Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Hallo iedereen,
Heb al vanalles gelezen over de beruchte 2.5 TD cilinderkoppen.
Aan wat gaan ze nu eigenlijk stuk?
Is het te verhelpen?
Er werd ook gesproken van gemodificeerde koppen, wat is er anders aan? hoe te herkennen??
alle info omtrent dit gevoelig onderdeel is welkom!
mvg
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hoi Ruben,
er gaan twee redenen rond,
de eerste is de tank van de koelvloeistof, waarin een folie zit die in de loop der jaren afbladdert. De stukjes worden vervolgens rondgepompt en kunnen dan de kanaaltjes verstoppen, waardoor lokaal te hoge temperaturen worden gehaald en de kop kan scheuren.
Ook wordt aangegeven dat het motorruim dusdanig volgebouwd ligt en de radiator eigenlijk te klein is om de motor afdoende te koelen waardoor de temperatuur te hoog kan oplopen.
Ik weet eigenlijk niet welk van beide oorzaken waar is maar kan me bij allebei voorstellen dat het gebeurt.
Je kunt je er nog bij bedenken dat in een later stadium de kop is vervangen door een kop van een jumper (?) waarmee het probleem was opgelost dus dat je het misschien in de kop zelf moet zoeken, waar fouten in zitten.
Met andere woorden, antwoord op je vraag heb ik niet, maar een tip is om te zoeken naar een gemodificeerde xm, dan schijn je het probleem niet te hebben!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
bedankt! dit is al een stuk duidelijker.
Waar het dus op neer komt is een tekort aan koeling.
En als de kop niet gescheurd is en je neemt het spel onder handen kan je em dus goed “conserveren”.
Maar zover ik weet past een jumper kop niet op een XM blok, of toch wel?(of een bepaalde serie).
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
vandaar het vraagteken, in de hoop dat iemand me zou corrigeren, ik weet namelijk niet meer waar de kop vandaan is gehaald…
In ieder geval was het prpobleem met een andere kop verholpen, dus het probleem hoeft dan niet bij de radiator of de folie te liggen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
malle pietje schreef:Hoi Ruben,
er gaan twee redenen rond,
de eerste is de tank van de koelvloeistof, waarin een folie zit die in de loop der jaren afbladdert. De stukjes worden vervolgens rondgepompt en kunnen dan de kanaaltjes verstoppen, waardoor lokaal te hoge temperaturen worden gehaald en de kop kan scheuren.Ook wordt aangegeven dat het motorruim dusdanig volgebouwd ligt en de radiator eigenlijk te klein is om de motor afdoende te koelen waardoor de temperatuur te hoog kan oplopen.
Ik weet eigenlijk niet welk van beide oorzaken waar is maar kan me bij allebei voorstellen dat het gebeurt.
Je kunt je er nog bij bedenken dat in een later stadium de kop is vervangen door een kop van een jumper (?) waarmee het probleem was opgelost dus dat je het misschien in de kop zelf moet zoeken, waar fouten in zitten.
Met andere woorden, antwoord op je vraag heb ik niet, maar een tip is om te zoeken naar een gemodificeerde xm, dan schijn je het probleem niet te hebben!
Folie in het expansievat? Nooit van gehoord. Wat ik wel eens hoorde, is dat je een 2.5 TD op toeren moet houden…...Doe je dat niet en trek je vanuit een laag toerental in een te hoge versnelling op, dat de kop dan kan scheuren door de hoge thermische belastig…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:
Folie in het expansievat? Nooit van gehoord. Wat ik wel eens hoorde, is dat je een 2.5 TD op toeren moet houden…...Doe je dat niet en trek je vanuit een laag toerental in een te hoge versnelling op, dat de kop dan kan scheuren door de hoge thermische belastig…..
Gaat dat zo snel dan?
Optrekken duurt toch maar een paar seconden en je doet dat toch niet continu?
Na die paar seconden verdeelt de warmte zich toch weer?
Ik ken wel gevallen van scheepsdieselmotoren die zeer langdurig (d.w.z. dagenlang) stationair moesten lopen en waarbij de cylinderkoppen die voor normaal gebruik (en dus normale koeling onder ontwerp-bedrijfsomstandigheden) perfect geschikt waren, moesten worden her-ontworpen wegens de uitzonderlijk hoge plaatselijke thermische belasting
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Het probleem is: het kan zoveel zijn hé...
Had net nog eens naar de garage gebeld om te vragen of hun er last mee hebben en ze hebben het nog nooit gehad…(enkel versleten drijfstanglagers en olieverbruik)
Misschien een kwestie van goed onderhoud???
Een jumper kop blijkt toch niet op een XM kop te passen wist iemand me te zeggen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
wat betreft de folie,
er zit geen folie in het expansievat maar een soort plastic schijf, deze word broos naarmate de auto ouder word, en brokelt dan inderdaad af!!!
dit heb ik uit eigen ervaring meegemaakt met mijn vorige 2.5 en inderdaad die rotzooi verstopt alles, de stukken varieeren van erg klein 1mm tot 2.5 cm ook is hierbij de kop stuk gelopen, echter weet ik niet met 100% zekerheid dat dit de oorzaak is. (ga ik wel van uit)
het is dus zaak dat waneer je er een hebt deze schijf er uit tehalen,en waneer je er een koopt, te controleren of hij al dan niet nog heel is dan wel of er geen stukken in het reservoir op de bodem liggen.
achteraf de stukken verwijderen is nagenoeg niet te doen, want ze zitten door je hele koelsysteem.
wat een voorkomend probleem bij de cx t2 diesel was, was het feit dat de kop inwendig versterkt was met metalen bruggen tussen de cylinders, deze zetten minder uit bij verhitting dan het aluminium waardoor ze scheuren konden (en deden) waneer je hier de kop van een gewone diesel opzet, ben je vooraltijd van dit probleem verlost.
mischien haden de eeste xm ook deze versterking?
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
als die schijf idd afbrokkeld kan dat wel eens goed de oorzaak zijn!
Dat weten we ook weeral dankje
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
ik heb gister van mijn nieuwe xm het expansievat er uit gehaald, om de bewuste plastic schijf te verwijderen.
daar was ik net op tijd mee!! toen ik er even aan vriemelde, braken de stukken er van of in totaal kwam er ongeveer een grote koffiemok vol plastic troep uit het vat!!
Wat al aangegeven werd door Willem. Bij lage toeren pompt de waterpomp niet hard genoeg en daar word de kop te heet van.
Dus op toeren houden dat ding, maarja dat druist weer in tegen het karakter van een diesel als je het mij vraagt. Vandaar dat er ook veel blokken sneuvelen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Wat al aangegeven werd door Willem. Bij lage toeren pompt de waterpomp niet hard genoeg en daar word de kop te heet van.
Dus op toeren houden dat ding, maarja dat druist weer in tegen het karakter van een diesel als je het mij vraagt. Vandaar dat er ook veel blokken sneuvelen.
Een waterpomp met verkeerde pompkarakteristiek is een ontwerpfout.
Kan dit ook iets te maken hebben met de druk in het koelsysteem, m.a.w. met de kookpuntsverhoging door een ‘radiateurdop’ die later opengaat?
Oftewel met een te vervangen radiateurdop?
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Ben ik met je eens. Maar ik zeg ook het karakter van EEN diesel, niet specifiek van deze diesel. Dus mensen zijn gewend met weinig toeren door te trekken ( das immers het turbodiesel karakter ) en als je dat bij deze doet dan gaat het stuk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
electrische waterpomp die meer debiet leverd dus…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
even over de waterpomp,
de temperatuur opnemer voor het water zit toch in de kop??!!
waneer deze dus te warm word zou hij dat toch moeten melden middels de meter?