Ik heb een XM uit ‘91 met 320dkm op de teller. Auto rijdt heerlijk en verder geen klachten. Alleen gaat met regelmaat mijn rode dashboardlampjes regelmatig even branden. Vooral bij remmen, bocht maken. Alle vloeistoffen zijn goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Rode STOP lampjes op dashboard branden met relemaat
kalmah01 schreef:Ik heb een XM uit ‘91 met 320dkm op de teller. Auto rijdt heerlijk en verder geen klachten. Alleen gaat met regelmaat mijn rode dashboardlampjes regelmatig even branden. Vooral bij remmen, bocht maken. Alle vloeistoffen zijn goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Remblokken misschien versleten zodat de slijtdraadjes tegen de schijf aan komen en het lampje doen branden ? Of brand dan het stop lampje niet….
Bedankt voor je snelle reactie. Het vreemde is, is dat de lampjes ook gaan branden als ik niet rem en ze gaan ook niet altijd perse branden als ik wel rem. Mijn XM is net voor 2 weken terug gekeurd dus ik neem aan dat ze dan ook naar de remblokken kijken…..of niet? Zo niet dan ga ik morgen idd maar eens naar de remblokken kijken.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Zet ‘m in hoogste stand, check even je LHM niveau. Je kan er donder op zeggen dat die te laag staat. Even bijvullen dus.
Motor laten draaien, hoogste stand zetten, groene smurrie in het vat stoppen net zo lang het vlottertje tussen de twee rode streepjes staat.
Doppie d’r op…gaaaaaan!
O ja…en als je zin hebt, check eens aan de onderkant of je ergens druppels ziet, bijvoorbeeld onder je stuurbekrachtiging, of hogedruk-regelaar. Of misschien heb je wel een lek remretour-leidinkje. Simpel op te lossen…dat retourleidinkje. Nergens iets om je druk over te maken, denk ik.
Suc6!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kalmah01 schreef:Bedankt voor je snelle reactie. Het vreemde is, is dat de lampjes ook gaan branden als ik niet rem en ze gaan ook niet altijd perse branden als ik wel rem. Mijn XM is net voor 2 weken terug gekeurd dus ik neem aan dat ze dan ook naar de remblokken kijken…..of niet? Zo niet dan ga ik morgen idd maar eens naar de remblokken kijken.
Ja , je mag verwachten dat een week naar de keuring niet je remblokken versleten zijn. Maar even controleren kan geen kwaad
Maar kijk inderdaad ook even naar je LHM niveau .
Brand er naast dat ‘stop’ lampje nog een ander lampje?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
V2 schreef:Staat van de blokken wordt toch niet gecontroleerd? Alleen remkracht, als ik het goed heb, op de testbank.
Dat dacht ik ook, maar ze moeten (?) wel melden als ze binnenkort aan vervanging toe zijn.
Maar zijn die sensors op die blokken niet stroingsgevoelig, dwz storen die niet wel vaker zonder dat er iets aande hand is ? Bij mij zijn ze om die reden namelijk doorgeknipt en bij mijn vorige XM ook.
Nu C5 tijger…
Bij de APK keuring wordt alleen de vertraging gemeten op de rollenbank en er wordt naar de schijven gekeken, vooral achter willen de blokken wel eens vast zitten en dan remt hij niet aan twee kenten even hard en dat zie je aan de schijf.
Om de voorste en achterste blokken te controleren moeten de wielen er af, bovendien zou eigenlijk de dikte van de schijf moeten worden gemeten want die mag niet te dun zijn, wat ze dus meestal wel zijn.
Over het knipperende stoplampje: is meestal te weinig LHM idd als gevolg van een lekkend retourslangetje. Bij de voorpoten moet je het zo kunnen zien, nat slangetje of er helemaal afgebroken.
TCT tijger schreef:V2 schreef:Staat van de blokken wordt toch niet gecontroleerd? Alleen remkracht, als ik het goed heb, op de testbank.
Dat dacht ik ook, maar ze moeten (?) wel melden als ze binnenkort aan vervanging toe zijn.
De staat van de blokken maakt voor de keuring niks uit het gaat alleen maar om de rem vertraging.
Daardoor hoeft er ook niets gemeld te worden over de toestand van de remblokken. Bij trommelremmen zou dat inhouden dat men de trommels moet openmaken om de staat van de remschoenen te zien en dat is geen APK voorschrift.
Het is natuurlijk wel zo dat het netjes zou zijn als men dit wel doet (bij schijfremmen een kleine moeite)
Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87
Ik rij al 7 jaar met in de bochten en tijdens het remmen oplichtende dashboardlampjes !
Als ik alles goed en overmatig heb bijgevuld , koelvloeistof , LHM en olie is het praktisch weg ; alleen bij extreem hard remmen wil ìe het dan nog wel eens doen .
Je kunt aan de lampjes zien wat je nodig moet bijvullen, degene die oplichten , daar ff naar kijken en bijvullen .
Wen er maar aan , `is een( ouwe?) XM afwijking .
Ook branden er wel eens links op het dashboard achterlicht(probleem)lichtjes samen met het lampje van de handrem .
Na 1 a 2x pompen op het rempedaal is het weg !
Hoort wat mij betreft allemaal bij de charme van de Oude Dame !
Groeten , dont worry !
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Tis misschien beetje off-topic aan het worden, maar remblokken moeten voor APK nog 2 mm. voering hebben, schijven maken niet uit voor de keuring
Ok, ik heb alle vloeistoffen op peil. De sensoren op de remblokken zijn al doorgeknipt en toch…....probleem blijft. De lampjes die gaan branden zijn: STOP, rem, olie en water. Die 4 tegelijk. Kan er een andere sensor zijn die het niet meer weet? Waar vind ik die sensoren. Dan ga ik ze er 1 voor 1 uithalen om te kijken waar het zit.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Wunderbar schreef:Tis misschien beetje off-topic aan het worden, maar remblokken moeten voor APK nog 2 mm. voering hebben, schijven maken niet uit voor de keuring
In mijn boek staat dat de schijven in goede staat moeten zijn, in datzelfde boek staat dat de schijf vóór nieuw een dikte heeft van 26mm en dat de minimale dikte 24mm is.
Als ik ‘goede staat’ op de juiste manier interpreteer, betekent het dat dus de remschijven minstens 24 mm dik moeten zijn.
Ik heb onlangs vier zo goed als nieuwe schijven van de sloperij gehaald en bij het meten aan de verschillende sloop XM’s kwam ik schijven tegen van nog geen 21 mm.
Dat zal normaal gesproken geen probleem zijn, maar als het extreem wordt, bijvoorbeeld 200km/u op de autobahn en dan echt hard moeten remmen, dan kan zo’n schijf wel eens voor een groot probleem zorgen.
Een nieuwe schijf kost iets van 85 euro, een goede sloopschijf €12.50.
Overigens vind ik die hele APK niet meer dan grappig. Een XM 6/24 of een TCT is vreselijk snel en weegt een kleine 1500 kilo. Dan kom je op de keuring en het enige wat zo’n man doet is kijken naar hoe hard hij remt op de rollenbank en of hij scheef trekt.
Als ik met zo’n 200+km machine voor mijn gevoel veilig snel wil kunnen rijden (in Duitsland), dan moet ik zeker weten dat het materiaal goed in orde is. Die APK keuring zegt wat dat betreft bitter weinig. Ik heb eens een Jaguar gezien die bij 220km/u hard remde met te dunne schijven. Die werden gloeiend en vouwden zich in de kronkels, puur geluk dat de man de ruimte had.
Belangrijke onderdelen hoor, banden en remmen, niet op besparen.
xm - feestverlichting
Controleer je kabelboom en de canvas omhulsels goed, hierdoor is mijn xm naar de knoppen gegaan. Met telkens dezelfde terugkomende fouten zoals brandende stop-lampjes enz.
Uiteindelijk is er kortsluiting gekomen, en kon ik de auto wegbrengen… nou ja weg laten brengen…
Gr. Bart
Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen, de HD-pomp. Die vaak naar zo’n 3 ton zweven toch wel minder begint te worden. Doordat deze geen genoeg druk op kan leveren gaan alle lampjes branden.
Stel dat de wagen stationair loopt, gaan ze dan ook uit/aan/uit/aan ?
Uiteraard kunnen het ook LHM, KVS sensoren zijn!
Kan het de voorraadbol zijn? Probleem heeft een vriend van mij ook met zijn CX. Daar schijnt het de voorraadbol te zijn.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo