Goeiendag,
Ik rijd een 2CV6 Club en mijn vrouw een Daihatsu Charade. Nou is die Charade (gelukkig) aan z’n eindje (stuurt bijv. vre-se-lijk zwaar).
Ik wil dan ook voor haar een andere auto aanschaffen. Als citrofiel vind ik natuurlijk dat het een Citroen moet zijn. Mede omdat we mogelijk op één auto overstappen moeten het een vierdeurs gezinsauto zijn (ja, inderdaad, mn eend moet waarschijnlijk weg: roest anders weg nu die tegenwoordig continue buiten moet staan).
Qua Budget denk ik aan iets van 2000 a 3000 euro’s max. Mijn vraag is welke Citroen aantrekkelijk is qua kwaliteit/prijs verhouding? Zelf vind ik de C3 erg leuk maar die is 2e hands nog erg duur. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de C1, C2, C4 etc.
Iemand raadde mij een Citroen Xantia aan. Qua aanschaf niet duur maar qua wegenbelasting, onderhoud wel. Zelf dacht ik aan een Citroen BX maar die zijn nu al wel oud…
Wat is jullie tip?? Eisen zijn: handgeschakeld, vierdeurs, benzine, stuurbekrachtiging.
Tussen die BX en de Xantia heb je ook nog de ZX én de Xsara.
Beide goede auto´s en echte Citroëns. Voor je budget moet je vast wel iets kunnen vinden.
Voor dat budget heb je bijvoorbeeld een van de latere ZX-en met bijna alle moderne opties en in vele verschillende motorisaties verkrijgbaar.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Bx rijd top en is goedkoop in aanschaf.
Mooie TZI break heb je ook voldoende ruimte.
Xantia is opvolger van de Bx rijd ook goed…
Voor 1000 heb je een goede Bx
voor 2000 a 3000 wel een goede xantia.
Ik zou zeggen wat wil je zelf??
Gaat tenslotte om persoonlijke voorkeur
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Idd, een BX kan misschien een beetje te oud zijn, hoewel dat geen probleem hoeft te zijn.
ZXén zijn relatief goedkoop in aanschaf, en in onderhoud.
Xsara’s kun je ook al onder de 3000 euro vinden, en voelen weer een stuk luxer aan dan een ZX, echter zijn ze meestal zo goedkoop vanwege de km. stand o.i.d.
Ik zou met zo’n budget dus opzoek gaan naar een ZX, niet zo comfi als een Xantia of BX, maar als je een Charade gewend bent….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Mn vrouw vindt maar één auto lelijk en dat is de Citroen BX Zelf heb ik er wel een lichte voorkeur naar.
Citroen Xsara is idd een goede optie. Heeft die echter ook de comfortabele vering die de BX en Xantia hebben? Ik reed namelijk een keer mee in de BX van een collega. Die stoof op een drempel af en ik had echt iets van ‘neeee… daar gaan we’ (terwijl ik Eend rij N.B.) Maar kheb die drempel nooit gevoeld.
En daar betaal je voor
Gelukkigen zinn ze net als de BX relatief goedkoop te vinden zodat je alsvast je eerst kwartaal verzekering betalen kan
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
is een goede saxo geen alternatief??
Zou eventueel ook kunnen, maar is misschien een beetje klein.
Op Citromobile 2006 stond een standhouder en die had naast een mooie CX ook een grijze (?) BX staan voor € 1250,- met weinig kilometers op de teller. Die was binnen een mum van tijd verkocht. Had ik het geweten had ik hem gekocht toen. Iemand enig idee trouwens wie die standhouder was? (een nieuw bedrijfje aan het Citroenfirnament volgens mij).
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Zx, Xsara of Xantia. Kijk eens rond op de occasion sites (autotrader, autoscout24 etc), weliswaar hebben sommigen auto’s een vrij hoge kilometerstand maar dat hoeft helemaal geen beletsel te zijn, mist onderhoud gepleegd is en de vorige eigenaar een beetje netjes met de auto is omgesprongen.
Overigens kan je met een ZX (de Xsara ken ik niet goed genoeg) ook vrij hard over drempels heen. De ZX heeft een erg prettig veercomfort dat gekoppeld is aan een prima wegligging.
Suc6 met de zoektocht.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En wat was Patrick toch blij toen ie van een ZX 1.9 naar een Xantia 1.9TD ging
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een Xantia hoeft niet duur te zijn in onderhoud; tis maar nèt hoe handig je zelf bent.
Een kleine beurt bij de (st/d)ealer kost je echter al snel €140,-...
Vrees hoge kilometerstanden bij een Xantia niet; dat is normaal.
Twee adviezen:
1) laat de 1.6 staan; die motor is eigenlijk te licht voor het voertuig en is ook maar twee jaar geleverd.
2) vanaf ‘95 heeft de Xantia betere stoelen,die eerste reeks stoelen is ronduit k*t,zéker als je net uit een Bix bent gestapt…
Een ZX heeft geen HP-vering,niet dat daar veel storingen mee zijn.
Beide moet je kunnen vinden in jouw budget.
Succes met je speurtocht!
Laat je efkes weten wat het geworden is?
P.S: die Eend gaat natuurlijk gewoon onder een hoes…
‘Spirit of avant-garde’
Mmm… Ik denk inderdaad dat een Xantia of Xsara goede opties zijn. ZX en Saxo laat ik denk ik voorlopig even buiten beschouwing. De BX doet wat mij betreft nog mee.
Ik heb al ontdekt dat je voor de Xantia zo’n € 448 per jaar betaal aan wegenbelasting. Wat is dit voor de BX en de Xsara??
Mijn Xsara II HDi heeft uitstekende vering, zowel met behoorlijke snelheid over verkeersdrempels als gewoon rijdend.
Voorbeeld: 5 personen, vol bagage, constant 170-180 km/h, Autobahn, weggedrag volkomen normaal, nauwelijks verschil met onbelast.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Duurste BX op benzine doet je iets van 300euro meen ik.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
2 deurtjes te weinig
Bestaat een Saxo trouwens in 4 deurs uitvoering? Volgens mij niet als ik zo foto’s bekijk van dat wagentje.
Bestaat wel…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI