Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De SAXO is zeker een goed alternatief. Ik heb er een paar keer in gereden en dat beviel prima.
Via autoweek kan je overigens vrij snel nagaan hoe hoog de houderschapsbelasting is van een bepaald model.
@SZ: hydropneumaat is inderdaad echt heerlijk tegenover een conventioneel veersysteem. Naast de luxe uitvoering van de Xantia is dat voor mij een heel belangrijke reden geweest om over te stappen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoeveel kilometer denk je per jaar af te malen? Hoeveel ruimte heb je nodig (kids? / in aantocht?).
Een Xantia type 2 of Xsara, naar gelang de aanbieding moet wel lukken.
Een Saxo is natuurlijk kleiner, maar de rijeigenschappen zijn erg goed voor een kleinere auto.
- Xantia: neem gewoon een 1.8 90pk of een 1.8 16v. Een Xantia is niet duur in onderhoud, zeker als je een beetje oplet met de onderhoudsadressen. In principe kan je je aan een ‘normaal’ type Xantia geen buil vallen.
- Xsara: de 1.6 90pk is goed zuinig en bied net even meer dan een 1.4. De Ligne Prestige met airco en je kan er weer tig-jaar mee vooruit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bij Driebond in Groningen komt binnenkort een hele mooi 5 deurs saxo te koop die binnen je budget valt
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Saxo vind ik iets te karig qua ergonomie, dashboard, interieur en stoelen maar wat nog belangrijker is qua gevoel vind ik dat er domweg te weinig auto om me heen zit.
Wat dat betreft is de Xsara een veel volwaardiger auto. Voor de rest kan ik beamen wat RB al heeft gezegd..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb behalve een stuk of 12 BX’en (90 % diesel en 10% benzine ) in de afgelopen 15 jaar…..ook nog 1 Saxo 1.5 D gehad (met airco en 5 deurs) en 2 Xantia TD’s.
Plus nog 1 ZX 1.4i en een ZX 1.9 D.
En dan heb ik het nog niet eens over de Citroen’s van mijn zoon gehad, die ik voor hem op de kop heb getikt. ops:
Ik maak er zo’n 800 tot 1000 km per week mee als parttime koerier…dus mag ik toch wel zeggen dat ik er enige ervaring mee heb.
Als ik zo lees waar je voorkeur naar uitgaat (helaas niet van je vrouw ) zou je eens op zoek moeten gaan naar een BX 1.6 Chic of een *jonge* BX 1.9 TZI (tot 93 gemaakt).....alhoewel ik ook een ZX een heel fijn karretje vind hoor.
De laatste brandweerrode BX 1.9 TZI die ik had reed voortreffelijk….je *scheurt* er bijna iedereen mee uit, zo’n trekkracht heeft die motor ...tenzij dat nog niet genoeg voor je is, dan zou je op zoek moeten gaan naar een BX 1.9 GTI 16-klepper.
Persoonlijk zou ik geen BX kiezen als ik jou was, Saxo zal ongetwijfeld leuke/ruime/comfortabele auto zijn mááááár, waarom zijn die krengen zo duur? Je koopt voor het zelfde geld een Xsara. Ik wist het wel Vind de Xsara (4 jaar TD gereden) toch behoorlijk comfortabel, tis geen HP maar dat scheelt ook weer z’n onderhoud.
Even de ratio voorrang geven:
Saxo’s zijn duur in aanschaf omdat de running costs werkelijk niets zijn, zoals bij elke kleine auto. Alles wat je groter koopt komt tot uitdrukking in brandstofverbruik (ok, Xsara is ook wel zuinig), verzekering etc. De betrouwbaarheid van de Saxo is daarbij redelijk goed te noemen.
Een Xsara is gewoon ietsje duurder, alhoewel het verschil natuurlijk klein is en de Xantia kost nog iets meer. Als je met 2 personen bent is een Saxo voldoende, en een Xsara gewoon luxe. Over een Xant heb ik het dan niet eens.
Voor 3 mille kun je richting bouwjaar ‘98 denken en daarom valt een BX voor mij buiten dit bestek. Dat is een veel oudere auto met alle voor- en nadelen. Aanschaf is laag, kans op mankementen groter dan de anderen. Als je niet zelf wil cq. kunt sleutelen moet je dat niet willen. Natuurlijk kun je mazzelkoopjes hebben van de oude eerste eigenaar (zie die Sport uit Frankrijk in ‘Te Koop’ of die Routiere uit het ‘BX-gespot’ draadje) maar dat is zo out of the ordinairy.
Ik zie het al voor me.. Koopadvies: koop een goudhaantje met volledige onderhoudshistorie voor een appel een ei en een kratje bier..
rb schreef:
Ik zie het al voor me.. Koopadvies: koop een goudhaantje met volledige onderhoudshistorie voor een appel een ei en een kratje bier..
Kwestie van zoeken en geduld hebben , Bx is overigens in volksmond niet bepaald betrouwbaar. Maar mag zelf toch wel even afkloppen, vorige eigenaar had behoorlijk veel onderhoud gedaan. En rijd probleemloos rond en doe af en toe wat regulier onderhoud. Soms kan het zeker wel meezitten!
Zeker bij de BX is de betrouwbaarheid direct afhankelijk van het gepleegde onderhoud. Anders hadden we ook nooit 3 ton met de TZD vanaf nieuw gereden zonder probs. OK: de accu is kaduuk gegaan..
Toch heb je bij de jongere auto’s meer keuze en minder geluk nodig om een goed exemplaar te pakken te krijgen.
Luister maar naar rb!
Er is idd een kleine op komst zoals iemand zei, dus dat is een reden te meer om de Charade de deur te wijzen en een veilige gezinsauto aan te schaffen.
Saxo is dan denk ik idd wat te klein, iets te weinig auto. Het was me al opgevallen dat ze idd wat duur zijn in de aanschaf. Bij de Xantia heb ik iets van ‘mmm… wel erg veel auto voor iemand van eind 27’.
Xsara is denk ik een bijzonder goede optie. Pas met iemand meegereden in een Xsara. Nadeeltje vind ik alleen dat het nogal een grijze muis is onder de Citroens. De BX vind ik veel uitgesprokener.
Ik ga het allemaal aan mn vrouwtje voorleggen
P.S. ‘t Is beslist geen dor forum hier. Massa’s reacties op een dagje.
Ik was op mijn 16e anders helemaal gek van een Xantia hoor
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik de BX ook om die rede eruit heb gedaan, want wat moet je op je 18e met zo’n grote auto?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Simpele Ziel schreef:Ik was op mijn 16e anders helemaal gek van een Xantia hoor
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik de BX ook om die rede eruit heb gedaan, want wat moet je op je 18e met zo’n grote auto?
waarom niet?
Ik had op me 18de al een BX en een xantia op 27 te veel auto?? nee hoor…
Bx vind ik echt ideaal, rijd heerlijk, goedkoop, geen afschrijving
En kleiner hoeft van mij ook niet… kortom ik ben tervreden met mijn Bx.
xantia is ook een goede optie als je voor comfort gaat
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik met de AX regelmatig ruimte te kort kom, maar ik heb er een berg rijplezier voor terug gekregen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
rb schreef:Zeker bij de BX is de betrouwbaarheid direct afhankelijk van het gepleegde onderhoud. Anders hadden we ook nooit 3 ton met de TZD vanaf nieuw gereden zonder probs. OK: de accu is kaduuk gegaan..
Toch heb je bij de jongere auto’s meer keuze en minder geluk nodig om een goed exemplaar te pakken te krijgen.
Hear, hear!
Ich bin ein Breaker