Ik heb zelf een Citroën ZX Furio .
Maar mijn enige probleem is dat ik een Xantia 2 liter 8 klepper blok erin heb liggen.
( zie topic ZX : Mijn Furio is halfdood voor info over de motorwissel )
Er ligt dus nu ( zoals voorheen ) een Xantia 2.0 liter 8 klepper in.
Orgineel blok is een 1.8i .. 8 klepper.
Er zijn alleen wat kleine probleempjes.
Dit is de orginele stappenmotor.
Maar die is niet in gebruik ( er is geen kabel over ?? )
Dit is de stappenmotor die erin is gelegd ( vorige eigenaar ofzo )
En die is ook aangesloten, maar volgens de Citroën garage kan dit niet werken.
Mijn motor loopt voor de rest helemaal perfect.
Alleen hij loopt stationair geen 1000 maar 1500 toeren, en dat klopt dus niet.
Dit is het motorblok.
Zoals jullie zien is
1 orginele stappenmotor niet aangesloten
2 externe stappenmotor wel aangesloten
3 andere exta aftakking aan de toevoer richting externe stappenmotor ( orginele heeft dit niet ) die pijp heeft normaal maar 1 aftakking en dat is aan de linkerkant.
Ook waren er gaatjes in geboord aan de onderkant maar dit hebben we dichtgemaakt, waarschijnlijk heeft daardoor voorheen wel de motor op toeren gelopen, maar dit hoort dus niet te kunnen.
Ook zit er linksvoor onder de ( orginele ) stappenmotor een blauwe aansluiting, dit is voor de pingelzender, deze is niet aangesloten.
Heeft iemand misschien het schema van een Xantia 2.0 motor en weet iemand of deze moet zijn aangesloten.
Waarschijnlijk klopt de kabelboom niet wat ik heb.
Maar heeft iemand misschien een technisch schema ofzo ?
Een hoop problemen dus !!!
Diegene die voor mij de auto heeft gehad is een flinke knutselaar geweest , en ik zit dr nu dus mee..
Dus wat moet ik doen ??
Hoe krijg ik mijn auto goed aan het lopen.
Hij rijd trouwens super, daar heb ik niet over te klagen.
Alleen zijn er dus vragen over de stappenmotor en de pingelzender !!
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb het identieke topic elders richting de bak gekickt. Graag niet crossposten, we krijgen dan een onoverzichtelijk form met allemaal versplinterde topics.
patje74 schreef:Ik heb het identieke topic elders richting de bak gekickt. Graag niet crossposten, we krijgen dan een onoverzichtelijk form met allemaal versplinterde topics.
Oké sorry ops:
Maar aangezien er een Xantia blok in ligt leek het me wel handig.
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
ZX1.8T schreef:ik zou eerst alles in fabrieks toestand maken, nu heb je aanpassingen die er niet ophoren.. misschien krijgt de motor nu teveel lucht wat het hogere toeren veroorzaakt, dus die externe stappen motor los en de originele eraan..
en zit eventueel je gaskabel niet te strak???
Dat is juist het probleem we hebben geen kabel richting orginele stappenmotor en geen stekker die past .
Anders was er geen probleem geweest.
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:ZX1.8T schreef:ik zou eerst alles in fabrieks toestand maken, nu heb je aanpassingen die er niet ophoren.. misschien krijgt de motor nu teveel lucht wat het hogere toeren veroorzaakt, dus die externe stappen motor los en de originele eraan..
en zit eventueel je gaskabel niet te strak???
Dat is juist het probleem we hebben geen kabel richting orginele stappenmotor en geen stekker die past .
Anders was er geen probleem geweest.
Zou je dan niet eens eerst een electrisch schema opzoeken van beide motoren/auto’s en kijken waar de verschillen zitten, en de overeenkomsten? Dan hoef je nog niks te monteren of te demonteren.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Je hebt een PB. Ik heb schema’s en dergelijke voor je.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ik weet niet of ik nu over kom als een dom blondje, maar ik heb een naar mijn idee een identiek blok in mijn zx break liggen.
Dit is wel een 1.8 maar zo op de foto is er geen verschil.
Ik heb een iets andere pijp op mijn luchtfilter zitten maar hier zit wel een aftakking aan naar rechts net zo als jij hebt, en daar zit ook de externe stappenmotor op.
De stappen motor zit bij mij alleen gemonteerd aan die beugel waar je bij jou op de foto nog net twee gaatjes ziet.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Zijn blok is een RFX blok waarschijnlijk en dat is ook een XU blok. Die lijkt in grote lijnen op de jouwe maar ook op mijn 1.6.
Er zijn wel degelijk verschillen.
Jos van der Voort
jk schreef:Zou je dan niet eens eerst een electrisch schema opzoeken van beide motoren/auto’s en kijken waar de verschillen zitten, en de overeenkomsten? Dan hoef je nog niks te monteren of te demonteren.
Die ben ik ook aan het zoeken…
Mijn motorcode is:
PSA RFX 10HJA9 V2001154
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Dat zei ik al: RFX blok.
Tim ik stuur wat ik heb vanavond naar je toe.
Jos van der Voort
markwerkman schreef:Ik weet niet of ik nu over kom als een dom blondje, maar ik heb een naar mijn idee een identiek blok in mijn zx break liggen.
Dit is wel een 1.8 maar zo op de foto is er geen verschil.
Dat zwarte blok voor de motor (waar de cirkel van 1 nog net doorheen gaat) hebben wij niet op de 1.8.
Dat luchtfilterhuis is wel verneukeratief, dat is hetzelfde als bij de 1.8. Als je (ik tenminste) aan een 2 liter denkt, denk ik aan de 16V en die heeft een ander luchtfilter.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
ik heb een 2 liter 8V
en dat zwarte ding is het injectiehuis
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ter duidelijkheid, je hebt een 2 liter blok gekocht kompleet met kabelboom uit een Xantia. Of komt het blok oorspronkelijk uit een Xantia en heeft het bij de vorige eigenaar eerst ergens anders in gezeten?
Het verhaal van die 2 stappen motoren is raar…
Bij de Xantia zit die idd op positie 1.
Maar euhm zou dit iets met een airco / cruise control ooit te maken kunnen hebben??
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De een is een stappenmotor en de andere is volgens mij een elektroklep. Komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar werkt allebei net iets anders.
Werkt de elektroklep nog wel goed? Anders moet je misschien even een andere proberen, want ze willen er nog wel eens mee ophouden.
De setup waarbij de stappenmotor niet is aangesloten hoeft opzich geen probleem te geven, maar dan moet de elektroklep wel goed werken.
GoodOldDiesel schreef:Ter duidelijkheid, je hebt een 2 liter blok gekocht kompleet met kabelboom uit een Xantia. Of komt het blok oorspronkelijk uit een Xantia en heeft het bij de vorige eigenaar eerst ergens anders in gezeten?
Het verhaal van die 2 stappen motoren is raar…
Bij de Xantia zit die idd op positie 1.Maar euhm zou dit iets met een airco / cruise control ooit te maken kunnen hebben??
Ik ging er van uit dat er een 1.8 blok in lag.
Maar ik heb een ZX gekocht waar al een Xantia blok in lag ( maar dit is me niet verteld toen ik hem kocht ). Daar zijn we pas later achter gekomen.
Auto is op dat blok aangepast.
Dus die kabelboom zat er in ( of het de goeie is weet ik niet ).
Maar dat blok is kapot gegaan ( waarschijnlijk door verkeerde aanpassingen ) en is er eenzelfde Xantia 2 liter blok ingekomen.
Het enige euvel zijn de hoge toeren op het moment.
En of de pingelzender ( blauwe stekker links beneden ) moet worden aangesloten of niet .
WYD schreef:De een is een stappenmotor en de andere is volgens mij een elektroklep. Komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar werkt allebei net iets anders.
Werkt de elektroklep nog wel goed? Anders moet je misschien even een andere proberen, want ze willen er nog wel eens mee ophouden.De setup waarbij de stappenmotor niet is aangesloten hoeft opzich geen probleem te geven, maar dan moet de elektroklep wel goed werken.
Hmmm dat wist ik nog niet…
Euhm ja hij heeft een andere geprobeerd maar het maakt niet veel uit.
Maja ik moet nog steeds langs Citroën dealer gaan, die kunnen alles uitlezen.
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
In de docs die ik je gestuurd heb zit ook de storingzoek handleiding voor een verhoogd stationair toerental.
Ik ben benieuwd hoever je daarmee komt.
Mijn 1.6 gaat direct na de (koude) start heel even omhoog in de toeren en houdt dat een minuutje vast of zo. Zou het kunnen zijn dat jouw blok in die “mode” blijft hangen?
Of dat jouw ECU net iets anders is dan bij dat 2.0 blok hoort?
Jos van der Voort