Probleem is dat ik gister op de autobaan reed en toen begon de auto te stotteren en het mms lampje ging branden. 10 min later ging lampje uit.
Wat kan het probleem zijn?
Bij mij was het een probleem met de ontsteking (temp sensor, bdp sensor, bobine). Je ECU uit laten lezen geeft misschien uitkomst.
BX Chic ‘92
Welliswaar gaat dit om 14, princiepe van ECU uitlezen is meen ik hetzelfde
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172182&highlight=ecu+uitlezen
en
http://www.zx16v.net/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=29
Soms kan de lambadasonde kapot zijn waardoor deze verkeerde waardes geeft, nachtje van de stroom kan ook helpen.
Hier nog wat
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171749&highlight=lamba
oke ik heb hem uitgelezen maar ik krijg dus foutcode 33
Ik heb geen vraagbaak en die bij de tutorial is van een zm xm ofzo.
Dus wie weet foutcode 33 bij de BX
Heb een motronic
foutcode 33: gaskleppotentiometer -> Grote storing; de regeleenheid voorziet in een noodfunctie zodat toch verder gereden kan worden; zie ook tabel 24.9 (vraagbaak pag 310) voor een weerstandsmeting van het onderdeel. vervang het onderdeel indien niet aan de waarden wordt voldaan.
ff dank aan deur63
deur63 schreef:Die gaskleppotentiometer is niet moeilijk om te vervangen, bij mijn BX16 zit die met 2 schroefjes vast op het gasklephuis. ( foto ).
Ik denk juist niet het luchtinlaatsysteem. Ik zou eens kijken naar je gasklephuis / injectiehuis (waar die DIKKE zwarte luchtslang naartoe loopt) of alle slangklemmen daar vast zitten. Ook eens kijken naar de slangetjes naar je MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure sensor, die meet de druk op een paar plekken. Op mijn BX16 zitten er 2, geen idee hoeveel jij er hebt). Die slangetjes willen ook nog wel eens lek raken.
Het kan ook zijn dat een van de sensoren de geeft heeft gegeven.
mijn AUTODATA geeft het volgende aan:
33. Luchtvolumesensor/sensor absolute druk inlaatspruitstuk
zo’n vraagbaak daar bedoelen jullie niet de haynes toch?
Een gaskleppotentiometer heb ik bij m’n 1.6 ook eens ooit vervangen. Het goede nieuws is dat dat erg simpel is, het slechte nieuws is dat zo’n ding 120 euro kost
Misschien heb je hier wat aan
http://www.zatt.nl/erik/0908-04c.pdf -> Motronic Injection
http://www.zatt.nl/erik/0908-05b.pdf -> Ignition System
Oke die module van 120 euro kan ik wel op de sloop vinden mocht dat het probleem zijn..
Maar die lijst met foutcodes die staat niet in de haynes…
Maar in een vraagbaak?? waar vind ik die of die lijst met codes.
P.S.
Heb die ECU gereset dmv 10 sec resetten.
Heb nog geen stotterende bx gehad, of waarschuwingslampje.
Maarja maar een km of 6 gereden
10sec resetten?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Maar het gaat hier volgens mij om een 1.9Gti, weet niet of daar dezelfde gaskleppotentiometer op zit als op de 1,6i
Maar het gaat hier volgens mij om een 1.9Gti, weet niet of daar dezelfde gaskleppotentiometer op zit als op de 1,6i
Weet ik, maar ik verwacht dat ‘t wel ongeveer in dezelfde orde van grootte ligt
Simpele Ziel schreef:10sec resetten?
Uhh, 10 seconden van het stroom halen helpt in ieder geval niet! Paar uur wel, daarna laten lopen totdat hij warm is zonder gas aan te raken.
Ijs schreef:Simpele Ziel schreef:10sec resetten?
Uhh, 10 seconden van het stroom halen helpt in ieder geval niet! Paar uur wel, daarna laten lopen totdat hij warm is zonder gas aan te raken.
Kijk, jou heb ik het goed geleerd
Maar die paar uur mag ook 30 minuuten zijn
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
10 sec ecu resetten daar bedoel ik mee. Dat ik de foutcodes uit de ecu heb gewist