Nougoed, tijdje geen last van gehad, maar het begint weer parten te spelen.
Als ik met de verlichting aan rij, dan valt de radio soms een tel uit als ik de richtingaanwijzer gebruik, claxoneer of rem.
Dit is dus alleen wanneer de verlichting aan is.
Is de dynamo aan een revisie toe? of is het iets anders?
Ik hoorde van iemand dat het namelijk ook kan zijn dat de plus van de radio op de “dim"draad van de auto zit.
Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Radio valt uit bij rijden met verlichting
Simpele Ziel schreef:Ik hoorde van iemand dat het namelijk ook kan zijn dat de plus van de radio op de “dim"draad van de auto zit.
Kan wel kloppen, die draad word ook wel “illumination” genoemd.
Heb ooit eens per ongeluk de aarde van de radio hierop aangesloten, kreeg toen hetzelfde wat jij nu heb.
Klopt ja, de draad is geschakeld met de schakelaar van de verlichting om de eventuele dimmer van het duisplay van je radio te activeren toch?
Leuk joh, al die mensen die hun ISO stekkers erafknippen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Bij mij bleek die uitvallende radio bij het knipperen ed gewoon een aankondiging van versleten koolborsteltjes te zijn…
(dynamo dus)
Groet, Rogier
Maar merk je dat zonder verlichting niet dan?
Ik snap dat de verlichting veel stroom trekt, maar je zou toch wel iets moeten merken?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou, alles weer nagekeken vandaag.
Radio 4x andefs aangesloten en geen resultaat.
Ja, 1x, maar toen was de radio zo aangesloten dat ie geen constante puls kreeg alleen een geschakelde wat betekend dat de instellingen niet bewaard bleven.
Wat me trouwens opvalt is dat wanneer je de schakelaar rustig bediend(dus eerst stadslicht, dan gevolgd door dimlicht) hij het vaak wel blijft doen.
Effijn, ik denk dat het nu zo goed aangesloten is; constante spanning, maar de radio springt pas aan met het contact.
Even geprobeerd met draaiende motor en hij bleef aan… even kijken hoe lang het goed blijft gaan.
Dit alles heeft me overigens slechts 1 zekering gekost
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
[zwijmelmode] Dit doet me weer denken aan mijn…. Ach mijn AX’je… [/zwijmelmode]
Ja ach, *kuch*, to the point. Grappig dat ik dit las, want met mijn AX had ik bijna hetzelfde. Vooral toen het wat kouder werd en ik meer gebruik moest maken van andere dingen op stroom… Als ik mijn verlichting aanhad en ik wilde mijn ruitenwisser aandoen (of andersom) dan stopte mijn radio ermee. Stom vond ik dat want de rest deed het dan nog wel gewoon. Dacht dat het aan de radio lag. Totdat niet alleen de radio afsloeg en ik met een leeggetrokken accu langs de kant van de weg stond (in een sneeuwstorm weet ik nog…).
Afijn toen heb ik de dynamo maar eens onder handen genomen en heb ik er nooit meer last van gehad.
Dus mischien is het toch wel erg handig om je dynamo eens te bekijken, gezien het naderende seizoen. Idd de koolborsteltjes. Alleen schoonmaken doet al wonderen bij zo’n ding
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Zou ik dit weekend al gedaan hebben… maar er kwam iets tussen ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb het ook geregeld met mijn AX, is inderdaad een aankondiging van een versleten Dynamo. 80 eurootjes heb je een ruil-exemplaar
Pas als je accu-lampje lichtjes begint te branden is hij echt overleden!
Because weight is just a waste of Fun
Mm, ik ga dan maar eens opschieten denk ik…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Alleen nieuwe koolstofborsteltjes erin stoppen is ‘iets’ goedkoper
Groet, Rogier
Inderdaad, en even mijn pa laten kijken naar de spanningsregelaar.
Maar vooralsnog houdt ze het nu wel prima…
kan dus gewoon met mijn licht spelen, ruitenwissen, remmen en richting aangeven en toch muziek blijven luisteren.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Rio97 schreef:Alleen nieuwe koolstofborsteltjes erin stoppen is ‘iets’ goedkoper
Of gewoon niet meer met het licht aan rijden, dat is nog goedkoper
Maar SZ good luck met het vinden van het probleem. Niets ergerlijks dan zulke vage problemen waar je de vinger niet achter kunt krijgen.
Jij bent wel de laatste van wie ik zo’n preek verwacht
Ik rijdt pas met licht aan als het echt nodig is…
overigens willen veel AX en BX rijders nogal eens vergeten om hun lichten aan te zetten.
Komt omdat de dashboard verlichting altijd brand en je dan ‘s avonds niet zo vlug in de gaten hebt dat je vergeten bent om ze aan te doen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI