4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
wat nu weer, ik blijf bezig met het hp-systeem!!!
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 08 oktober 2006 12:18 AM
  [ # 46 ]

even een bescheiden aanvulling: als je goed kijkt op de eerste foto zie je de as op het gedeelte van de poelie; het smalle gedeelte valt in de ring onder de plunjers precies in het midden gecentreerd. het brede gedeelte staat uit het midden dat op zijn beurt weer de plunjers beweegt d.m.v. de draaiende beweging van de poelie. als je op de tweede foto kijkt zie je de plunjers duidelijk zitten met daar in het midden een stalen ring. tussen het brede gedeelte van de as en deze stalen ring zit nog een koperen of messing ring. bij mij waren deze ong. 0,15 mm dunner als bij de “nieuwe” pomp. schijnbaar zit hier toch het verschil in opbrengst in of in ieder geval een gedeelte, aangezien ik het deel van de pomp onder de plunjers (nog) niet bekeken heb. twee nieuwe o-ringen of keerringen doen wonderen wat lekkages betreft. let op de juiste diktes!!!!! zeer belangrijk. te dik betekent kapot; zie pag. 3 onderaan!!
Marten, mocht je dit lezen, zo slecht was die pomp nog niet van je. ik ben in ieder geval blij dat ik ‘m bewaard heb. kortom: als je van de sloop een pomp bemachtigd, maak je dan niet te druk om lekkages, is eigenlijk vrij simpel te verhelpen. je moet je meer druk maken om opbrengst qua druk en volume en daar kom je helaas pas achter als je ‘m inbouwt.
Marc, bedankt nog voor de hulp en het ge-ouwehoer, zonder jouw had ik die lekkende pomp lekker laten zitten in plaats van weer uit te bouwen en de dag erna pas weer eens gedaan.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 09 oktober 2006 11:45 PM
  [ # 47 ]

en we zijn weer een paar dagen verder en alle moeite lijkt weer voor niets te zijn geweest: de xant vervalt weer in zijn oude kuren Crying or Very sad . iedere keer als je iets aan het hydro-systeem versleuteld, werkt het ongeveer 3 dagen beter en daarna ben ik weer terug bij af. de interval van de drukregelaar zit weer op 8 á 9 seconden en het “getakketak” bij het remmen is weer terug. ik heb er genoeg van. ik doe niets meer aan deze auto. ik hoop dat iemand zo vriendelijk wil zijn om er tegen aan te rijden zodat ie economisch total- loss is Wink .( buiten mijn schuld om uiteraard )
ik heb niets tegen xantia’s maar wel tegen deze onderhand. Evil or Very Mad

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 10 oktober 2006 12:08 PM
  [ # 48 ]

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn bx, de opbrengstverdeler was toen de boosdoener, alhoewel ik begrepen heb dat de huidige eigenaar weer enigszins de klachten terug begint te krijgen nu.

Om je even de moed in de schoenen te laten zinken, ik heb de opbrengstverdeler laten doen, veerbollen allemaal laten doen, lhm 3x ververst, hogedrukregelaar gedaan, ontlucht, remmen gebleed, hoogteregelaar vervangen en na een 2e keer opbrengstverdeler wisselen bleef ie het goed doen (voor een tijdje)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 oktober 2006 12:29 PM
  [ # 49 ]
metro2005 schreef:

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn bx, de opbrengstverdeler was toen de boosdoener, alhoewel ik begrepen heb dat de huidige eigenaar weer enigszins de klachten terug begint te krijgen nu.

Nou, dat valt mee hoor. Een of 2 x heb ik gehad dat ie met koude motor heel even de stuurbekrachtiging wegviel. De tikfrequentie was vrij aardig.  Nu gebruik ik em natuurlijk niet zoeel, dus het is lastig precies te zeggen.

@Pasqual, ik lees dit topic niet zo graag omdat mijn pomp ook een teringherrie maakt. Als de drukregelaar in en uitslaat gaat er een siddering door het blok heen die je door de hele auto voelt. Maar dat is pas gekomen sinds ik eens een andere drukregelaar en debietverdeler van een Xantia heb gemonteerd (om precies te zijn zat dit setje bij de pomp die je van mij gekocht had).

Eigenlijk wil ik af van dat 2+1 systeem. Gewoon 1 HD pomp monteren met 2 uitgangen en een ouderwetse drukregelaar.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 10 oktober 2006 06:58 PM
  [ # 50 ]

Hmmm we dachten dat we eindelijk het euvel gevonden hadden, en Marten….aan jou ex-pomp lag het dus niet. We hebben van 2 pompen 1 goede gemaakt. En zoals Pasqual al zei….we hebben er nu zoveel aan vervangen en gedaan en gecontroleerd en schoongemaakt dat ik me kan voorstellen dat hij er sch**tziek van wordt.

Ik kan er eigenlijk niet met mijn hoofd bij dat het steeds 3 a 4 dagen goed gaat en je denkt van alle trubbles af te zijn en de Xant dan weer terugvalt in zijn oude gewoontes.

Je zou bijna gaan denken dat dat ding behekst is of verslaafd is aan “iets” en weer terugvalt.  Evil or Very Mad

Daarbij begint de motor ook al kuren te vertonen door als ie koud is een jankend geluid te produceren, wordt de motor warmer dan is het weg….  Lijkt in de buurt van de distributie te zitten en we verdenken een spanrol. Probleem is dat het niet goed te lokaliseren is en op een gegeven moment denkt dat het ergens onder het kleppendeksel vandaan komt Confused

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 10 oktober 2006 10:56 PM
  [ # 51 ]

het is alsof de duivel er mee speelt, of zelfs in het blok zit: vandaag deed ie het weer goed Shocked  ik snap er de ballen van. @Marten, ik heb er ook over gedacht om een 8-plunjer pomp in te bouwen, maar dat is me ook een aanpassing hoor. of je moet eigenwijs zijn en de 2 hogedrukleidingen samenvoegen tot één. de druk zal niet schrikbarend toenemen dat ie produceert, alleen het volume en dat is nou net hetgene dat ik nodig heb. correct me if i’m wrong.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 18 oktober 2006 12:48 AM
  [ # 52 ]

ff een update wat de xantia betreft:

wat heb ik ( met marc dus Wink ) allemaal vervangen in 1,5 jaar tijd:
- drukregelaar
- opbrengstverdeler of debietfentiel of whatever
- voorraadbol
- achterste veerbollen
- voorste bollen op druk
- pomp
- rechter remklauw
- LHM, incl. spoelen en reinigen
- radio Very Happy

je zou na deze waslijst toch denken dat je ondertussen een gezond hd-systeem zou moeten hebben, maar helaas.
wat is er nu nog mis: interval drukregelaar ong. 9 á 10 sec. en ( soms) bij afremmen bij bijna stilstand hard “getakketak” .
moeilijk achter te komen wat dit is want bij stilstand hoor je niets en het lijkt mij geen mechanisch iets maar hydraulisch.
wat is er verbeterd: in het begin bleef de drukregelaar wel 10 en soms 20 sec. openstaan voordat ie afsloeg. dit werd na het opwarmen van de motor wel weer minder maar was altijd nog 2 volle sec. dat is nu gelukkig helemaal weg. toch iets Razz
er zijn natuurlijk nog een aantal mogelijkheden om te vervangen zoals de remservo, maar ik vind het wel goed geweest. stiekem denk ik wel eens om terug te gaan naar een bx. hier heb ik ook de nodige problemen mee gehad maar dat heeft meer te maken met niet zorgvuldig uitkijken tijdens de koop als met de bx. mijn broer heeft meer geluk gehad met zijn bx, die rijdt perfect. het wordt er wel een met weinig km en een onderhoudshistory.
misschien heeft iemand nog een nuttige aanvulling wat de xantia betreft?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 08 december 2006 06:47 PM
  [ # 53 ]

Ik zou het jammer vinden als iemand zijn Xantia moet weg doen omdat ie er niet meer uitkomt. Maar heb je al eens gekeken naar de aansluiting van de aanzuigleiding op het reservoir, als die niet 100% afdicht kan daar lucht in het systeem geindroduceerd worden. Dat raakt die pomp echt niet zomaar kwijt. Probeer eens direct na het starten als die pomp staat te ‘hakken’ het ontlastventiel open te draaien, dat is het moment waarop ie de eventueel aanwezige lucht kwijt kan.als ie daarna na sluiten van het ontlastventiel zonder hakken aan het werk gaat weet je zeker dat ie lucht probeerde te verpompen. succes!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 december 2006 11:33 PM
  [ # 54 ]
Piet Visser schreef:

Ik zou het jammer vinden als iemand zijn Xantia moet weg doen omdat ie er niet meer uitkomt. Maar heb je al eens gekeken naar de aansluiting van de aanzuigleiding op het reservoir, als die niet 100% afdicht kan daar lucht in het systeem geindroduceerd worden. Dat raakt die pomp echt niet zomaar kwijt. Probeer eens direct na het starten als die pomp staat te ‘hakken’ het ontlastventiel open te draaien, dat is het moment waarop ie de eventueel aanwezige lucht kwijt kan.als ie daarna na sluiten van het ontlastventiel zonder hakken aan het werk gaat weet je zeker dat ie lucht probeerde te verpompen. succes!

Goede tip.

Ik heb bij mijn ex bx ook de aanvoerslang vervangen en toen waren de meeste problemen ook weg. (niet helemaal maar wel voor 90%)
Gewoon een stuk benzineleiding gebruiken, werkt prima en kun je per meter kopen bij de automaterialenzaak.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 08 december 2006 11:58 PM
  [ # 55 ]

ik heb er al zeker een jaar een andere op gezet, nml. een stuk slang gekocht bij een producent van hydraulische componenten. het probleem van deze slang is dat de aansluiting aan het reservoir 12mm is en aan de pompzijde 10mm. dus ik heb aan de pomp twee stevige slangenklemmen gebruikt om het zooitje goed af te sluiten. maar je verhaal klinkt wel plausibel. alleen; als hij lucht hierlangs zou aanzuigen zou hij bij stilstand toch moeten lekken? en dat doet ie dus niet. ik heb de orginele slang nog gewoon er op laten zitten, alleen afgeblind. het probleem met deze slang is ( vermoedelijk ) dat ie afgekneld wordt bij de beugel bij de drukregelaar. misschien eens een 10mm slang kopen en zelf een verloopstuk fabriceren en dat eens uitproberen, wie weet.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 09 december 2006 12:04 AM
  [ # 56 ]

Volgens mij kan hij dan wel lucht aanzuigen als hij geen olie lekt.
Lucht moleculen hebben een andere dichtheid als olie moleculen.

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 09 december 2006 12:05 AM
  [ # 57 ]

Luchtmoleculen zijn een stuk kleiner dan die van LHM. als ie stilstaat heerst er alleen een statische druk in de slang, als ie draaid heerst er een onderdruk in de slang als gevolg van het stromen van de vloeistof. Wanneer je een 12mm slang probeert te dichten om een 10mm aansluiting loop je kans op plooien onder de slangklem hoe hard je die ook aandraaid.

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 09 december 2006 12:10 AM
  [ # 58 ]

Je creëert dus een ejecteur als het ware?
Mooie uitleg Piet Razz Wink

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 09 december 2006 12:24 AM
  [ # 59 ]

klinkt zeer aannemelijk, ik weet wat me te doen staat. er valt me nog iets in: in het reservoir waar de aanzuigslang op gemonteerd zit loopt een buisje naar de onderkant van het filter ( zodat het onder het LHM-niveau zit ) als dit buisje nu eens bovenaan niet goed afsluit daar waar het overgaat naar de bocht waar je de slang op aansluit, zou ie daar dan ook lucht kunnen aanzuigen? of is dit te ver gezocht?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 09 december 2006 12:31 AM
  [ # 60 ]

Dat is dacht ik een gietstuk uit een geheel, maar door iets te hardhandig slangen te verwijderen kan het wel scheuren.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook