Hier weer eens een update van de niet op tijd te krijgen ZX (1.6i). (zie ook voorgaande topics over het op tijd zetten van deze ZX)
Op dit moment hebben we enige uitsluitsels. De distributieriem STAAT op tijd. dit durf ik te zeggen omdat de tekens op de distributieriem strak op de correspondernde tekens op de nokkenas/ en krukaspulley´s staan. Ik heb dit geverifieerd bij een Citroën garage. Het probleem blijft zich ontwaren als een niet op tijd lopende motor, dieselen zeg maar. Nou hebben we een Peugeot onderblok (met inhoud, d.w.z. krukas en zuigers etc.) gemonteerd. de starterkrans/vliegwiel, kop en versnellingsbak zijn nog origineel.
Zou het kunnen zijn dat er een verschillende starterkrans voor Peugeot gemonteerd moet worden? Dit aangezien de BDP sensor hier zijn ontsekingsmoment vanaf leest. Als we verder alles op tijd hebben staan kan het in mijn beleving alleen nog maar hier aan liggen.
Voor de goede orde: alles is Citroën en origineel behalve het onderblok met krukas en zuigers, die zijn van Peugeot.
Wie helpt ons met deze neverending story
groeten van Andris (zoon van jos)
Jos van der Voort
Peugeot en Citroën komt allemaal uit dezelfde fabriek (PSA).
Van welke Peugeot komt het af?
Update van 8/8.
Wij hebben het originele citroen vliegwiel gemonteerd.
Nieuwe boegies, nieuwe kabels.
cilinder 1 op BDP (aan vliegwielkant), cilinder 4 de kleppen op tuimelen.
Startmotor rond geen mechanische bijugeluiden meer. Motor wil niet meer aanslaan. Wel vonk.
Het vermoeden bestaat dat op de één of andere manier het vliegwiel niet op tijd staat met de rest van het onderblok. Kan het zijn dat dit bij een peu anders is. Dat het blok dus van binnen anders is?
Een peugeot kent alleen een onsteking met bobine en wordt niet geregeld door de ECU.
Het blok heeft ook een iets andere motorcode.
Wij worden zo langzamerhand gek en beginnen overal aan te twijfelen.
Morgen of overmorgen gaan we naar het vliegwiel kijken. De bak en de koppeling gaan er dus weer af.
Waar moeten we precies naar kijken op het vliegwiel? Als we cilinder 1 op BDP zetten waar moet het vliegwiel dan precies staan ten opzichte van de sensor en welk punt op het vliegwiel geeft BDP door aan de sensor?
Jos van der Voort
Update van 8/8.
Wij hebben het originele citroen vliegwiel gemonteerd.
Nieuwe boegies, nieuwe kabels.
cilinder 1 op BDP (aan vliegwielkant), cilinder 4 de kleppen op tuimelen.
Startmotor rond geen mechanische bijugeluiden meer. Motor wil niet meer aanslaan. Wel vonk.
Het vermoeden bestaat dat op de één of andere manier het vliegwiel niet op tijd staat met de rest van het onderblok. Kan het zijn dat dit bij een peu anders is. Dat het blok dus van binnen anders is?
Een peugeot kent alleen een onsteking met bobine en wordt niet geregeld door de ECU.
Het blok heeft ook een iets andere motorcode.
Wij worden zo langzamerhand gek en beginnen overal aan te twijfelen.
Morgen of overmorgen gaan we naar het vliegwiel kijken. De bak en de koppeling gaan er dus weer af.
Waar moeten we precies naar kijken op het vliegwiel? Als we cilinder 1 op BDP zetten waar moet het vliegwiel dan precies staan ten opzichte van de sensor en welk punt op het vliegwiel geeft BDP door aan de sensor?
Jos van der Voort
Slaat de benzinepomp wel aan? Wellicht is de BDP-sensor kapot en wordt de benzinepomp dan niet aangestuurd. Heb dit probleem ook met een BX 16V gehad.
Een update:
Bak eraf, koppeling eraf. vliegwiel bekeken.
Peugeot blok heeft een onsteking met bobine, mijn ZX heeft een electronische ontsteking. Vliegwiel eraf gehad. Zuiger 1 op BDP en no way kun je het vliegwiel zo monteren dat de boel op tijd staat.
Kortom: LAAT DIT EEN WIJZE LES VOOR IEDEREEN ZIJN.
Peugeot blokken en Citroen blokken hebben misschien dezelfde motorcode maar ZIJN NIET ONDERLING UITWISSELBAAR !!!
Gisteren een donorblok gehaald bij Broekhuis in Albergen (alle blokken 4 cylinder 150 euro met 3 maanden garantie).
Mijn ZX loopt als een zonnetje!
Daarvoor mijn onuitsprekelijke dank voor idereen die me met raad en daad heeft bijgestaan op het forum. Helaas was dit een dure les maar…. ik rij weer en het rijdt geweldig….. !!!
Jos van der Voort
Wij hebben geprobeerd om het onstekingsmoment op het vliegwiel te veranderen zodanig dat het blok zou moeten lopen. Helaas was dat niet mogelijk.
De boutjes op het vliegwiel zitten niet symmetrisch dus kun je het vliegwiel niet een aantal graden verdraaien. Dát was namelijk nodig om het blok op tijd te krijgen.
Bij het peugeot donor onderblok hebben we zuigers en krukas en dergelijke niet overgezet en dát is dus bij een peu anders als bij een ciet.
Het ligt in elk geval niet aan onze onkunde want dit (nieuwe) motortje loopt perfect én staat op tijd.
Jos van der Voort
Nee dus: Het Ciet vliegwiel zat er al op. Gister hebben we het hele blok eruit gehaald en vervangen door een donorblok van de sloop.
De wijze les!
Citroen en Peugeot is dus niet volledig uitwisselbaar!!!
Jos van der Voort
Misschien een domme vraag (en ik heb niet de gehele voorgaande rapportage gelezen), maar waarom hebben jullie niet met de hand het BDP van cilinder no. 1 bepaald (dat kan je behoorlijk nauwleurig via het bougiegat) en gewoon nieuwe merktekens op het vliegwiel gezet?
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
BDP via cilinder 1 hebben we ook gedaan. Nou ben ik niet zo´n techneut maar op het vliegwiel zit een speciaal gedeelte dat via de BDP sensor de ontsteking aanstuurt.
Als je dan aan de distributiezijde de motor op tijd zet (of via BDP cilinder 1) dan staat het vliegwiel niet op tijd. Dit komt waarschijnlijk door dat de combinatie vliegwiel met krukas net een paar graden een ander beeld geeft.
Zoals wij het blok op tijd hadden gezet liep-ie net als een dieseltje dus net alsof je riem een tandje versprongen was.
Drie maanden mee lopen kl..ten!
Maar misschien rakel ik nu wel weer de discussie op of bazel ik onzin. Voorlopig krijgen we het bij een Volcane wel voor elkaar dus aan ons ligt het niet.
Jos van der Voort