriend van me had zo’n (break) ding, en werd in België door de Nederlandse Marechaussee van de weg gehaald… wegwerkzaamheden op de snelweg, volgens hun reed ie 162 waar je 70 mocht.
Lijkt me een redelijk betrouwbare meting:)
Overigens moest ie de auto inleveren, niet meer de moeite waard om ‘m nog terug te halen
een vriend van me had zo’n (break) ding, en werd in België door de Nederlandse Marechaussee van de weg gehaald… wegwerkzaamheden op de snelweg, volgens hun reed ie 162 waar je 70 mocht.
Wel heel erg off-topic, maar sinds wanneer mag “de Nederlandse Marechaussee” je in het buitenland van de weg halen :
Ik weet dat er sinds kort politie auto’s rijden met NL en Belgische agenten, dus dan mogen ze je wel in NL of B aanhouden.
Allee mannekke
Allee Mannekkes,
Its sjuust dat er, den hollander altijd kan betalen, he.
Ik ben een hollandse camionneur, en als ik een dan belgenland kom, kan je je € 250,00 gaan betalen als je, je gordel om hebt, ze zeggen gewoon dood leuk dat je hem omgedaan hebt, toen je ze zag.
Ik rijd dus met een vrachtwagen met geel nummerplaat en zwarte cijfers en letters, dat is het zelfde als het rood voor een stier.
In belgie moet je het niet van de flik hebben, als ze niet bij je vinden, dan verzinnen ze wel wat.
Tip: Poot stijf houden, en niet betalen, EN GEEF ZEKER NIET HET RIJBEWIJS AF. of kenteken papieren. Ik heb altijd een copy bij, deze mogen ze dan hebben, en achter het glas mogen ze van origeneel zien.
He dat lucht even lekker op
Ik wist niet dat de Belgen zo een hekel hadden aan Nederlanders :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Ik wist niet dat de Belgen zo een hekel hadden aan Nederlanders :
De Belgen zelf niet, althans ik weiger dat te geloven. Maar de Rijkswacht heeft inderdaad de naam een nogal “Oosteuropese” methode van werken erop na te houden, in elk geval ten aanzien van Nederlandse automobilisten en beroepschauffeurs.
Jammer, ik vind Belgie best een mooi land…..
Als je een geblazen TRD hebt,
heb je dan eigenlijk een BX19 TRD Turbo of een BX TRD Turbo?
Ik vroeg het me af, omdat mijn pa twee auto’s geleden een 19 TRD had,
maar met een turbo is die helemaal niet meer 19…
rocco schreef:Als je een geblazen TRD hebt,
heb je dan eigenlijk een BX19 TRD Turbo of een BX TRD Turbo?Ik vroeg het me af, omdat mijn pa twee auto’s geleden een 19 TRD had,
maar met een turbo is die helemaal niet meer 19…
Je bedoelde met die 2e TRD waarschijnlijk een TZD-turbo ?
Er staat inderdaad geen 1.9 voor….maar gewoon BX TRD of TZD-turbo op….omdat het een 1.8 motor is…..1769 cc.
Op de ongeblazen diesel staat wel BX 1.9 D ...RD….TD (= geen turbo!), TRD en TZD op de achterklep.