Ik ben al een tijdje bezig een goeie diesel te vinden en kom nu steeds vaker interessante exemplaren op gas tegen. Naar schatting rij ik zo’n 50 tot 60duizend km per jaar en ik vraag me nu af of gas veel goedkoper/duurder is dan diesel. Afgezien van het vervelende feit dat ik dan wel iedere dag bij de pomp sta zijn er veel meer opties op gas dan er zijn in diesel…….
Iemand enig ideewaar het omslag punt ligt???
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Tweedehands is LPG G3 rijden in alle gevallen voordeliger dan diesel. Wat kort door de bocht, maar laat iemand maar eens een berekening zien waar het tegendeel uit blijkt
Jeroen
volgens het grafiekje ben je vrijwel ten alle tijde goedkoper uit op gas. Het enige vervelende is gewoon dat je iedere dag bij de pomp staat, uitgaande van circa 500km op een tank. Bij mij betekent dat gewoon dat ik iedere dag minimaal 1 keer bij de pomp sta..
Ok, het is te overleven, maar beinvloedt wel mijn keuze tussen diesel en gas…..
Iemand ervaring met op gas rijden, mbt onderhoud, storingen, reparaties etc? Waar moet je eigenlijk op letten bij de aankoop/rijden op gas>?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
malle pietje schreef:Iemand ervaring met op gas rijden, mbt onderhoud, storingen, reparaties etc? Waar moet je eigenlijk op letten bij de aankoop/rijden op gas>?
Na een zeer lange periode van dieselen heb ik enkele tonnen LPG gereden. Het onderhoud wordt over het algemeen zwaar overdreven. De kostenhiervan wegen niet op tegen de besparing t.o.v. diesel. Wat het fijnste rijd, kan je zelf het beste beoordelen, dat is volledig afhankelijk van smaak.
Voor wat betreft het onderhoud, de enige delen van de gasinstallatie die onderhoudsgevoelig zijn, zijn de injectoren en de verdamper. Hoewel deze onderdelen duur zijn (verdamer grofweg tussen de €100 > €300) kunnen ze tijden mee.
Bij problemen zijn de onderdelen ook lang niet altijd stuk. Hoewel ze bij de “specialist” wel altijd vervangen worden, met regelmaat is reinigen al een goede oplossing. Verdampers kunnen over het algemeen ook goedkoop gereviseerd worden.
Dus de onkosten aan de installatie vallen erg mee. Bijkomend zal je absoluut meer onderhoud aan je motor moeten plegen, zo gaan de bougies minder lang mee, je zal ook eerder op LPG merken als ze op zijn dan op benzine. Het zelfde geld voor je kabels enzovoorts.
Als je hiervoor telkens naar een garage moet, wordt het uiteraard duurder, maar naar mijn ervaring is het dan nog niet zo duur als diesel.
Het is een blijft een kwestie van persoonlijke afwegingen, diesels zijn degelijker dan benzinemotoren, maar benzinemotoren op LPG zijn niet veel ondegelijker dan zonder LPG. Maar uiteraard heb je meer te onderhouden.
Bedenk dus zelf goed wat je wilt, zaken die meespelen zijn o.a. de toepassingen (veel caravan/trailer er achter), rijgedrag (sportief/rustig), handigheid (doe je het onderhoud zelf), reukorgaan (diesel stinkt, (vind ik) , milleu (LPG is schoner) enzovoorts.
Verder moet je ook bedenken dat een diesel een groot voordeel heeft,hijhieft namelijk niet altijd op diesel te lopen. Heb je een Aldi in de buurt zitten?
Succes met je afweging!
dat laatste begrijp ik niet, maar wat betreft handigheid, ik doe wel altijd alles zelf maar wil dat niet altijd blijven doen op mn enige vrije dag….
En verder, tja, milieu, daarvoor zal ik een diesel niet laten staan ops:
Met andere woorden, je klink positief over gas, diemening neem ik graag over!
En ja, een Aldi heb ik in de buurt, maar doel je nu op sla-olie?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Mij lijkt een Diesel ook betrouwbaarder, simpelweg om de rede dat er minder onderdelen in zitten die stuk kunnen.
Zo herinner ik me nog de XM v6 van Sans Pareil op de witte bergen meeting, die niet meer wilde starten met een warme motor, omdat hij zo afgesteld was dat ie met een warme motor direct op gas liep ipv op benzine. Dat kon overigens niet ongedaan worden gemaakt omdat de omschakelaar ermee gekapt was.
Verder rijdt een auto normaal gesproken minder op gas dan op benzine, dus je levert ook nog wat in aan souplesse en vermogen.
Maargoed, ik ben dan ook een echte dieselman, en moet eigenlijk al niets hebben van benzine motoren.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Deze discussie is al talloze keren gevoerd hoor!
Gebruik de zoekfunctie maar!
http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1458
Precies, good catch menno, ik stel voor om dáár verder te gaan!