Welk motorblok past in welke Citroen?
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 oktober 2006 10:34 PM

Misschien bestaat zoiets hier al, ik kan het zo gauw niet vinden.

Het is wellicht handig hier een overzicht te maken omtrent welk PSA motorblok rechtstreeks (dan wel met x aanpassingen) in welk type Citroen past.
In tabelvorm of zo.
Handig voor wie zijn auto op een economische manier rijdende wil houden, en handig voor wie zijn auto op eenvoudige wijze sneller wil maken.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 10 oktober 2006 10:55 PM
  [ # 1 ]

Als je mij PB’t met een type én een bouwjaar, dan kan ik je dat voor de Citroëns zo vertellen.

Je krijgt dan van mij de motorcodes.

Als het gaat over PSA in het algemeen, dan heb ik daar niet zulke goede ervaringen mee. Peugeot en Citroén motoren kunnen op onderdelen lelijk van elkaar verschillen. Zoek maar eens op “Peugeot AND onderblok"op dit forum.

Als je een ander blok erin wilt zetten met een motorcode van het betreffende bouwjaar dan denk ik dat je weinig problemen tegenkomt. Als je met andere blokken gaat werken dan kun je tegenkomen wat Blaze en ik zijn tegengekomen. ZIe ook http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=285363#285363

Als je een Peugeot blok op het oog hebt voor je auto dan loont het waarschijnlijk meer om hier op het forum te vragen wie daar ervaring mee heeft. Dat levert je meer op als een tabel.

Jos van der Voort

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 11 oktober 2006 01:04 AM
  [ # 2 ]

Peugeot/Citroën maakt niets uit! Heb al vaker wat gewisseld onderling en in de 205Gti wereld is het heel gebruikelijk.

Voor de meest gangbare modellen geldt:

TU-motoren, dit zijn de lichtere motoren die in de AX, BX, ZX, 106, 205, 309, Saxo, etc. ligt. Zowel injectie als carburateur en verschillende motorinhoud; 1.0, 1.1, 1.3, 1.4, 1.6

XU-Motoren, dit zijn de wat zwaardere motoren die in de BX, ZX, Xantia, XM, 205, 309, 405, etc. etc. ligt. Zowel diesel, injectie als carburateur en verschillende motorinhoud; 1.6, 1.8, 1.9, 2.0, 2.1

Dan zijn er ook nog de latere motoren, de EW serie, deze liggen onder andere in de C4, C5, 206, 307, 407, etc.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 11 oktober 2006 01:31 AM
  [ # 3 ]

Je hebt ongetwijfeld gelijk maar het is niet plug-and-play.

Bijvoorbeeld bij het BDY blok van mijn ZX 1.6 en de BDY van de 405 zit er verschil in de ontsteking, de ECU en volgens mij ook in de brandstoftoevoer.

Vandaar mijn suggestie om de vraag hier te stellen zodat er geprofiteerd kan worden van jouw ervaring. Dan ligt het ook gelijk vast op het forum en kunnen we het allemaal terugvinden als we gaan zoeken op het forum.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook