Remmen Xsara
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 07 september 2006 02:32 AM

Ik heb zelf het gevoel dat de remmen van mn xsara wat minder gaan worden. Moet bij afremmen van de snelweg toch flink doortrappen. Ik weet zelf niet of dat nu verbeelding is omdat ik ook wel regelmatig met de auto van mn ma rijdt die rondom toch redeljik flinke en nieuwe schijfremmen heeft of dat ze echt achteruit gaan.
Hoe kan ik zelf makkelijk kijken of ze nog goed zijn? En wat is een normale termijn om remmen te vernieuwen?
Ik heb de auto in december 2004 gekocht en sindsdien heb ik er 25000 km mee gereden. Bij mijn weten is er niets aan de remmen gebeurt en de km stand is 95000 km.
Ik ben benieuwd naar de reacties…

Xsara_Coupe

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 07 september 2006 02:38 AM
  [ # 1 ]

Even wieltje eraf halen en je ziet het zo, achter hoeft er weinig te gebeuren schat ik, voor kun je zo zien of de blokken nog goed zijn, schijven is wat lastiger…

Sommige zeggen dat als je schijf geen rand heeft ze nog goed zijn,  om het echt zeker te weten moet je uitvinden van de minimum dikte van de schijven is en even opmeten…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7778

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 september 2006 12:04 PM
  [ # 2 ]
Simpele Ziel schreef:

Even wieltje eraf halen en je ziet het zo, achter hoeft er weinig te gebeuren schat ik, voor kun je zo zien of de blokken nog goed zijn, schijven is wat lastiger…

Sommige zeggen dat als je schijf geen rand heeft ze nog goed zijn,  om het echt zeker te weten moet je uitvinden van de minimum dikte van de schijven is en even opmeten…

Sommige dealers willen remschijven nog wel eens afdraaien, inderdaad even de dikte meten dus.

Wat betreft de remkracht, remolie laten verversen en goed ontluchten is en verschil tussen dag en nacht. Moet volgens het boekje ook om de 60.000 kilometer of twee jaar gebeuren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 september 2006 01:00 PM
  [ # 3 ]
DigiDaan schreef:

Wat betreft de remkracht, remolie laten verversen en goed ontluchten is en verschil tussen dag en nacht. Moet volgens het boekje ook om de 60.000 kilometer of twee jaar gebeuren.

Inderdaad. Remvloeistof is een belangrijk en nogal eens onderschat goedje.

Blokken die goed aangrijpen op de schijven zijn ook een vereiste voor goede remwerking. Je zit dit omdat dan de schijf mooi glimt over het hele oppervlak (zowel voor als achter). Als de blokken verder nog dik genoeg zijn is er niks aan de hand.

De schijven mogen best wat gegroefd zijn, maar als de schijf diep gegroefd is of een holling in het midden heeft dan kun je die beter vernieuwen als de blokken vervangen moeten worden.

Profiel  

XerroR
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 258

Gepost: 07 september 2006 06:08 PM
  [ # 4 ]

Heb mijn voorkant laten vervangen door Brembo schijven en ferodo racing blokken..

Mijn orginele schijven waar een beetje krom getrokken uhm…
een blokje was helemaal versleten..

Heb er een paar pics van gemaakt:
http://www.xerror.nl/gallery.php?gid=41

Profiel  

2d
Administrator

Gepost: 07 september 2006 06:18 PM
  [ # 5 ]
XerroR schreef:

Heb mijn voorkant laten vervangen door Brembo schijven en ferodo racing blokken..

Ik precies hetzelfde, Brembo geboorde schijven en Ferodo DS2500 remblokken, en teflon gecoate RVS remslangen rondom. Zelf gedaan met behulp van de haynes..

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

XerroR
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 258

Gepost: 07 september 2006 06:26 PM
  [ # 6 ]
DigiDaan schreef:
XerroR schreef:

Ik precies hetzelfde, Brembo geboorde schijven en Ferodo DS2500 remblokken, en teflon gecoate RVS remslangen rondom. Zelf gedaan met behulp van de haynes..

Kijk bevalt goed he Smile volgende keer doe ik het ook wel zelf zo moeilijk is het niet.. alleen het juiste gereedschap dat is wel handig Wink

Profiel  

2d
Administrator

Gepost: 07 september 2006 06:32 PM
  [ # 7 ]
XerroR schreef:
DigiDaan schreef:
XerroR schreef:

Kijk bevalt goed he Smile volgende keer doe ik het ook wel zelf zo moeilijk is het niet.. alleen het juiste gereedschap dat is wel handig Wink

Ja zeker voor die remleidingen… wist ik veel dat ze daar speciale sleuteltjes voor hebben.. Rolling Eyes

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 29 september 2006 05:48 PM
  [ # 8 ]

Resultaat na een dagje garage:

650 euro kosten.

Blokken voor weg
Schijven voor veel te dun
Wielremcylinders achter aan beide zijden kapot
en als gevolg daarvan voering van de remmen naar zn grootje…

Is t verstandig om er meteen een ander merk schijven/blokken onder te laten zetten? En scheelt dit veel in kosten?

Xsara_Coupe

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 29 september 2006 05:50 PM
  [ # 9 ]

Postte ik net ook al in klaagtopic. Blokken en schijven voor kost je niet meer dan 100,-. Ff uurtje klussen en klaar is kees. Achtercylinders durf ik niks van te zeggen. Als je er brembomuk etc onder wil gooien kost het je meer dan de standaard set. Ik vind het de moeite niet waard maar dat is aan jezelf Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Ceejay
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 01 oktober 2006 03:58 AM
  [ # 10 ]

Ik heb een remgerelateerde vraag, kan dat effe hier? Smile

Het remmen gaat goed behalve als ik van hogere snelheid ( boven de 70/80 ) afrem.
Dan voel ik een trilling in het stuur, een vibratie, vrij heftig ook wel.

Nu mijn vraag: Is dit iets met de remmen of zijn de wielen mogelijk niet goed uitgelijnd/gebalanceerd?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 01 oktober 2006 04:42 PM
  [ # 11 ]
Xsara_Coupe schreef:

Is t verstandig om er meteen een ander merk schijven/blokken onder te laten zetten? En scheelt dit veel in kosten?

Als je weer nieuw spul hebt laten steken, dan remt t weer als een beer. Ander spul is wel leuk en aardig, maar meestal is het volstrekt onzinnig als je niet weet waarvoor je het doet. Remblokken aangepast voor circuitgebruik doen het alleen maar beter als ze ook eerst flink heetgestookt worden. Remblokken die standaard al meer doen, zullen ook weer meer slijten.

Met bijna versleten blokken en schijven en achterremmen die wslk helemaal niks meer doen is het niet verwonderlijk dat het niet lekker meer remt. Als dit gefixed is zal het weer als vanouds remmen. Waarschijnlijk heb je door langzame achteruitgang niet of nauwelijks beseft hoezeer het al was verslechterd.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 14 oktober 2006 12:11 AM
  [ # 12 ]

De remmen zitten er dus rondom weer onder sinds een weekje…
Op zich remt t al een stuk beter, maar vandaag zag ik bij mijn inspectie onder de kap toch een paar dingen die vragen oproepen.
Beide gaan over de remvloeistof. Ten eerste staat deze boven het maximum. Kan dit kwaad?
Ten tweede was deze altijd rood-achtig en is deze sinds de wissel geel. Weet iemand waar dit verschil door kan komen?

Xsara_Coupe

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 14 oktober 2006 02:10 AM
  [ # 13 ]

Na wat speurwerk op internet:

DOT5 is standaard roodbruin en is gebaseerd op siliconen.
DOT 3 en 4 zijn goudkleurig en trekken in tegenstelling tot DOT 5 wel water aan.

Wat ik las mogen de vloeistoffen absoluut niet met elkaar in aanraking komen. Dat ieder rubbertje uitgespoeld moet worden met spiritus.

Momenteel zit er dus een goudkleurige vloeistof in. Dit komt ook overeen met wat er op het reservoir staat: Only DOT 4.
Maar er zat een rood achtige vloeistof in.
Wie kan mij vertellen wat er nou standaard in een xsara zit? En is die kleurcodering altijd al geweest?

Xsara_Coupe

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 14 oktober 2006 02:44 AM
  [ # 14 ]

Remolie kan volgens mij meerdere kleuren hebben.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook