Ik zocht net even op tot wanneer de BX gebouwd werd in het geschiedenis draadje en toen ik wat verder las vielen mij 2 dingen op.
Nou ben ik geen BX kenner maar kan iemand mij het dan even uitleggen?
[quote data=”” author=“Geschiedenis-BX” date=“1252147597”]Er zijn in de loop der jaren nogal wat bijzondere versies van de BX op de markt gebracht. De eerste was de BX GT in 1984, met een 1.9 carburateur motor met 105 pk met een topsnelheid van ,Juist en de topsnelheid bedraagt?, even op carbase opgezocht..185km/pu ook zegt carbase dat ie geproduceert is van januari 1985 tot juli 1986 ‘close ratio’ versnellingsbak en een stijvere vering. Op basis van deze GT werd de Digit uitgebracht, een zeer bijzonder en nu zeldzaam model met compleet digitaal dashboard, boordcomputer en tal van andere luxe. Er zijn er slechts 4000 van gebouwd, geleverd in 1986. In 1986 kwam de BX Sport, een snellere variant van de GT, met 126 pk en een topsnelheid van 200 km/h. De Sport kenmerkt zich door verbrede wielschermen en dorpels, dikkere bumpers, en een zwart interieur met sportstoelen.
Ook bijzonder is de BX 4TXHeet deze niet BX 4 TC? , een vierwielaangedreven straatversie van de Groep B competitiewagen. Hij was uitgerust met een in de lengterichting geplaatste turbo viercilinder 2.141 cm3 benzinemotor met een vermogen van 200 pk. Er zijn er slechts 200 van gebouwd.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Die topsnelheid kan inderdaad kloppen, latere GTi s liepen ook niet harder dan 196 km/h. En ook je tweede puntje is juist, de BX 4 TC is de op de BX 4 TX gebaseerde straatauto. De 4 TX is dus de groep B rally auto, die echter totaal niet5 succesvol was.
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
Volgens de folders van Citroën:
BX 19 GT
1905 cc
105 pk bij 5500 tpm
158 Nm bij 3000 tpm
185 km/h 10 s 0-100
BX SPORT
1905 cc
126 pk bij 5800 tpm
170 Nm bij 4200 tpm
195 km/h 8,9 s 0-100
Boring en slag zijn bij deze 2 hetzelfde.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden