Simpele Ziel schreef:citroenc2 schreef:
denk je echt een goedkeuring op een bx cabrio te krijgen als ik jou was zou ik vast nog een paar baantjes zoeken
Waarom niet, als het met een Visa en een DS kan, en zelfs met een fiat panda kan waarom met een BX dan niet?
omdat die wagens door de fabriek zijn omgebouwd met testen enz
wat denk je dat zo test gaat kosten voor 1 bx en ondertussen zijn de regels ook aangescherpt ten opziecht van de autos die jij noemt
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hel1 schreef:McDean schreef:ik heb al veel uitgedacht alleen nog wat info nodig eigenlijk van de RDW waar op gelet moet worden bijv.
kwestie van een mailtje sturen….
just did
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
citroenc2 schreef:Simpele Ziel schreef:citroenc2 schreef:
denk je echt een goedkeuring op een bx cabrio te krijgen als ik jou was zou ik vast nog een paar baantjes zoeken
Waarom niet, als het met een Visa en een DS kan, en zelfs met een fiat panda kan waarom met een BX dan niet?
omdat die wagens door de fabriek zijn omgebouwd met testen enz
wat denk je dat zo test gaat kosten voor 1 bx en ondertussen zijn de regels ook aangescherpt ten opziecht van de autos die jij noemt
staat in me mail naar RDW wat een dergelijke keuring kost.
Gewonnnen informatie zal ik hier posten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Die Visa die ik ooit heb omgebouwd had totaal niets weg van de orginele Visa cabrio (decapotable / decouvrable). Toch is ie gewoon gekeurd bij de RDW.
Ze wrikken en trekken er wat aan, en 200 euro armer is ie goed gekeurd. Maar dan moet je wel met een echt degelijke auto komen. Je ontkomt niet aan een rolbeugel, zoals bij de 205 cabrio heel duidelijk te zien is. Als alles verder veilig en mooi afgewerkt is, keuren ze um gewoon goed.
Test
Thijsvandebles schreef:Die Visa die ik ooit heb omgebouwd had totaal niets weg van de orginele Visa cabrio (decapotable / decouvrable). Toch is ie gewoon gekeurd bij de RDW.
Ze wrikken en trekken er wat aan, en 200 euro armer is ie goed gekeurd. Maar dan moet je wel met een echt degelijke auto komen. Je ontkomt niet aan een rolbeugel, zoals bij de 205 cabrio heel duidelijk te zien is. Als alles verder veilig en mooi afgewerkt is, keuren ze um gewoon goed.
Zo’n rollbar vind ik dan weer jammer, ook al is dat een stuk haalbaarder. Moet me denken aan een BMW bauer…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
rolbar… BAH….
nou goed.. als met keuring moet zit ie er dan op en daarna niet meer
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:rolbar… BAH….
nou goed.. als met keuring moet zit ie er dan op en daarna niet meer
exactemento
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hier komt de beloofde info duur ff maar dan komt er ook een verhaal:
begin mail:
Hallo,
Mijn vraag betreft: een bestaande auto ombouwen tot cabrio.
Is er een lijst met adviespunten of punten waar gelet op moet worden
bijvoorbeeld?
De “do” en “dont s”.
Waar kan mijn omgebouwde auto op afgekeurd worden bij de RDW, en hoeveel
kost een dergelijke keuring.
Deze vraag komt omdat ik mogelijk in de toekomst me bezig wil gaan houden
met een dergelijk project. Een goede plan van aanpak leek mij de juiste
start.
afwachtend op uw reactie verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Daan Mekking
reactie daarop:
Geachte heer Mekking,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet- uitvoering is mogelijk
indien:
1.)Het voertuig ter keuring wordt aangeboden bij een keuringsstation van de
RDW.
2.)Zelfdragend:goedkeuring overleggen een door de RDW gewaarmerkte
ombouwverklaring met tekeningen overleggen.
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar
een cabriolet uitvoering, wordt een (type)goedkeuring geëist.
De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of
een beproevingsrapport van TCL (testcentrum Lelystad) overleggen.
3.)-uitzondering:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen de vooras is voorzien
van torsievering.
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met
een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de
bodemplaat.
De constructie wordt visueel beoordeeld op deugdelijkheid. Op de
aanvraagkaart wordt vermeld hoe de constructie is uitgevoerd.
Indien de ombouw op een andere wijze is uitgevoerd moet een afzonderlijke
goedkeuring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL
aanwezig zijn.
Ombouw Citroën 2CV naar bijvoorbeeld Lomax:
Dit wordt beoordeeld als een voertuig dat is voorzien van een volledig
dragend chassis, dus uitsluitend visuele controle.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
mijn reactie daarop:
Geachte heer/mervrouw,
Als ik het goed begrijp moet NA de ombouw de auto herkeurd worden (logisch)
Maar moeten ook mijn plannen voortijds worden goedgekeurt bij de RDW of is
dit geen vereiste?
Het betreft een gesloten voertuig, wat wordt er dan bedoelt met:
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar
een cabriolet uitvoering, wordt een (type)goedkeuring geëist.
Wat dient er bij een cabrio ombouw aanwezig te zijn, denkend aan
bijvoorbeeld een rolbeugel.
afwachtend op uw reactie verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Daan Mekking
hun laatste reactie:
Geachte heer/mevrouw,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Bij personenauto’s van na 31-12-1972 is een typegoedkeuring vereist. Bij wijzigingen zoals de ombouw naar cabriolet is een verklaring noodzakelijk van de fabrikant dat deze garant staat voor de wijzigingen. De fabrikant bepaald dan ook de noodzakelijke versterkingen. Indien deze garantie door de fabrikant niet wordt afgegeven kan een dergelijk voertuig toch worden angeboden bij de RDW. Door aanvullende beproevingen (torsietest) zal worden bekeken of uw gemodificeerde voertuig aan de eisen voldoet die het Voertuigregelement bij wijziging in de constructie stelt, voorwat betreft stijfheid. Er is vooraf niet vast te stellen welke verstevigingen daarvoor noodzakelijk zijn. Daar is vooraf voornamelijk vakmanschap nodig om de stijfheid in te schatten. Een rolbeugel kan daaraan een bijdrage leveren maar is niet vereist.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
om een lang verhaal kort te maken:
Een rolbar hoeft niet.
type goedkeurig krijg je niet (lijkt mij) dus een torsie test moet.
Als kwa stijfheid goed is moet die goedgekeurt worden.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Even info vragen bij de beste man die onlangs een DS cabrio heeft gebouwd.
Die heeft ook zo’n test gedaan in Lelystad
Ik denk dat als je de onderzijde genoeg verstevigd door de genoemde buizen je de auto stijf genoeg kan krijgen.
Eventueel de kofferbak/voorruit-frame ook versterken omdat deze in het BX ontwerp ook een verstevigende functie hebben.
Moet dus te doen zijn zonder roll-bar
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
en ik denk dat je het gewoon lekker moet laten als je geen gevulde portemonnee hebt of een berg tijd en vakkennis. je mag zelf uitpuzzelen hoe je de wagen stijf genoeg krijgt en zij gaan er aan rukken om te kijken of het je gelukt is… ik zou het laten
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Volgens mij zie jij al een wokkel-BX voor je
Maar Daan, als je het toch graag eenz wilt proberen: vraag hoe die torsie-test in zijn werk gaat. Wellicht kan je hem zelf uitvoeren. Ik heb al eens iets gelezen over 2 potkriks en een ingewikkelde berekening ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Onder het kopje uitzonderingen staat:
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
en of als het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met
een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de
bodemplaat
Oftewel je dorpels verstevigen en evt een stuk eruit… (hebben we een achterbank nodig??)
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Onder het kopje uitzonderingen staat:
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
en of als het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met
een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de
bodemplaatOftewel je dorpels verstevigen en evt een stuk eruit… (hebben we een achterbank nodig??)
Volgens mij gold dat voor die kever
Schijt aan originaliteit.
V2 schreef:Lelijke Eend schreef:Volgens mij zie jij al een wokkel-BX voor je
Maar Daan, als je het toch graag eenz wilt proberen: vraag hoe die torsie-test in zijn werk gaat. Wellicht kan je hem zelf uitvoeren. Ik heb al eens iets gelezen over 2 potkriks en een ingewikkelde berekening ...
Dat hebben Alcyone en ik al getest op de Routiere-sloopmeeting, een BX op 2 potkrikjes. Kan je vertellen dat dat op spectaculaire wijze misgaat die krikjes kantelen namelijk, zodat de hele boel met een ontstellende klap omlazert. In dit geval tegen een onschuldige lantarenpaal aan. Gelukkig was het een sloopmeeting ops:
Ik meende ergens op het forum gelezen te hebben dat een DS d.m.v. 2 potkriks + een ingewikkelde berekening getest werd. Dat gebeurde bij de RDW. Uit m’n hoofd zeg ik dat elke potkrik voor ca. 200 kg druk op elke hoek van de wagen zorgde (de DS ging dus niet met de wieltjes van de grond). Vervolgens nog een testrit. Alles goed; klaar.
Maar het gaat er mij om dat je misschien (een deel van) de tests thuis na kan bootsen. Gaat het dan mis (auto stuk) dan kan je hem wellicht nog repareren en je hoeft geen vervoer voor het wrak te regelen.
Schijt aan originaliteit.